Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) už viac ako dva roky sleduje, aká je prax pri prijímaní žiakov na stredné školy. Na prípadné chyby sa snaží školy upozorňovať, aby sa zachovala čo najväčšia objektivita pri prijímaní. Na aké chyby prišli vlani?
V príprave testov
1. prípad: Riaditeľ gymnázia v snahe čo najviac obmedziť priestor pre vyzradenie otázok sám pripravoval otázky, aj kopíroval testy, nikto iný ich nevidel. Tento spôsob však nie je vhodný, keďže je tu veľké riziko, že vznikne nekvalitný test. Testy by mali prejsť minimálne kontrolou a recenziou ďalších osôb.
2. prípad: Učitelia slovenčiny a matematiky na obchodnej akadémii pripravili testy popoludní pred prijímacími pohovormi (tiež v snahe odstrániť priestor na vyzradenie testov a korupciu). Testy boli na kopírke rozmnožené v presne takom počte žiakov, koľko robilo prijímačky a uložili sa do trezoru riaditeľky školy. Po vytlačení boli testy v počítači vymazané.
Problém však je, že otázky pripravovali vyučujúci len jedno poobedie, v časovom strese deň pred prijímacími pohovormi. Cenou za takéto utajenie testu teda môže byť nekvalita testov. Testy by totiž mali prejsť recenziou a kontrolou ďalších ľudí a na ich prípravu by mal byť vyhradený dlhší čas.
V poskytovaní doučovania a kurzov
1. prípad: Na SOŠ v Banskobystrickom kraji SGI zistilo, že škola neorganizuje prípravné kurzy a doučovanie na prijímacie konanie, ale takúto službu zabezpečuje rodičovské združenie pri škole na základe dohôd o vykonaní práce s učiteľmi školy. Kurz je prípravný pre ktorúkoľvek SŠ.
Škola či akákoľvek organizácia s ňou spojená, a predovšetkým jej učitelia, by však z etických dôvodov nemali poskytovať platenú prípravu na prijímacie skúšky. Diskriminuje to menej majetných uchádzačov a tých, ktorí nebývajú v meste sídla školy, a vždy budí dojem, že účastníci kurzov budú zvýhodnení.
2. prípad: Na SOŠ, tentoraz v Prešovskom kraji, sa organizoval cyklus prednášok z matematiky, zameraný na vzorové riešenia úloh zo zbierky typových úloh na prijímacie skúšky. Informáciu o konaní kurzov dostali všetky základné školy, z ktorých sa na školu hlásia žiaci.
Z vyššie spomínaných dôvodov je organizovanie podobných kurzov neetické.
Dobrým príkladom je naopak Gymnázium Šrobárova v Košiciach, ktoré nerobí žiadne prípravné kurzy na prijímacie pohovory a na škole platí vnútorný predpis Zákaz doučovania a pripravovania na prijímacie pohovory na pôde školy.
Pedagógovia pripravujúci testy na prijímacie pohovory bývajú upozornení na zachovávanie mlčanlivosti.
Zdroj: www.strednaskola.sk
Nezabudnite, že:
* školy by mali byť schopné vysvetliť a obhájiť, čo a akým spôsobom testujú, pričom by mali preukazovať aj kvalitu týchto "nástrojov selekcie"
* mali by tiež vedieť jasne povedať, ako predchádzajú možným formám zvýhodnenia, respektíve znevýhodnenia určitých skupín uchádzačov o štúdium (doučovanie, utajovanie testov)
* školy by mali v priebehu prijímačiek zverejňovať všetko, čo je možné zverejniť
Zdroj: príručka Princípy dobrého prijímacieho konania