Hlavným hrdinom takmer všetkých románov Saula Bellowa je rozháraný intelektuál. Človek úporne hľadajúci svoje vlastné miesto na zemi, hľadajúci i za cenu sebaodhaľovania a zraniteľnosti. Zároveň sám odhaľuje a zraňuje svoje okolie, ktoré koná tiež bez určitej vnútornej sebadisciplíny, najmä v citovej oblasti.
"Môj ty Bože! Kto je ten tvor. Pokladá sa za človeka. Lež aký je. Nie sám od seba ľudský. Má však túžbu byť ľudským. Túžbu ako mučivý sen, nejasnú vidinu. Nutkanie. Odkiaľ to všetko pochádza? A čo to je? A čo to môže byť! Nijaká nesmrteľná túžba. Nie, úplne smrteľná, no ľudská."
Hrdina je vo svojej sebareflexii taký dôsledný, že si vie predstaviť vraždu aj vlastnú samovraždu. Nie je však dôsledný úplne - je len "človek, ktorý nedokáže konať", a preto radšej formuluje či dokonca aj píše listy. V nich polemizuje o živote a vôbec, ale necíti uľahčenie ani nádej. Vie len jedno - život ide ďalej. Taký je Herzog, hlavná postava rovnomenného románu, ktorý je zo všetkých Bellowových postáv najdokonalejším predstaviteľom rozháraného intelektuála.
Saul Bellow sa narodil v roku 1915 v Quebecu v Kanade. Študoval na univerzitách v Chicagu a Northwestri, prednášal literatúru ako profesor na Chicagskej univerzite. Pokladajú ho za najznámejšieho spisovateľa dvadsiateho storočia v Amerike. Je dokonalý znalec univerzitného prostredia a vôbec prostredia intelektuálov a tomu sa venuje aj v literatúre.
Svojich hrdinov v románoch predstavuje vo chvíli, ktorá je najkritickejšou (aspoň hlavným hrdinom sa tak zdá) v ich živote. Vedia, že už takto "žiť nemôžu a musia sa rozhodnúť, ako pokračovať ďalej". Limituje ich však vlastná slabosť a vnútorná rozháranosť.
Bellow nikdy príbeh nedopovie a ani to nie je potrebné. Intelektuál je nedisciplinovaný "citový" slaboch, zároveň je to muž (všetci hlavní hrdinovia sú muži), ktorý má vzdelanie a určité filozofické zázemie, ktoré mu pomáha. Nie je veriaci. Jeho viera je jediná: človek by mal neubližovať - ako doteraz, byť rozhodnejší, keď mu ubližujú druhí, milovať svoje deti, a venovať sa im, keď učí, byť dobrým učiteľom, ale... pokračovanie si každý čitateľ musí doplniť sám.
Bellow nemá návod na život, nemá odpovede na to, čo je správne. Ani ako vybrať z hĺbky tajomstva života jedinú odpoveď. Jeho rusko-židovský pôvod predurčuje aj jeho romány. Bellow vlastne vždy píše o sebe - rozvedený muž, otec detí, intelektuál, starnúci muž, Žid, vzdelaný, materiálne nezávislý. Predovšetkým však muž uvažujúci a snažiaci sa nájsť odpoveď na základné otázky života. Vždy však ide o individuálnu sebareflexiu a nikde nie je prvoradá otázka komunity, rasy, náboženstva, ani ľudstva ako takého.
Prvý román Človek na hojdačke z roku 1944 vyšiel síce počas vojny, ale vojna je len podkladom a nie hlavnou príčinou zmien jednotlivca. Sloboda jednotlivca je vnútorná, a preto vlastne podľa Bellowa najťažšia kategória ľudského rozhodovania. Román Obeť rieši problém vzťahu árijcov k židovskému obyvateľstvu, ale individuálna precitlivenosť je najzávažnejšia aj v tomto diele. V roku 1956 vydal román Ani deň, ktorý je Herzogovi najbližší. Čitateľ prežije jeden deň s hlavným hrdinom.
Bellow v románoch pravidelne strieda formu rozprávania. Rozpráva v prvej osobe a bez označenia prechádza do tretej. V Herzogovi ešte pridáva podobu listov. Herzog ich píše alebo len formuluje v hlave príbuzným, priateľom, kolegom, politikom (napríklad vtedajšiemu americkému prezidentovi Eisenhowerovi), filozofom, ktorí žijú, ale polemizuje i s mŕtvymi velikánmi - Spinozom, Kierkegardom a ďalšími, a jeho snaha nájsť odpoveď ho vedie k tomu, že sa obracia priamo na Boha. Polemizuje s filozofmi, ktorí podcenili individualitu a najmä zabudli na každodennosť, keď musí každý riešiť zdanlivo banálne problémy, ale pre jednotlivca nesmierne dôležité, lebo v nich žije.
Herzog je náročné dielo, vnímavému čitateľovi má však vždy čo povedať. Prehry Herzogovej neistoty, sexuálna frustrácia, citová nezodpovednosť voči blízkym, sú problémami každého človeka. Nemusí sa s Herzogom stotožniť, môže s ním polemizovať, môže mu byť nesympatický, ale nemôže ho úplne ignorovať - lebo nemôže ignorovať sám seba.
Autor: ds