Splátkové spoločnosti ponúkajú klientom jednoduchý spôsob ako získať s minimom peňazí, alebo aj bez nich, rôzne druhy tovarov a služieb. Banky sa snažia v tejto oblasti tiež napredovať a dýchať splátkovým spoločnostiam "na chrbát". Zlepšujú podmienky poskytovania úverov, skracujú lehoty vybavovania žiadostí, upúšťajú pri nižších sumách od ručiteľov a znižujú úrokové sadzby. Najmä tie sú hlavným tromfom pri súboji so splátkovými spoločnosťami. Je predpoklad, že banky budú mať v budúcnosti navrch a nakupovanie na splátky cez splátkové spoločnosti sa už nebude natoľko využívať. Pozrime sa preto na dosiahnuté výsledky splátkových spoločností v predchádzajúcom období a na prognózy, ako by vývoj v tejto oblasti mohol vyzerať.
Rozdiel sa zväčšuje
Rok 2003 priniesol podľa analytickej spoločnosti Symsite Research rast na trhu splátkových spoločností do 5 percent a dosiahol približne 10 mld. Sk. V minulom roku si však od bánk občania požičali viac než dvojnásobok. Ak sa potvrdia prognózy, rozdiel medzi bankami a splátkovými spoločnosťami sa bude čoraz viac zväčšovať, splátkové spoločnosti ale nezaniknú, budú sa však posúvať čoraz viac na okraj trhu. Za stagnáciou stojí najmä pokles spotrebiteľských úverov poskytnutých lokálnymi spoločnosťami Quatro a Tatra Credit. Naopak zahraničné spoločnosti vlani rástli, s výnimkou Home Creditu v oblasti úverových kariet, vo všetkých segmentoch.
Symsite Research predpovedá splátkovým spoločnostiam na roky 2004 až 2006 iba jednociferné tempá rastu. Samotní predstavitelia spoločností hovoria o nízkom potenciáli rastu trhu spotrebiteľských úverov. Podobný vývoj je vidieť takisto v Česku. Aj tam splátkový predaj rástol v roku 2003 iba veľmi mierne - o štyri percentá.
Ako uviedla agentúra SITA, splátkové predaje sa na slovenskom trhu podieľali v minulom roku na spotrebných úveroch 82 percentami. Vyplýva to z analýzy vypracovanej pre spoločnosť Tatra Credit. Na spotrebné úvery poskytované bankami tak zostáva len 18 percent. Dôvodom preferencie tzv. pôžičkových nákupov je podľa predsedu predstavenstva Tatra Credit Andreja Kisku agresívna reklama a dobrý marketing.
A čo sa najviac nakupuje na splátky a kto ho najviac využíva? Podľa agentúry SITA, zákazníci nakupujú najmä elektroniku. Minulý rok priniesol pokles záujmu o kuchynské spotrebiče a nárast záujmu o nákup na splátky výpočtovej techniky a chladničiek. Najčastejšími zákazníkmi spoločnosti GE Capital Multiservis boli vlani ženy s priemerným vekom od 25 do 55 rokov, so stredoškolským vzdelaním s čistým príjmom od 10 tisíc Sk mesačne. Klienti spoločnosti Cetelem splácajú nakúpený tovar priemerne 10 mesiacov, pričom priemerná priama platba je 10 percent.
Počty klientov sú vysoké
Oslovili sme jednotlivé splátkové spoločnosti s prosbou o základné informácie, bohužiaľ väčšinou neprejavili ochotu komunikovať a odpovede sme sa dočkali iba od niektorých. Zhrnúť a vyhodnotiť ich činnosť preto môžeme iba čiastkovo.
Spoločnosť GE Capital Multiservis poskytla za prvý šesť mesiacov roku 2004 financie vo výške 777 mil. Sk, čo v medziročnom porovnaní predstavuje takmer 90-percentý nárast. Ako uviedli, v predvianočnom období sa objem úverov zvyšuje až o dvojnásobok oproti priemeru za predchádzajúce mesiace.
Spoločnosť Multileasing ponúka produkt prenájmu výrobkov so špeciálnym zameraním na televízne prijímače najväčšieho slovenského výrobcu OVP Orava. Za prvý šesť mesiacov poskytla výrobky v objeme 12 mil. Sk, pričom celkový počet klientov za uvedené obdobie bol 6 274.
Spoločnosť Tatra Credit financovala nákupy k ultimu tohtoročného júna vo výške 965 mil. Sk celkovo 97 780 klientom.
(lusy)