Od výberu správnej poisťovne a správneho poistného produktu často záleží, do akej miery je vaše vozidlo chránené pred nepred-vídateľnými udalosťami. Preštu-dovanie všeobecných poistných podmienok a zmluvných dojednaní poisťovne je určite časovo náročná záležitosť, ale spoliehať sa iba na informáciu od predajcu poistenia je prinajmenšom hazar-dérstvo. Nadávky na poisťovňu pri poistnej udalosti sú už iba plačom nad rozliatym mliekom, v prípade, že vaša poistná udalosť nespadá do rozsahu poistenia v poistnej zmluve.
Práve pre to vám poskytneme niekoľko doporučení, na čo by ste sa pred uzavretím poistnej zmluvy, samozrejme, okrem ceny poistenia mali informovať, resp. overiť si v poistných podmienkach poisťovne:
- rozsah poistených rizík - zvyčajne býva poistená havária, odcudzenie vozidla, čiastočná krádež, vandalizmus a živelné riziká.
- spôsob zabezpečenia proti krádeži - každá poisťovňa si stanovuje svoje spôsoby zabezpečenia proti krádeži v závislosti od hodnoty vozidla. V prípade, že ste tieto spôsoby nedodržali a vozidlo vám ukradnú, poisťovňa môže zamietnuť poistné plnenie. Pozor na stratu kľúčov od vozidla, prípadne od zabezpečovacieho zariadenie a výrobu kópií kľúčov. Každú zmenu v počte kľúčov by ste mali hlásiť svojej poisťovni a dohodnúť ďalší postup.
- bonusový systém - za rovnaké obdobie bezškodového priebehu dostanete v rôznych poisťovniach rôzny bonus.
- prirážka k polročným splátkam - ak sa rozhodnete platiť poistné v štvrť- alebo polročných splátkach niektoré poisťovne vám k ročnému poistnému pripočítajú až 5-percentnú prirážku.
- dôvody odmietnutia poistného plnenia - najčastejšie požitie alkoholických nápojov.
- dôvody zníženia poistného plnenia - napríklad neskoré nahlásenie poistnej udalosti, hrubé porušenie dopravných predpisov, porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov, atď.
- výluky z poistenia - napríklad škody vzniknuté skratom na elektrickom zariadení vozidla, škody na pneumatikách, pokiaľ nedošlo k inému poškodeniu, škody spôsobené hlodavcami, zničenie výbuchom alebo požia-rom pokiaľ došlo k neoprávnenému zásahu inej osoby, atď.
- výšku normohodiny akceptovanej poisťovňou pri oprave vozidla v servise - normohodina predstavuje cenu práce príslušného servisu. Niektoré poisťovne akceptujú výšku normohodiny, ktorú si účtuje autorizovaný servis, avšak niektoré túto položku obmedzujú konkrétnou sumou za hodinu práce. V prípade, že vaša poistka má obmedzenú cenu normohodiny a servis si účtuje za hodinu práce viac, rozdiel pôjde v prípade poistnej udalosti z vášho vrecka.
- možnosti výpovede poistnej zmluvy - väčšina poisťovní umožňuje vypovedať poistnú zmluvu v prípade poistnej udalosti jednak zo strany klienta (ak napríklad nie ste spokojný s poistným plnením), ale aj zo strany poisťovne.
- poskytované asistenčné služby v prípade poistnej udalosti.
Silvia Cenková
INIS