Na Slovenskom lízingovom trhu pôsobí množstvo lízingových spoločností, ktoré financujú okolo 20 percent všetkých investícií v národnom hospodárstve. V rebríčku najväčších na horných priečkach figurujú predovšetkým dcérske spoločností bánk. Rovnako aj dcérska spoločnosť najväčšej slovenskej banky - Slovenskej sporiteľne, ktorá pôsobí na našom trhu od konca minulého roka, má záujem prebojovať sa medzi tie najúspešnejšie. Ako by to chcela táto lízingová spoločnosť dosiahnuť, to už bola jedna z tém, ktorej sme sa venovali pri rozhovore s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Leasingu Slovenskej sporiteľne, Martinom Paškom.
* Lízing na Slovensku síce z roka na rok stúpa, zdá sa však, že rekordné prírastky spred niekoľ-kých rokov sú už minulosťou. Čomu tieto miernejšie nárasty pripisujete a dokedy bude podľa vás trh ešte rásť?
Je pravda, že dynamika rastu lízingového trhu sa postupne znižuje. Miernejšie nárasty sú spôsobené najmä postupným nasycovaním trhu, zníženou kúpyschopnosťou nielen privátneho, ale aj podnikateľského sektora. Nesmieme zabudnúť ani na taký významný faktor, akým je legislatíva, ktorá tiež významnou mierou determinovala a stále determinuje vývoj lízingového trhu.
Pri projekte sme plánovali nárasty v rozmedzí 3 - 4 percentá a tieto nám trh za posledné dva roky potvrdzuje. V najbližších rokoch podľa nášho názoru dôjde k stabilizácii prírastkov lízingového trhu. Rast lízingového trhu by mal oscilovať v rozmedzí od 4 do 8 percent.
Súčasný podiel lízovaných osobných automobilov k celkovému predaju so svojimi 50 percentami jednoznačne naznačuje, že v tomto segmente rast nemôžeme očakávať. Náš predpoklad je, že sa percentuálnymi podielmi v jednotlivých segmentoch priblížime k Európskej únii.
* Čo by podľa vás mohlo opäť rozprúdiť trh?
V najbližšom období neočakávame výrazné oživenie lízingového trhu, pričom pod výrazným oživením mám na mysli 30- až 50-percentné medziročné nárasty, ako to bolo v roku 2001, keď trh narástol o závratných 48 percent. K rastu trhu by mali prispievať investície zahraničných subjektov a s tým súvisiace oživovanie mikro- a makroekonomiky Slovenska.
Zároveň by k rastu mohol pri-spieť predaj takého počtu nových vozidiel, aby sa náš vozový park obnovoval a nie starol. Združenie automobilového priemyslu uvádza, že Slovensko potrebuje predať na obnovu približne 100-tisíc automobilov ročne, kým dnes sa predáva pri-bližne 65-tisíc áut. Tento predaj by zabezpečil, že by sa vek slovenských automobilov - aj keď pomaly - začal vyrovnávať priemernému veku vozidiel vo vyspelých európskych krajinách, ktorý je 8 rokov. K tomu sa snaží prispieť aj Leasing Slovenskej sporiteľne zatraktívnením podmienok financovania automobilov, pričom hlavnou snahou je dokázať klientovi, že auto nestojí 450-tisíc, ale v priemere 5 500 Sk mesačne.
* Napriek silnej konkurencii sa najväčšia slovenská banka rozhodla založiť vlastnú lízingovú spoločnosť. Aké na to mala dôvody?
Jedným z dôvodov, prečo sa hlavný akcionár rozhodol založiť lízingovú spoločnosť, bolo zvýšiť komfort pre klienta a ponúknuť mu komplexnú škálu integrovaných finančných produktov a služieb.
Klientovi "pod jednou strechou" banka poskytuje komplexný balík finančných služieb. O tom, že takýto spôsob poskytovania lízingu je pre klienta pohodlný a výhodný, svedčia aj výsledky nášho akcionára EBV Leasing, ktorý je druhou najúspešnejšou lízingovou spoločnosťou v predaji osobných a úžitkových automobilov na rakúskom trhu a priekopníkom v poskytovaní lízingu prostredníctvom obchodných miest banky.
Aj naše doterajšie krátke pôsobenie naznačuje záujem klientov o naše produkty a podľa mňa je len otázkou času, kedy budú klienti financovanie automobilov formou lízingu vyhľadávať viac vo svojej banke. Očakávame, že tento spôsob predaja sa vo vyššej miere udomácni aj na Slovensku a klienti si naň zvyknú a obľúbia si ho.
* Na predaj svojich produktov teda využívate rovnakú sieť ako Slovenská sporiteľňa. Znamená to, že jeden pracovník ponúka klientom financovanie prostredníctvom bankového úveru aj lízingu. Nekonkurujú si?
Myslím si, že oba produkty si nekonkurujú, ale naopak - navzájom sa dopĺňajú. V prípade požiadavky napríklad na financovanie nákupu automobilu alebo technológie pracovníci Slovenskej sporiteľne ponúknu klientovi produkt podľa jeho požiadaviek a potrieb, teda nie len jednu alternatívu financovania. Pre klienta je to komfortnejšie a určite tak jednoduchšie zrealizuje svoje sny.
* Čím teda "lobujú" pracovníci v banke za lízing?
V prospech lízingu pre podnikateľov hovorí už samotná definícia lízingu a jeho daňové aspekty a účtovné výhody.
Pre spotrebiteľov je to najmä ľahká dostupnosť, jednoduché schvaľovanie a administrácia v porovnaní s úverom. Navyše vďaka zvýhodnenému poisteniu, ktoré Leasing Slovenskej sporiteľne poskytuje, klient získava aj cenovú výhodu.
* Lízing je však trojstranný vzťah. Nekomplikuje tento spôsob predaja najmä lízing technológií?
Uvedomujeme si, že lízing technológií je iný ako lízing automobilov. Z tohto dôvodu máme na lízing technológií vyškolený špeciálny tím pracovníkov, ktorí sa venujú financovaniu podnikateľov a firiem. Tým zabezpečujeme pre tento segment rovnaké služby, ako každá iná lízingová spoločnosť. V prípade špecifických požiadaviek klienta alebo v neštandardných prípadoch sa do obchodného prípadu zapájajú priamo pracovníci Leasingu Slovenskej sporiteľne.
* Aké máte ambície pre najbližšie obdobie a ako ich chcete naplniť?
Naše ambície vychádzajú z postavenia nášho hlavného akcionára - Slovenskej sporiteľ-ne - na slovenskom finančnom trhu. Podobne ako Slovenská sporiteľňa medzi bankami, aj my chceme patriť k najúspešnejším lízingovým spoločnos-tiam.
Na naplnenie tohto ambiciózneho cieľa, najmä v konkurenčnom prostredí, ktoré vládne na slovenskom lízingovom trhu, musíme vyvinúť veľa úsilia a hlavne klientskeho prístupu.
Erika Remeňová