BRATISLAVA – Festival Večery novej hudby, ktorý bude počas tohto víkendu v bratislavskom Divadle Stoka, má netradičnú podobu štyroch operných predstavení. Medzinárodná spoločnosť pre súčasnú hudbu - Slovenská sekcia spojila svoje sily so Združením pre súčasnú operu, ktoré už pred rokom s úspechom uviedlo dve pôvodné predstavenia: „prvú masochistickú operu“ Martina Burlasa Údel a „prvú bulímystickú operu“ Ľubomíra Burgra Smrť v kuchyni. Diela, ktoré zaznejú v nedeľu ako obnovené premiéry, svojím humorom, poetikou „každodenného života“ a absurdnými obrazmi takmer z reálneho sveta zaujmú aj tých, ktorí nemajú veľmi v láske operný žáner.
Nové prírastky do rodiny moderných slovenských opier sa totiž od svojich suchoňovsko-cikkerovských predchodcov výrazne líšia, sú komorné, civilné a vypovedajú predovšetkým o súčasnosti. Pozornosť pútajú najmä premiéry dvoch celkom nových kusov – v piatok bude javisko patriť opere Posledný let Mareka Piačeka, ktorej ústredným hrdinom je M. R. Štefánik (na librete spolupracoval aj Egon Bondy) a v sobotu čaká divákov John King autora Daniela Mateja - príbeh o problémoch dnešnej ženy, dokresľovaný hudobnými kolážami zo známych opier.
Organizátorom sa tentoraz nepodarilo zrealizovať Večery novej hudby v plnom rozsahu, ktorý mal pôvodne zahŕňať nielen opery, ale aj viacero koncertov.
Pod tohtoročným mottom Point Zero (Bod nula) sa skrýva vyjadrenie nespokojnosti so spôsobom štátnej politiky financovania kultúrnych aktivít, ktorý sa netýka iba tohto podujatia. Či nezávislé umenie na Slovensku prežije rok 2002, v tejto chvíli ešte nie je isté.
SLÁVO KREKOVIČ
(Autor je šéfredaktor 3/4 Revue)