Nové trendy: Zákaznícky orientovaná firemná stratégia

V pracovnom prostredí je každý jedinec vnímaný ako dôležitá súčasť tímu. Usilujeme sa o odstránenie bariér medzi vedúcimi pracovníkmi a zamestnancami. Spôsob práce v IKEA charakterizuje jednoduchosť bez byrokracie, možnosť ...








HR myšlienka
V pracovnom prostredí je každý jedinec vnímaný ako dôležitá súčasť tímu. Usilujeme sa o odstránenie bariér medzi vedúcimi pracovníkmi a zamestnancami. Spôsob práce v IKEA charakterizuje jednoduchosť bez byrokracie, možnosť otvorenej komunikácie medzi sebou navzájom. Na druhej strane prináša so sebou aj vysoké požiadavky na každého zamestnanca, a to predovšetkým jeho aktívnu účasť, delegovanie úloh, prevzatie zodpovednosti. Ako každá nadnárodná organizácia, aj IKEA Group sústreďuje mnohonárodné kultúry. Ponúka možnosť podeliť sa o tieto hodnoty v každej krajine svojho pôsobenia. To, že idea firmy nenaráža na prekážky národnostných a kultúrnych rozdielov, je dané nadnárodnosťou a nadčasovosťou hodnôt a rešpektovaním vzájomných odlišností.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vzťah firma - zákazník - zamestnanec
Dlhoročné skúsenosti ukázali, že iba vyvážený vzťah medzi týmito troma pojmami môže byť zárukou vzájomnej spokojnosti. Ak chce byť firma úspešná v konkurenčnom prostredí, je dôležité mať tak spokojných zákazníkov, ako aj kvalitných a motivovaných pracovníkov.

Zákazník
Spokojnosť a napĺňanie očakávaní zákazníka sú pre IKEA prioritné. Sledovanie vývoja vzťahu zákazníkov k firme je zabezpečené prostredníctvom marketingového prieskumu, ktorý každé dve roky mapuje aktuálnu situáciu. Výsledky prieskumu tvoria základ smerovania firmy a stanovenie úloh pre najbližšie obdobie.

Zamestnanec
Základnými stavebnými kameňmi úspechu v oblasti HR sú kvalitný výber pracovníka a jeho motivácia počas celého pracovného procesu.

SkryťVypnúť reklamu

Výbery pracovníkov
Pri výberoch nových pracovníkov čerpá IKEA z dvoch zdrojov: interného a externého.

Pri externom výbere pracovníkov sa sústreďujeme na ľudí, ktorých vzťah k hodnotám je totožný s hodnotami firmy, pričom vzdelanie a prax sú až na druhom mieste. Absolventi obchodných škôl predstavujú u nás iba mizivé percento. Chýbajúcu kvalifikáciu v tejto oblasti dopĺňame rozsiahlymi tréningmi zameranými na prácu so zákazníkom, nácvik predajných zručností, štúdium psychológie zákazníka, riešenie námietok.

Výber správneho uchádzača je základným predpokladom úspešnej spolupráce a vzájomnej spokojnosti. O našom úspechu v oblasti výberov hovorí fakt, že iba 10 % z novoprijatých pracovníkov ukončilo pracovný pomer v rozpätí 1 roka.

Interný výber stavia na perspektíve rastu a rozvoja pracovníkov. Našim cieľom je vytváranie vlastných zdrojov budúcich manažérov. Pracujeme s programom Plánovanie nástupcov, ktorého podstatou je vytvorenie alternácie pre každú kľúčovú pozíciu vo firme z vnútorných zdrojov. Títo potenciálni pracovníci sú vyberaní na základe daných kritérií a pripravovaní na prevzatie budúcej pozície prostredníctvom tréningov a workshopov.

SkryťVypnúť reklamu

Vlastné zdroje
Výhodou tvorby vlastných zdrojov je, že pracovníci firmu dobre poznajú, tým sa skráti čas zaškolenia, znížia sa personálne náklady. Nezanedbateľným rozmerom je aj podporovanie osobného rastu a rozvoja jednotlivca.
Každá organizačná jednotka v rámci IKEA Group celosvetovo je totiž bankou potenciálnych manažérov, ktorých "spotreba" vďaka expanzii IKEA z roka na rok stúpa. Za posledných päť rokov len IKEA Bratislava "vychovala" desiatku manažérov, ktorí pracujú v iných IKEA organizáciách. Trh práce v IKEA funguje bez hraníc a administratívnych obmedzení. Každý pracovník má prostredníctvom interných médií možnosť dozvedieť sa o voľných pozíciách v rámci IKEA Group. Pri splnení požiadaviek na voľné miesto má právo zúčastniť sa výberu.

SkryťVypnúť reklamu

Motivácia pracovníkov
V IKEA pracujeme s diferencovanou motiváciou. Nie každý pracovník túži stať sa manažérom, a preto nemôžeme použiť kariérny rast ako jednotný nástroj motivácie u každého rovnako. Potreba motivácie sa mení aj vplyvom doby zamestnania , inak pracujeme s "nadšeným" nováčikom a inak s pracovníkom, ktorý je vo firme už niekoľko rokov.

Motivačné nástroje
Podpora pri plnení každodenných úloh patrí medzi najdôležitejšie nástroje riadenia. Každý pracovník získa pri nástupe svojho " krstného rodiča", ktorý ho podporuje a usmerňuje v prvých dňoch v práci. Pocit istoty a profesionálny prístup v práci so zákazníkom majú noví zamestnanci možnosť získať na niekoľkodňovom externom tréningu.
Podporu k väčšej samostatnosti a vyššej profesionalite majú pracovníci pri riadení menších projektov, kde si majú možnosť overiť svoje schopnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Spätná väzba
IKEA využíva spätnú väzbu a jej prínos pri riadení ľudských zdrojov veľmi intenzívne. Na každej úrovni riadenia pracuje s tzv. ročnými hodnotiacimi pohovormi, kde každý pracovník má možnosť spolu so svojim nadriadeným zhodnotiť výsledky práce a vzájomné vzťahy za uplynulé obdobia a zároveň spoločne plánovať úlohy na ďalšie obdobie. Ďalším nástrojom získania spätnej väzby je celosvetovo organizovaný anonymný prieskum medzi vlastnými zamestnancami. Cieľom je zistiť, ako sú zamestnanci spokojní s oblasťami ako pracovné podmienky, odmeňovanie, možnosť rozvoja, spokojnosť s nadriadeným, klíma v organizácii. Získané informácie dávajú odpoveď na smerovanie firmy v oblasti ľudských zdrojov sú podkladom pre plánovanie potrebných zmien a upevňovaní toho, čo je vo firme dobré.
Hodnotiaci systém ako motivačný nástroj je v IKEA veľmi transparentný. Na rozdiel od iných firiem z oblasti maloobchodu, mzda pracovníka nie je odvodená od výšky obratu, ktorý firma dosiahla. Finančné ohodnotenie je stabilné počas celého kalendárneho roka, zvyšuje sa každoročne v závislosti od dosiahnutých výsledkov. K záruke zvýšenia mzdy prispievajú sami zamestnanci tým, že počas roka podávajú také výkony, ktorých výsledkom je spokojnosť zákazníka a tým aj úspech firmy. Konkurencieschopnosť na trhu práce v oblasti finančného ohodnotenia si IKEA udržiava ponukou primeraného ohodnotenia. Výšku príjmu stanovuje na základe internej stratégie, pričom sa riadi aj prieskumami miezd na zahraničnom a domácom trhu práce.

SkryťVypnúť reklamu

Viac sa o vplyve zákaznícky orientovanej firemnej stratégie na ľudské zdroje dozviete z celého vystúpenia Zuzany Miškeovej zo spoločnosti IKEA Bratislava, ktoré odznie na 7. ročníku medzinárodnej konferencie Nové trendy v personálnom manažmente 2000, ktorej usporiadateľom je združenie personálnych spoločností Management Partners Group.

Okrem odborného programu "nabitého" príspevkami obsahujúcimi práve nový pohľad na riadenie ľudských zdrojov v širšom kontexte strategického riadenia firiem je pre účastníkov tohtoročnej konferencie pripravených niekoľko noviniek, medzi ktoré patrí internetový projekt Online People a udeľovanie cien za najlepší projekt v oblasti riadenia ľudských zdrojov na Slovensku pod názvom HR OSCAR, o ktorých rozhodnú svojim hlasovaním priamo účastníci konferencie. Konferenciu a súťaž svojou aktívnou účasťou podporia aj podpredseda vlády SR Ivan Mikloš a minister hospodárstva SR Ľubomír Harach.

SkryťVypnúť reklamu

Pre účastníkov konferencie je pripravený aj slávnostný galavečer - Párty personalistov s Miroslavom Žbirkom, Janou Kirschner, Elenou Vacvalovou, Jiřinou Bohdalovou a ďalšími účinkujúcimi.

Prípravy na 7. ročník konferencie a sprievodných podujatí vrcholia, nepremeškajte príležitosť byť tento rok pri tom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 269
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 077
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 817
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 370
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 809
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 660
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 611
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu