v priebehu tohto roka ohlásilo vstup na trh viacero spoločností.
ZanedbávanÁ forma
Operatívny lízing nie je v súčasnosti na Slovensku príliš rozvinutým spôsobom financovania investícií. Majetok obstaraný touto formou tvoril minulý rok len 5,3 percenta z hodnoty všetkého majetku obstaraného na lízing. Prím na slovenskom lízingovom trhu teda hrá finančný lízing. Zvýhodňuje ho najmä možnosť získať predmet lízingu po ukončení obdobia prenájmu do vlastníctva a daňové zvýhodnenie, vďaka ktorému je možné predmet lízingu odpísať do nákladov oveľa rýchlejšie ako pri iných formách obstarania - kúpe v hotovosti, na úver alebo pri prenájme.
V zahraničí je však situácia v pomere medzi finančným a operatívnym lízingom odlišná. Operatívny lízing tam tvorí oveľa väčšiu časť objemu lízingu ako na Slovensku, v niektorých krajinách dokonca predstavuje vyše polovicu celého lízingového trhu. Odborníci preto predpokladajú, že postupne sa situácia zmení i v SR.
Perspektíva rastu
Očakávania rastu operatívneho lízingu prezentujú zástupcovia lízingových spoločností už niekoľko rokov. Jeho zastúpenie na celkovej hodnote lízingom financovaných vecí sa ale príliš nemení. Pred troma rokmi bol jeho podiel na približne rovnakej úrovni ako pred rokom. V tomto roku na trh operatívneho lízingu vstúpilo viacero spoločností. Zámer výraznejšie rásť v operatívnom lízingu na jeseň ohlásil CAC Leasing Slovakia, a.s., Bratislava.
V lete založila svoju dcérsku spoločnosť francúzska lízingová skupina Arval PHH, ktorá patrí medzi najväčších poskytovateľov operatívneho lízingu na svete. Väčšiu aktivitu vyvíjajú i ostatné spoločnosti na trhu. Ich samotní zástupcovia konštatujú, že konkurencia rastie.
Ambície v operatívnom lízingu
"Očakávame, že získame nových zákazníkov aj to, že časť súčasných zákazníkov prejde z finančného lízingu na operatívny," hovorí konateľka CAC Full Servis Leasing, s.r.o., Bratislava Alžbeta Rigáňová. CAC Leasing Slovakia teda už v súčasnosti registroval záujem svojich klientov pri finančnom lízingu o operatívny lízing. Spoločnosť preto očakáva, že o službu bude záujem.
Na financovanie osobných automobilov založil CAC Leasing samostatnú dcérsku spoločnosť. Jej cieľom je na budúci rok financovať 350 vozidiel, čo by ju podľa výsledkov z minulého roka zaradilo na tretie miesto medzi spoločnosťami poskytujúcimi operatívny lízing osobných automobilov,.
Okrem toho spoločnosť plánuje poskytovať i operatívny lízing technológií a nákladných automobilov, čo je na Slovensku zatiaľ málo rozvinutá služba. Výhodou má byť najmä financovanie, ktoré nezaťaží záväzky nájomcu. Operatívny lízing sa totiž stále vykazuje ako nájomné, nie ako záväzok, ktorý predstavuje splátka úveru alebo od začiatku tohto roku i splátka finančného lízingu. CAC Leasing predpokladá, že v budúcom roku bude prostredníctvom operatívneho lízingu prenajímať približne desať percent z hodnoty všetkých v tom roku lízingom financovaných technológií a nákladných automobilov. V hodnotovom vyjadrení by to podľa výsledkov z minulého roka predstavovalo približne 340 mil. Sk.
O slovo sa hlásia noví investori
"Rozhodli sme sa založiť na Slovensku pobočku, aby sme využili trh, ktorý vykazuje povzbudivý ekonomický rozvoj," píše sa v správe o rozhodnutí spoločnosti Arval Slovakia, s.r.o., Bratislava vstúpiť na slovenský trh. Spoločnosť patrí do koncernu BNP Paribas a jej matka Arval PHH je jednou z najväčších spoločností v operatívnom lízingu na svete. "Slovensko reprezentuje podľa odhadov firemné vozové parky s vyše 80-tisíc vozidlami. Z nich je 7 tisíc už v réžii operatívneho lízingu," vysvetľujú zástupcovia spoločnosti svoj predpoklad očakávaného rastu trhu. Odvoláva sa i na celkový ekonomický rast a príchod zahraničných investorov, najmä v automobilovom priemysle.
"Určitý nárast v operatívnom lízingu by mohol prísť na budúci rok," predpokladá Andrej Briška, obchodný riaditeľ najväčšej spoločnosti na slovenskom trhu operatívneho lízingu - Lease Plan Slovakia B.V., organizačná zložka, Bratislava. Očakáva, že o rast sa pričinia noví zahraniční investori, ako i zvyšujúce sa povedomie o operatívnom lízingu. Jednou z bariér väčšieho rozvoja je totiž malá popularita operatívneho lízingu v porovnaní s finančným.
"Rast potiahnu najmä zahraničné firmy, ktoré sú zvyknuté na outsourcing vozového parku zo zahraničia," hovorí Andrej Briška. Leas Plan financoval minulý rok 631 vozidiel v hodnote 409 mil. Sk. Druhý najväčší bol Business Lease Slovakia, s.r.o., Bratislava.
Vedúci obchodu minulý rok tretej najväčšej spoločnosti v operatívnom lízingu Volkswagen Finančné služby Slovensko, s.r.o., Bratislava Bohumil Sák súhlasí s predpokladaným rastom operatívneho lízingu. Ten však bude podľa neho len pozvoľný.
A. Rigáňová z CAC Full Service Leasing predpokladá, že podiel operatívneho lízingu by mal v priebehu troch rokov dosiahnuť desať percent z celého lízingového trhu.
Peter Apolen