V súčasnosti je termín splátkový predaj veľmi frekventovaný a mnohí ľudia jeho služby využívajú a poznajú. Je to možnosť ako si zadovážiť veci, ktoré zákazník nedokáže zaplatiť jednorazovo. Vďaka splátkovému predajú má možnosť splácať ich po častiach a v dlhšom časovom rozpätí. Nezaťaží to jeho peňaženku a navyše môže lepšie a pokojnejšie spávať.
Na splátky sa dá kúpiť už takmer všetko. Splátkové spoločnosti dnes majú vo svojej ponuke výrobky od výpočtovej techniky, cez nábytok, mobilné telefóny, dokonca aj dovolenky. Svojim klientom garantujú výrobky kvalitné a za rozumné ceny. Na trhu je väčšie množstvo takýchto fi-riem s rôznymi výhodami.
Čo je splátkový predaj
Splátkový predaj je forma služby, ktorú poskytujú špecializované spoločnosti zákazníkom a ktorá umožňuje získať vybraný tovar bez potreby finančnej hotovosti na jeho nákup. Uvedený spôsob nadobudnutia umožňuje zákazníkom tovar okamžite používať a jeho hodnotu postupne splácať podľa vlastných možností a počas ním zvoleného obdobia.
Forma získavania tovaru na splátky má dlhú históriu a jej vznik podnietila potreba ľudí uspokojiť svoje požiadavky u tovarov, ktorých hodnota presahovala ich momentálne príjmy, či už mesačné alebo dlhodobejšie. Korene splátkového predaja možno hľadať vo výrobnej sfére, kde bolo nutné zabezpečiť výrobné prostriedky pre ďalší rast produkcie výrobcu, na čo boli nutné finančné prostriedky presahujúce momentálny prevádzkový kapitál.
Z uvedených dôvodov majitelia žiadali od bánk úverové zdroje na pokrytie svojich požiadaviek. Spomínaný trend sa postupne preniesol aj na pokrytie potrieb domácností a ruka v ruke s tým začali vznikať spoločnosti, ktoré ponúkali služby pre občanov v oblasti predaja spotrebného tovaru. Jedným z hlavných dôvodov vzniku splátkového predaja je aj fakt, že ľudia si začali uvedomovať "cenu peňazí", čo znamená, že šetrenie peňazí na nákup hodnotnejších tovarov domácej spotreby mnohokrát znehodnotili vplyvy finančného trhu ako inflácia, čím sa ciele uspokojovania potrieb domácnosti stávali nedostupné.
Kedy sa preň rozhodnúť
Kúpou na splátky si zákazník zabezpečuje uspokojenie svojich potrieb v prípadoch, keď ich mesačné príjmy nestačia na hotovostné zakúpenie tovaru, pre ktorý sa v rámci vybavenia domácnosti rozhodol. A čo je zaujímavé najmä v období inflačných zmien, uvedená forma mu zabezpečuje využívanie predmetu kúpy už v čase, keď jeho hodnota ešte nie je zaplatená. "Z uvedených argumentov teda vyplýva, že rozhodnutie zákazníka je závislé hlavne od jeho požiadaviek na uspokojenie svojich potrieb a zároveň finančných príjmov," hovorí Stanislav Hroš z Asociácie organizácií splátkového predaja.
V prípade rozhodnutia pre kúpu na splátky získava klient možnosť okamžitého používania tovaru a garanciu rovnakej výšky splátok počas trvania zmluvy. Navyše, na rozdiel od bankových služieb, už klient neplatí žiadne poplatky za vedenie účtov, výpisy, resp. nie sú uplatňované zmeny úrokových sadzieb. Klientov, podľa Stanislava Hroša, pri kúpe na splátky najviac zaujíma pohodlie pri vybavovaní zmluvy a výška mesačnej splátky, ako aj výška navŕšenia ceny tovaru.
"Šijú" produkt na mieru
Spoločnosti v rámci marketingových aktivít pozorne sledujú správanie klientov a kvôli rastúcemu konkurenčnému boju sa snažia v maximálne možnej miere "ušiť" ponúkané produkty na mieru a podľa záujmu klientov. "Z toho vyplýva, že v súčasnosti si má klient možnosť vybrať zo širokej ponuky služieb tú, ktorá mu najviac vyhovuje," dodáva Stanislav Hroš. Podľa neho sa na Slovensku ustálil trend "života na dlh" a je to najvýhodnejšia forma zabezpečovania svojich po-trieb. Je to z dôvodu, že formy sporenia nie sú príťažlivé a vývoj vo finančných trhoch núti finančné prostriedky investovať skôr do tovaru ako do nástrojov zhodnocovania.
Kúpa na splátky sa dotýka všetkých oblastí uspokojovania potrieb rodiny a možnosti nákupu na splátky sa dotýkajú všetkých oblastí, nielen spotrebného tovaru, ale v poslednom období aj služieb, vrátane dovoleniek.
Klienti sú rôzni
Tak ako pri každej činnosti podobného charakteru, aj v činnostiach splátkových spoločností sa vyskytujú negatívni klienti. Je však rozhodujúce z akého dôvodu prestane klient platiť. "V prípade, že sa do platobnej neschopnosti dostane nie vlastnou vinou a je ochotný spolupracovať, naše spoločnosti riešia tento problém vždy dohodou o posune splácania dlžnej sumy, prípadne zmenou splátkového kalendára," upozorňuje Stanislav Hroš. Ak klient odmieta spolupracovať, prípadne si požičia finančné prostriedky s podvodným úmyslom, sú nútené splátkové spoločnosti využiť všetky dostupné právne prostriedky, včítane exekúcií, pre dosiahnutie vrátenia požičaných pros-triedkov. "Ak klient odmieta spolupracovať pri splácaní dohodnutých splátok, sú spoločnosti nútené uplatniť právne a aj trestno-právne prostriedky, medzi ktoré patria trestné oznámenia, žiadosť o vydanie platobného rozkazu a nakoniec aj exekučné konanie," upresňuje Stanislav Hroš a dodáva "v tejto súvislosti by som rád upozornil, že tento spôsob je krajným riešením a zásadne uprednostňujeme všetky formy dohody s klientom."
Jana Jurkovičová