Trh splátkových spoločností každoročne rastie

Splátkové spoločnosti ponúkajú klientom jednoduchý spôsob ako získať s minimom peňazí, alebo aj bez nich, rôzne druhy tovarov a služieb. Banky sa snažia v tejto oblasti tiež napredovať a dýchajú splátkovým spoločnostiam "na chrbát". Zlepšujú podmienky ..

Splátkové spoločnosti ponúkajú klientom jednoduchý spôsob ako získať s minimom peňazí, alebo aj bez nich, rôzne druhy tovarov a služieb. Banky sa snažia v tejto oblasti tiež napredovať a dýchajú splátkovým spoločnostiam "na chrbát". Zlepšujú podmienky poskytovania úverov, skracujú lehoty vybavovania žiadostí, upúšťajú pri nižších sumách od ručiteľov a znižujú úrokové sadzby. Najmä tie sú hlavným tromfom pri súboji so splátkovými spoločnosťami. Je predpoklad, že banky budú mať v budúcnosti navrch a nakupovanie na splátky cez splátkové spoločnosti už nebude natoľko využívané. Pozrime sa preto na dosiahnuté výsledky splátkových spoločností v predchádzajúcom období a na prognózy, ako by vývoj v tejto oblasti mohol vyzerať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rok 2003 priniesol podľa analytickej spoločnosti Symsite Research rast na trhu splátkových spoločností do 5 percent a dosiahol približne 10 mld. Sk. V minulom roku si však od bánk občania požičali viac než dvojnásobok. Ak sa potvrdia prognózy, rozdiel medzi bankami a splátkovými spoločnosťami sa bude čoraz viac zväčšovať, splátkové spoločnosti nezaniknú, budú sa však posúvať čoraz viac na okraj trhu. Za stagnáciou bol najmä pokles spotrebiteľských úverov poskytnutých lokálnymi spoločnosťami Quatro a Tatra Credit. Naopak zahraničné spoločnosti vlani rástli, s výnimkou Home Creditu v oblasti úverových kariet, vo všetkých segmentoch.

Symsite Research predpovedá splátkovým spoločnostiam na roky 2004 až 2006 iba jednociferné tempá rastu. Samotní predstavitelia spoločností hovoria o nízkom potenciáli rastu trhu spotrebiteľských úverov. Podobný vývoj je vidieť aj v Česku - aj tam splátkový predaj rástol v roku 2003 iba veľmi mierne o 4 percentá.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedla agentúra SITA, splátkové predaje sa na slovenskom trhu podieľali v minulom roku na spotrebných úveroch 82 percentami. Vyplýva to z analýzy vypracovanej pre spoločnosť Tatra Credit. Ako uviedol predseda predstavenstva Tatra Credit Andrej Kiska, na spotrebné úvery poskytované bankami tak zostáva len 18 percent. Dôvodom preferencie tzv. pôžičkových nákupov je podľa Kisku agresívna reklama a dobrý marketing.

Podľa agentúry GfK bola najpreferovanejšou spoločnosťou v prípade nákupu nejakého tovaru splátková spoločnosť ponúkajúca tovar cez katalóg Triangel. Boli to až dve pätiny z respondentov, ktorí nakupovali nejaký tovar na splátky v uplynulom roku. Viac ako jedna štvrtina nakupujúcich na splátky sa rozhodla v uplynulých dvanástich mesiacoch pre spoločnosť Quatro. Každý piaty človek si zvolil nákup na splátky prostredníctvom spoločnosti Home Credit. Služby ostatných spoločností poskytujúcich nákup na splátky využilo v posledných dvanástich mesiacoch menej ako 10 percent záujemcov.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra GfK ďalej uvádza, že zákazníkmi katalógu Triangel boli vo väčšej miere ženy, mladí ľudia do 19 rokov (bez vlastného príjmu, študenti), ale aj veková skupina 30 - 39 ročných ľudí. Využívanie katalógu klesá so vzdelaním, nákup na splátky prostredníctvom neho realizovala viac ako polovica ľudí so základným vzdelaním v porovnaní s 30 percentami vysokoškolsky vzdelaných. Z hľadiska veľkosti sídla tvoria výraznú časť zákazníkov ľudia žijúci v obciach s počtom obyvateľov 1 000 až 5 000, dve tretiny z nich využili pri nákupe na splátky katalóg Triangel. Naopak, najmenej zákazníkov pochádza z veľkých miest nad 100 000 obyvateľov - len 7,7 percenta.

Zákazníci splátkovej spoločnosti Quatro tvoria z hľadiska pohlavia, veku a vzdelania vyrovnanejšiu skupinu v porovnaní s klientelou katalógu Triangel. Služby Quatra využívajú vo väčšej miere obyvatelia menších obcí a miest (do 50 000 obyvateľov).

SkryťVypnúť reklamu

Podľa agentúry SITA zákazníci nakupujú najmä elektroniku. Minulý rok priniesol pokles záujmu o kuchynské spotrebiče a nárast záujmu o nákup na splátky výpočtovej techniky a chladničiek. Najčastejšími zákazníkmi spoločnosti GE Capital Multiservis boli vlani ženy s priemerným vekom od 25 do 55 rokov, so stredoškolským vzdelaním s čistým príjmom od 10 tis. Sk mesačne. Klienti spoločnosti Cetelem splácajú priemerne 10 mesiacov, pričom priemerná priama platba je 10 percent.

Oslovili sme jednotlivé splátkové spoločnosti s prosbou o základné informácie, bohužiaľ, väčšinou neprejavili ochotu komunikovať a odpovede sme sa dočkali iba od niektorých. Zhrnúť a vyhodnotiť ich činnosť preto môžeme iba čiastkovo.

Spoločnosť GE Capital Multiservis poskytla za prvý šesť mesiacov roku 2004 financie vo výške 777 mil. Sk, čo v medziročnom porovnaní predstavuje takmer 90-percentný nárast. Ako uviedli, v pred-vianočnom období sa objem úverov zvyšuje až o dvojnásobok oproti priemeru za predchádzajúce mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Multileasing ponúka produkt prenájmu výrobkov so špeciálnym zameraním na televízne prijímače najväčšieho slovenského výrobcu OVP Orava. Za prvých šesť mesiacov prenajala výrobky v objeme 12 mil. Sk, pričom celkový počet klientov za uvedené obdobie bol 6 274.

Spoločnosť Tatra Credit financovala nákupy v tomto roku k 30. 6. 2004 vo výške 965 mil. Sk celkovo 97 780 klientom. (lusy)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 505
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 982
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 647
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 781
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu