Pre zákazníkov je okrem splátkovej kúpy bielej a čiernej elektroniky, výpočtovej techniky a iných predmetov ponúkanej v splátkových spoločnostiach zaujímavý aj splátkový predaj automobilov. Od roku 2000 ho ponúkajú viaceré lízingové spoločnosti na Slovenskom trhu.
Prvou lízingovou spoločnosťou, ktorá sa začala venovať splátkovému predaju bola ČSOB Leasing. Lízingovka ho zaviedla s cieľom rozšíriť ponuku produktov, aby dokázala plniť všetky požiadavky zákazníkov. Splátkový predaj bol pripravený aj pre podnikateľov, ktorí využívali pri financovaní aj štátne dotácie. Podmienkou štátnych dotácií je totiž vlastníctvo predmetu, čo splátkový predaj umožňuje. Má navyše aj ďalšie výhody - možnosť uplatniť si odpočet dane z pridanej hodnoty z celej kúpnej ceny a možnosť uplatniť si celoročný odpis aj pri kúpe predmetu na konci roka.
Ďalšou je lízingová spoločnosť B.O.F., ktorá prostredníctvom celého radu produktov poskytuje komplexné služby finančného prenájmu s univerzálnym zameraním. Zahŕňa lízing osobných a nákladných automobilov, vybraných technologických zariadení, výpočtovej techniky a nehnuteľností. So splátkovým predajom začala B.O.F. v marci 2001 s cieľom vyhovieť svojim klientom podnikajúcim v poľnohospodárstve, ktorým zákon umožnil čerpať časť svojich financií zo štátnych dotácií pre poľnohospodárov len v prípade, že sa predmet nachádzal v ich vlastníctve.
V čom spočíva princíp splátkového predaja v B.O.F.? V tom, že predajca predá predmet lízingovej spoločnosti a tá ho následne predáva zákazníkovi na splátky podľa dohody. Minimálna prvá splátka je 30 percent obstarávacej ceny predmetu. Ostatné splátky môžu byť mesačné alebo štvrťročné na obdobie 6 až 24 mesiacov. Rovnaké splátky sú pre technológie, osobné či úžitkové vozidlá. Na predmet sa uzatvára záložná zmluva až do času jeho vyplatenia. Zákazník si poisťuje predmet sám s vinkuláciou v prospech lízingovej spoločnosti.
Podľa Zuzany Berčačinovej zo spoločnosti B.O.F. je nespornou výhodou splátkového predaja, že klient sa hneď stáva majiteľom predmetu a určí si dĺžku splácania splátok. Pri úžitkových vozidlách a technológiách si zákazník uplatní celú DPH už z prvej splátky.
Podľa Lucie Rosovej z ČSOB Leasing by si mal zákazník predovšetkým uvedomiť, že finančný lízing, ale aj splátkový predaj či operatívny lízing, je dlhodobý obchodný vzťah, ktorý sa podpisom zmluvy nekončí, ale začína. Preto by mal hľadať finančne silného, stabilného a korektného partnera. Mal by sa zaujímať o postavenie spoločnosti na trhu, o to či má alebo nemá skúsenosti s týmto druhom podnikania a mal by si dôkladne zistiť podmienky zmluvy, ktoré sa svojim podpisom za-viaže plniť. Samozrejme, zákazníka zaujíma cena, ktorú zaplatí. Mal by sa však zaujímať aj o rozsah služieb, ktoré dostane - napríklad s akými poisťovňami financujúca spoločnosť spolupracuje, aké sú podmienky po-istenia predmetu.
ČSOB Leasing oslovuje zákazníkov viacerými kanálmi. Predovšetkým sa o nej klient dozvie u predajcu, ktorý mu predáva predmet financovania, čiže u predajcu osobných, úžitkových alebo nákladných vozidiel, strojov a zariadení. Druhým kanálom je komunikácia cez média (reklama) a tretí kanál priame oslovovanie špecifických segmentov zákazníkov s ponukou.
Ako má zákazník postupovať?
Ak sa zákazník rozhodne pre splátkový predaj automobilu mal by, podľa Zuzany Berčačinovej, v prvom rade zájsť k predajcovi a vybrať si automobil. Predajca mu vystaví proforma faktúru na lízingovú spoločnosť. Potom navštívi lízingovú spoločnosť, kde vypíše žiadosť o financovanie a predloží potrebné doklady. "Každý klient spoločnosti je individuálne hodnotený, preto aj výška akontácie a navýšenie je individuálne na základe predložených údajov, dopĺňa Z. Berčačinová.
Rovnaký postup odporúča aj Lucia Rosová. "Zákazník si predovšetkým musí vybrať predmet, ktorý chce financovať - napríklad osobný automobil. Ak si ho vyberie, tak priamo u predajcu, ktorý mu auto predáva, získa kalkuláciu lízingovej spoločnosti. Štandardná výška akontácie je rôzna pre rôzne predmety financovania a pre rôzne produkty (finančný lízing, operatívny lízing, splátkový predaj). Navýšenie závisí nielen od predmetu financovania, jeho značky, akcie na podporu predaja, ale aj od dĺžky trvania zmluvy a akonácie," dodáva Lucia Rosová.
Ako postupovať v prípade problémov
Ak sa zákazník dostane do finančnej tiesne a nebude môcť splácať odporúča Zuzana Berčačinová komunikáciu. "Lízingová spoločnosť sa vždy snaží o dohodu na úprave režimu splácania vo forme dodatku k zmluve. Ak je platobná neschopnosť dlhodobá a trvá viac ako 30 dní, má spoločnosť nárok predmet lízingu odobrať. Následne sa odobratý predmet odpredáva tretej osobe, alebo novému nájomcovi".
(janaj)