Z regálov parfumérií, drogérií i supermarketov sa na nás valia stále nové a nové značky krémov, pleťové mlieka, pleťové a toaletné vody, parfumy, šampóny, balzamy, gély. Už ste si takmer istí, že neexistuje časť tela, ktorá by si nežiadala špeciálne ošetrenie a špeciálne prípravky. Stačí ich používať a budete dokonalí. Máte pred očami nie jeden, ale aspoň dvadsať rozličných téglikov, túb či fľaštičiek.
Chcete kúpiť svojej najdrahšej, či svojmu najmilšiemu darček a kladiete si vážnu otázku: "Ktorý si vybrať? Ten najdrahší. Ten z lekárne?"
"Ten najdrahší nemusí byť najlepší," radí dermatologička MUDr. Hana Zelenková. V preparátoch, ktoré kupujeme za drahé peniaze platíme aj za reklamu, ale ešte nemusia byť zárukou kvality.
MUDr. Zelenková je Prezidentkou Slovenskej spoločnosti estetickej dermatológie a kozmetiky, ktorá patrí pod Slovenskú lekársku spoločnosť a má vyše 100 členov z radov dermatológov, lekárov, plastických chirurgov i pediatrov. Okrem iného sa rozhodla šíriť osvetu v starostlivosti o kožu a pomôcť širokej verejnosti s odstupom a kriticky sa orientovať v spleti ponúkaných ,,zázračných" výrobkov. "Ľudia by si mali začať všímať, čo je pre nich dobré a čo nie. Kožných alergií je veľmi veľa a prevencia je nesmierne dôležitá." Spoločnosť chce spolupracovať so všetkým firmami, ktoré vyrábajú kozmetiká a vyhradzuje si právo klinicky testovať ich výrobky a na základe testov odporučiť či neodporučiť ich používanie. ,,Niektoré spoločnosti ak nemajú naše požehnanie, ani s výrobkom nevyjdú na trh," vraví prezidentka dermatologickej spoločnosti, ktorá bude svoj ,,verdikt" oznamovať aj na výrobkoch podobne ako Komora zubných lekárov SR. "Ženy by si mali v prvom rade všímať označenie: ,,klinicky testované" a odporúča Spoločnosť estetickej dermatológie a kozmetiky".
Existuje totiž celá škála prípravkov, ktoré majú parfumy, konzervačné činidlá, a nerobia pokožke dobre. Až 40 percent ochorení by sa dalo minimalizovať tým, keby pacienti boli správne vedení a informovaní. (šim)