Na slovenský trh kongresového a motivačného cestovného ruchu sa dostáva nový pojem, ktorý reprezentuje organizáciu konferenčno-motivačných podujatí pre náročnú klientelu. Programy tohto typu sú perfektnou kombináciou kongresového a motivačného programu, kedy sa odborný program kongresu, konferencie, seminára, školenia či trainingu snúbi s atraktívnym stimulačným programom alebo kreatívnym spoločenským podujatím.
Kým kongresové podujatia, cieľom ktorých sú stretnutia odborníkov za účelom výmeny poznatkov, informácií, skúseností a vedomostí, sú známejším pojmom v odborných či laických kruhoch, rúškom tajomstva ostáva pre mnohých pojem motivačného (incentívneho) programu, ktorý sa stáva dôležitým manažérskym nástrojom a využíva výnimočný zážitok z cestovania na motiváciu alebo ocenenie pracovníkov firiem, s cieľom posilniť vzťah pracovníka k firme a podporiť jej ciele.
Orientuje na ďalšie poznanie, vzdelávanie alebo získanie nových skúseností, schopností či zručností v rámci odborných exkurzií a odborných tematických programov, vždy v súlade s individuálnymi požiadavkami objednávateľa. V rámci organizovania týchto stretnutí dochádza k prekrývaniu činností marketingového, manažérskeho a personálneho poradenstva, reklamných aktivít a špecializovaných služieb a súčinnosti firiem pôsobiacich v oblasti cestovného ruchu. Predpokladom úspešnosti organizácie „meetcentívneho“ podujatia je teda predovšetkým koordinácia spomínaných aktivít počas organizovania týchto „podujatí so zážitkom“ (event), kde dôležitú úlohu zohráva maximálna kooperácia subjektov participujúcich na vytváraní ponuky a kombinácia ich výkonov do atraktívneho, trhovo orientovaného balíka služieb.
Za účelom naučiť subjekty cestovného ruchu takejto spolupráci bola v júni tohto roku založená Slovenská asociácia kongresového a motivačného cestovného ruchu (SAKOM) ako spoločenská organizácia združujúca právnické a fyzické osoby spôsobilé poskytovať služby cestovného ruchu. Je vyústením spoločnej aktivity inštitúcií, firiem a osôb, ktoré pôsobia v oblasti kongresového a motivačného (incentívneho) CR alebo majú záujem o rozvoj týchto činností.
Cieľom asociácie je propagácia kongresovej a motivačnej (incentívnej) destinácie Slovensko v zahraničí, akvizícia spoločnej prezentácie na trhu kongresového a motivačného CR za podpory spoločne získaného know-how a finančných prostriedkov. Členom asociácie sa môže stať každá firma, inštitúcia alebo súkromná osoba, ktorá podporuje aktivity asociácie.
Postavenie kongresového a incentívneho cestovného ruchu v celkovom systéme cestovného ruchu je výnimočné a výnimočný je aj jeho význam v modernej informačnej spoločnosti. Kongresový a incentívny cestovný ruch má rastúcu tendenciu a vykazuje dlhodobý rast nad priemerom odvetvia. Predstavuje dôležitý hospodársky faktor a mal by patriť k prioritám koncepcie rozvoja slovenského cestovného ruchu.
ZITA ZVARÍKOVÁ