Lízingovým spoločnostiam sa v prvom polroku tohto roka opäť podarilo prekonať čísla z roku 2003. Lízingový sektor vykázal oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka nárast o 4,4 percenta. V percentuálnom porovnaní je to najnižší prírastok od roku 1999, odkedy lízing hnuteľných predmetov vykazuje každoročný vzostup. V absolútnych hodnotách prefinancovali lízingové spoločnosti hnuteľné predmety v objeme 20 658 mil. Sk. Zástupcovia lízingového sektora sú i napriek nižšiemu percentuálnemu nárastu spokojní. Je to samozrejmé, keď tento sektor každoročne prekonáva svoje rekordy. Nižší nárast odôvodňujú predstavitelia Asociácie leasingových spoločností SR postupnou nasýtenosťou trhu. Bolo jednoduchšie dosahovať medziročný rast vo výške desiatok percent, keď celkový objem lízingu dosahoval oproti súčasnosti polovičné objemy. Ďalším obmedzujúcim faktorom je znížená kúpyschopnosť obyvateľstva, na ktoré naďalej vplývajú zásahy vlády vo forme deregulácie niektorých kľúčových cien a pokles reálnych miezd. Menej na výdavky míňajú aj podnikatelia. Ďalším faktorom negatívne vplývajúcim na lízingové obchody bola čiastočne aj neistota pri aplikácii nových legislatívnych úprav.
Najobľúbenejšia komodita sa nemení
Od začiatku poskytovania lízingových obchodov sú osobné automobily stále najúspešnejšou komoditou. V začiatkoch ich podiel na celkovom objeme lízingu hnuteľných predmetov dosahoval až 60 percent. Postupne toto číslo klesalo a ustálilo sa približne na 40 až 50 percentách z celkového objemu. V prvom polroku tohto roka prefinancovali lízingové spoločnosti prostredníctvom 21 368 zmlúv osobné automobily v objeme 9 167 mil. Sk. Táto komodita tak dosiahla asi 44-percentný podiel na celkovom lízingu hnuteľných predmetov. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka však lízing osobných automobilov narástol len o 1,5 percenta, čo je menej ako nárast celého trhu. Výraznejší rast nebol dosiahnutý ani na-priek zrušeniu limitu na odpisovanie osobných automobilov v zákone o dani z príjmov, od ktorého si zástupcovia lízingového sektora sľubovali zvýšenie dopytu najmä po luxusnejších osobných automobiloch.
Finančný lízing víťazí
V štruktúre segmentu lízingu osobných automobilov došlo iba k miernym zmenám vo formách financovania i záujme o nové a ojazdené automobily.
Opäť najúspešnejšie dopadol finančný lízing. V prvom polroku 2004 poskytli lízingové spoločnosti prostredníctvom tejto formy financovania osobné automobily v hodnote 8 557 mil. Sk. Objem finančného lízingu osobných automobilov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka narástol o 8 mil. Sk. Aj napriek tomu poklesol jeho podiel na 93,3 percenta.
Iba veľmi mierne, na 5,3 percenta narástol podiel operatívneho lízingu. Firmy si týmto spôsobom zaobstarali na užívanie osobné automobily v hodnote 485 mil. Sk, čo je oproti prvému polroku 2003 nárast o 16 mil. Sk.
Predaj na splátky dosiahol objem 82 mil. Sk a spotrebiteľský úver, ktorý bol sledovaný prvýkrát, 43 mil. Sk. Lízingové spoločnosti predajom na splátky financovali 137 a spotrebiteľským úverom 30 osobných automobilov.
V podiele nových a ojazdených osobných automobilov nedošlo, napriek očakávaniam, k výrazným zmenám. Sprísnením zákona o dani z pridanej hodnoty očakávali zástupcovia lízingového sektora pokles financovania ojazdených osobných automobilov. To dosiahlo pri počte 6 652 kusov automobilov objem 1 890 mil. Sk. Podiel lízingu ojazdených osobných automobilov tým narástol na 20,6 percenta. Lízing nových osobných automobilov dosiahol pri 14 716 automobiloch objem 7 277 mil. Sk a podiel takmer 80 percent. Pád prenájmu ojazdených osobných automobilov sa lízingovým spoločnostiam podarilo zastaviť ponukou alternatívnych spôsobov financovania, ktoré našli u klientov lízingo-viek odozvu.
V štruktúre podľa nájomcov lízingových spoločností došlo opäť k nárastu podnikateľského segmentu. Objem automobilov prenajatých podnikateľským subjektom narástol o 761 mil. Sk na 6 181 mil. Sk a ich podiel sa zvýšil na 67,4 percenta. Spotrebitelia si prostredníctvom lízingových spoločností zaobstarali osobné automobily v hodnote 2 986 mil. Sk, čo je oproti prvému polroku 2003 pokles o 628 mil. Sk. Podiel tohto segmentu tak poklesol na 32,6 percenta zo 40,1 percenta v rovnakom období minulého roka. V počte prenajatých automobilov dosahovali na konci minulého roka spotrebitelia 50-percentný podiel. V prvom polroku 2004 došlo k nárastu počtu financovaných automobilov v prospech podnikateľov, kde došlo k nárastu na 12 213 kusov, čo sa prejavilo aj na zvýšení podielu o takmer 6 percent. O rovnaké percento, na 42,8 percenta, pokleslo financovanie vo vzťahu k spotrebiteľom. V počte kusov sa počet automobilov poskytnutých spotrebiteľom znížil na 9 155 automobilov.
Dôraz sa kladie na stroje a nákladiaky
Napriek tomu, že najväčší medziročný nárast, až o 44 percent, dosiahol lízing počítačov a kancelárskej techniky, zástupcovia lízingového sektora za významnejší považujú rast financovania nákladných automobilov, ťahačov a prívesov. Nízky objem lízingu počítačov možno pripísať záujmu podnikateľov a spotrebiteľov obstarávať si počítače a kancelársku techniku iným spôsobom, hotovostne alebo prostredníctvom splátkového predaja.
Objem lízingu nákladných automobilov dosiahol 4 684 mil. Sk a po spomínaných počítačoch si zabezpečil druhý najväčší rast, o 25 percent. Na celkovom objeme lízingu hnuteľných predmetov sa táto komodita podieľala takmer 23 percentami.
Pozitívne vyznieva aj hodnotenie strojov a priemyselných zariadení. Lízingové spoločnosti prefinancovali túto oblasť v objeme 4 026 mil. Sk.
Rast financovania strojov a priemyselných zariadení o 4,1 percenta a rastúci záujem o financovanie nákladných automobilov svedčí o oživení slovenskej ekonomiky. Tieto komodity výrazne ovplyvňuje makroekonomická situácia, ktorá sa na Slovensku postupne upravuje a slovenskú ekonomiku tak možno považovať za štandardizovanú.
Úžitkové autá prekvapili nepríjemne
Predchádzajúce oblasti financovania rástli na úkor úžitkových automobilov. Lízingové spoločnosti financovali v prvom polroku 2004 úžitkové automobily v objeme 2 222 mil. Sk. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka išlo o vyše 11-percentný pokles.
K poklesu došlo i v komodite lode, lietadlá a železničné vozidlá a ostatné. S 0,1- a 1,2- percentným podielom na lízingu hnuteľných predmetov však tieto komodity nezastávajú významnú pozíciu a pokles sa na celkových údajoch prejavil minimálne.
Celkovo možno považovať minuloročné výsledky za priaznivé s pretrvávajúcou dominanciou segmentu automobilov, čo je bežné vo väčšine ostatných krajín.
Trh s nehnuteľnosti neožil
Aj napriek výraznému oživeniu lízingu nehnuteľností v prvom polroku 2004 tento segment ani zďaleka nespĺňa európske parametre. Po miernom raste v predchádzajúcich rokoch dosiahol objem za prvých šesť mesiacov tohto roka 269 mil. Sk a bolo uzavretých 22 zmlúv. Toto je však objem lízingu nehnuteľností za členské spoločnosti Asociácie leasingových spoločností, v ktorej nepôsobia dvaja výrazní hráči na trhu. Podľa typu budov sa najviac prenajímali priemyselné budovy, nasledované maloobchodnými budovami a supermarketmi. Menším podielom sa na lízingu nehnuteľností podieľali hotely a reštaurácie. Lízingové zmluvy sa uzatvárali iba na obdobie 8 až 16 rokov a takmer stále išlo o lízing starších budov.
Rebríček takmer bez zmien
Prvý polrok 2004 nepriniesol na prvých priečkach rebríčka najväčších lízingových spoločností oproti polroku 2003 žiadne zmeny. Polročnú dominanciu potvrdil ČSOB Leasing, ktorý sa stal s objemom takmer 3 379 mil. Sk najväčšou lízingovou spoločnosťou. Rovnako to bolo aj v prvom polroku 2004. Prvú pozíciu stratil ČSOB Leasing na konci roka 2003, kedy ho vystriedal CAC Leasing. Ten sa v prvom polroku 2004 umiestnil tesne za trhovým lídrom s objemom 3 337 mil. Sk. Miesto tretej najúspešnejšej spoločnosti po-tvrdil VB Leasing s objemom 2 538 mil. Sk, štvorkou bol Volkswagen Finančné služby s objemom 2 095 mil. Sk a tesne za ním Tatra leasing s objemom 2 075 mil. Sk. Do desiatky najúspešnejších lízingových spoločností sa prebojovali B.O.F., DaimlerChrysler Sevices Slo-vensko, OTP Leasing, Kofis Leasing a GE Capital Leasing.
(er)