
HR myšlienka
V pracovnom prostredí je každý jedinec vnímaný ako dôležitá súčasť tímu. Usilujeme sa o odstránenie bariér medzi vedúcimi pracovníkmi a zamestnancami. Spôsob práce v IKEA charakterizuje jednoduchosť bez byrokracie, možnosť otvorenej komunikácie medzi sebou navzájom. Na druhej strane prináša so sebou aj vysoké požiadavky na každého zamestnanca, a to predovšetkým jeho aktívnu účasť, delegovanie úloh, prevzatie zodpovednosti. Ako každá nadnárodná organizácia, aj IKEA Group sústreďuje mnohonárodné kultúry. Ponúka možnosť podeliť sa o tieto hodnoty v každej krajine svojho pôsobenia. To, že idea firmy nenaráža na prekážky národnostných a kultúrnych rozdielov, je dané nadnárodnosťou a nadčasovosťou hodnôt a rešpektovaním vzájomných odlišností.
Vzťah firma - zákazník - zamestnanec
Dlhoročné skúsenosti ukázali, že iba vyvážený vzťah medzi týmito troma pojmami môže byť zárukou vzájomnej spokojnosti. Ak chce byť firma úspešná v konkurenčnom prostredí, je dôležité mať tak spokojných zákazníkov, ako aj kvalitných a motivovaných pracovníkov.
Zákazník
Spokojnosť a napĺňanie očakávaní zákazníka sú pre IKEA prioritné. Sledovanie vývoja vzťahu zákazníkov k firme je zabezpečené prostredníctvom marketingového prieskumu, ktorý každé dve roky mapuje aktuálnu situáciu. Výsledky prieskumu tvoria základ smerovania firmy a stanovenie úloh pre najbližšie obdobie.
Zamestnanec
Základnými stavebnými kameňmi úspechu v oblasti HR sú kvalitný výber pracovníka a jeho motivácia počas celého pracovného procesu.
Výbery pracovníkov
Pri výberoch nových pracovníkov čerpá IKEA z dvoch zdrojov: interného a externého.
Pri externom výbere pracovníkov sa sústreďujeme na ľudí, ktorých vzťah k hodnotám je totožný s hodnotami firmy, pričom vzdelanie a prax sú až na druhom mieste. Absolventi obchodných škôl predstavujú u nás iba mizivé percento. Chýbajúcu kvalifikáciu v tejto oblasti dopĺňame rozsiahlymi tréningmi zameranými na prácu so zákazníkom, nácvik predajných zručností, štúdium psychológie zákazníka, riešenie námietok.
Výber správneho uchádzača je základným predpokladom úspešnej spolupráce a vzájomnej spokojnosti. O našom úspechu v oblasti výberov hovorí fakt, že iba 10 % z novoprijatých pracovníkov ukončilo pracovný pomer v rozpätí 1 roka.
Interný výber stavia na perspektíve rastu a rozvoja pracovníkov. Našim cieľom je vytváranie vlastných zdrojov budúcich manažérov. Pracujeme s programom Plánovanie nástupcov, ktorého podstatou je vytvorenie alternácie pre každú kľúčovú pozíciu vo firme z vnútorných zdrojov. Títo potenciálni pracovníci sú vyberaní na základe daných kritérií a pripravovaní na prevzatie budúcej pozície prostredníctvom tréningov a workshopov.
Vlastné zdroje
Výhodou tvorby vlastných zdrojov je, že pracovníci firmu dobre poznajú, tým sa skráti čas zaškolenia, znížia sa personálne náklady. Nezanedbateľným rozmerom je aj podporovanie osobného rastu a rozvoja jednotlivca.
Každá organizačná jednotka v rámci IKEA Group celosvetovo je totiž bankou potenciálnych manažérov, ktorých "spotreba" vďaka expanzii IKEA z roka na rok stúpa. Za posledných päť rokov len IKEA Bratislava "vychovala" desiatku manažérov, ktorí pracujú v iných IKEA organizáciách. Trh práce v IKEA funguje bez hraníc a administratívnych obmedzení. Každý pracovník má prostredníctvom interných médií možnosť dozvedieť sa o voľných pozíciách v rámci IKEA Group. Pri splnení požiadaviek na voľné miesto má právo zúčastniť sa výberu.
Motivácia pracovníkov
V IKEA pracujeme s diferencovanou motiváciou. Nie každý pracovník túži stať sa manažérom, a preto nemôžeme použiť kariérny rast ako jednotný nástroj motivácie u každého rovnako. Potreba motivácie sa mení aj vplyvom doby zamestnania , inak pracujeme s "nadšeným" nováčikom a inak s pracovníkom, ktorý je vo firme už niekoľko rokov.
Motivačné nástroje
Podpora pri plnení každodenných úloh patrí medzi najdôležitejšie nástroje riadenia. Každý pracovník získa pri nástupe svojho " krstného rodiča", ktorý ho podporuje a usmerňuje v prvých dňoch v práci. Pocit istoty a profesionálny prístup v práci so zákazníkom majú noví zamestnanci možnosť získať na niekoľkodňovom externom tréningu.
Podporu k väčšej samostatnosti a vyššej profesionalite majú pracovníci pri riadení menších projektov, kde si majú možnosť overiť svoje schopnosti.
Spätná väzba
IKEA využíva spätnú väzbu a jej prínos pri riadení ľudských zdrojov veľmi intenzívne. Na každej úrovni riadenia pracuje s tzv. ročnými hodnotiacimi pohovormi, kde každý pracovník má možnosť spolu so svojim nadriadeným zhodnotiť výsledky práce a vzájomné vzťahy za uplynulé obdobia a zároveň spoločne plánovať úlohy na ďalšie obdobie. Ďalším nástrojom získania spätnej väzby je celosvetovo organizovaný anonymný prieskum medzi vlastnými zamestnancami. Cieľom je zistiť, ako sú zamestnanci spokojní s oblasťami ako pracovné podmienky, odmeňovanie, možnosť rozvoja, spokojnosť s nadriadeným, klíma v organizácii. Získané informácie dávajú odpoveď na smerovanie firmy v oblasti ľudských zdrojov sú podkladom pre plánovanie potrebných zmien a upevňovaní toho, čo je vo firme dobré.
Hodnotiaci systém ako motivačný nástroj je v IKEA veľmi transparentný. Na rozdiel od iných firiem z oblasti maloobchodu, mzda pracovníka nie je odvodená od výšky obratu, ktorý firma dosiahla. Finančné ohodnotenie je stabilné počas celého kalendárneho roka, zvyšuje sa každoročne v závislosti od dosiahnutých výsledkov. K záruke zvýšenia mzdy prispievajú sami zamestnanci tým, že počas roka podávajú také výkony, ktorých výsledkom je spokojnosť zákazníka a tým aj úspech firmy. Konkurencieschopnosť na trhu práce v oblasti finančného ohodnotenia si IKEA udržiava ponukou primeraného ohodnotenia. Výšku príjmu stanovuje na základe internej stratégie, pričom sa riadi aj prieskumami miezd na zahraničnom a domácom trhu práce.
Viac sa o vplyve zákaznícky orientovanej firemnej stratégie na ľudské zdroje dozviete z celého vystúpenia Zuzany Miškeovej zo spoločnosti IKEA Bratislava, ktoré odznie na 7. ročníku medzinárodnej konferencie Nové trendy v personálnom manažmente 2000, ktorej usporiadateľom je združenie personálnych spoločností Management Partners Group.
Okrem odborného programu "nabitého" príspevkami obsahujúcimi práve nový pohľad na riadenie ľudských zdrojov v širšom kontexte strategického riadenia firiem je pre účastníkov tohtoročnej konferencie pripravených niekoľko noviniek, medzi ktoré patrí internetový projekt Online People a udeľovanie cien za najlepší projekt v oblasti riadenia ľudských zdrojov na Slovensku pod názvom HR OSCAR, o ktorých rozhodnú svojim hlasovaním priamo účastníci konferencie. Konferenciu a súťaž svojou aktívnou účasťou podporia aj podpredseda vlády SR Ivan Mikloš a minister hospodárstva SR Ľubomír Harach.
Pre účastníkov konferencie je pripravený aj slávnostný galavečer - Párty personalistov s Miroslavom Žbirkom, Janou Kirschner, Elenou Vacvalovou, Jiřinou Bohdalovou a ďalšími účinkujúcimi.
Prípravy na 7. ročník konferencie a sprievodných podujatí vrcholia, nepremeškajte príležitosť byť tento rok pri tom.