Aj komerciu robím so srdcom

Mladý český fotograf Ondřej Pýcha má na bratislavskom medzinárodnom filmovom festivale výstavu Lidi!Atmosféru tohtoročného Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa jeho organizátori rozhodli spestriť aj výstavou známeho českého fotografa ONDŘEJA

Medzi spevákov, ktorých Ondřej Pýcha fotografuje, patrí aj Richard Müller. Z výstavy Lidi!


PÝCHU (29). Napriek svojmu veku patrí Pýcha už niekoľko rokov medzi tých fotografov, ktorým sa české a slovenské celebrity z oblasti hudobného šoubiznisu nebránia, ale naopak ich vyhľadávajú. Zaujímavo zachytiť známe tváre, ktoré sa dokážu v ktorýkoľvek okamih do objektívu profesionálne usmiať, nie je jednoduché. Výstava Ondřeja Pýchu Lidi! v Auparku, v kolekcii ktorej diváci nájdu do konca roka portréty Lucie Bílej, Richarda Müllera, Anny K., Jany Kirschner, Ivy Bittovej, Celine Dion alebo Allanis Morrissette, dokazuje, že je to možné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sú centrom vašej pozornosti ľudia a ich portréty?


Fotografovanie ako technický akt ma na fotografii zaujíma len spolovice. Druhou polovicou je komunikácia. Neuspokojujú ma neživé predmety, páči sa mi, že sa môžem výtvarne prejaviť a zároveň byť v kontakte s ľuďmi.



Je hlavným motívom vašej práce príležitosť zoznámiť sa s celebritami?


Možno to tak bolo, keď som bol tínedžerom. Mohol som si splniť akýsi sen. Neskôr ma viac začalo zaujímať, čo tí ľudia robia, akú prácu majú za sebou a akí sú.



Stalo sa vám, že ste fotografovali človeka, o ktorom ste vôbec nič nevedeli?


Keď som v roku 1996 dostal ponuku fotografovať Céline Dion , nepoznal som ju. Bol som vtedy klubovo-rockové dieťa, takže Dion, ktorá v tom čase tajne nakrúcala na Barrandove akýsi videoklip, ma takmer nezaujímala - bola síce známa vo svete, ale ja som mal v ten deň veľa inej práce. Napriek tomu, že som mohol pri nej byť celé dva dni, prišiel som za ňou až ku koncu nakrúcania.

SkryťVypnúť reklamu


Ako zareagovala?


Vyviedol som ju tým trochu z miery a snažila sa všetko dobehnúť - počas každej pauzy hľadala očami môj objektív. A aká je to hviezda, som zistil až o pol roka neskôr, keď do kín prišiel Titanic.



Popri slávnych menách starších fotografov vás zaradili do výpravnej publikácie Osobnosti súčasnej českej reklamnej a módnej fotografie. Aký je to pocit pre takého mladého človeka ako ste vy?


V prvom momente to bolo príjemné. Keď som si však nalistoval knihu, ktorá je zoradená podľa abecedy, zistil som, že po mojom mene ide Saudek alebo Stano. Mal som chuť z toho celého zutekať - nechápal som, čo medzi týmito autoritami vôbec robím.



Vaše práce sú zamerané skôr komerčne. Dá sa z komercie urobiť celoživotný program?


Občas komerciu opúšťam. Ani aktuálna výstava nemá s ňou veľa spoločného. Živím sa komerciou, ktorá však vyšla z toho, čo som vždy chcel robiť. Od detstva ma fascinoval hudobný život, bol som ním až posadnutý. A keď dnes niečo preň robím, nevnímam to ako komerciu. Navyše, ak čokoľvek, aj komerciu robíte so srdcom, tak to dobré, čo do toho vložíte, sa vám vždy viacnásobne vráti.

SkryťVypnúť reklamu


Vytvorili ste viac ako sto obalov na hudobné cédečká. Nebojíte sa, že sa môžete "prepáliť"?


Aj keď sa toho trochu obávam, núti ma to stále si vymýšľať niečo nové. Ale svoj prvý obal som realizoval, keď som mal šestnásť, takže ak to rozpočítame na tie roky, nie je to až také hrozné.



Máte pred sebou nejaký konkrétny cieľ, program, alebo máte pocit, že sa ešte len hľadáte?


Hľadám sa, ako napokon každý. Svoju prácu však chcem urobiť dobre, ale pritom netlačiť na pílu. Je to veľmi dôležité v každej profesii, keď sa prezentujete vecami, ktoré sú na očiach. Najdôležitejšie je pre mňa nestratiť cit pre to, aby som neurobil viac paseky ako úžitku.



Existuje vôbec rozdiel medzi komerčným portrétom a umeleckým, alebo je to špekulácia?

SkryťVypnúť reklamu

Túto výstavu som urobil aj preto, aby sa tieto dva svety preľnuli. Bol by som rád, keby sa mi otvorila cesta k fotografiám, akou je napríklad portrét Richarda Müllera, ktorý práve v tejto nekomerčnej podobe mohol vzniknúť len preto, že sme strávili spolu intenzívne štyri dni v Amerike.



Autor: TINA ČORNÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu