BRATISLAVA - Od budúceho roka sa dane môžu priznávať aj cez internet. Rady ľudí na poštách a na daňových úradoch sa však skrátia len minimálne. Vyplnené formuláre musia byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom, ktorý je pre bežných ľudí a malé firmy príliš drahý. Daňové riaditeľstvo preto predpokladá, že elektronické dane budú spočiatku využívať najmä veľké firmy.
Dane aj bez zaručeného podpisu
Masívnejšiemu rozšíreniu bráni návratnosť investície. Zaručený elektronický podpis stojí niekoľko tisíc korún a možností praktického využitia je príliš málo. "Nikto nevyhodí niekoľko tisíc korún na to, aby raz ročne poslal daňové priznanie," myslí si hovorca Daňového riaditeľstva Roberto Merva. Zaručený podpis dokážu podľa neho dostatočne využiť len veľké firmy, ktoré s daňovou správou komunikujú podstatne častejšie ako bežní ľudia.
Daňová správa prešla na elektronické dane najmä pre očakávanú úsporu nákladov. Daňové priznania už uchováva v elektronickej podobe, a preto sa každý papierový formulár musí pred archiváciou oskenovať. Celý proces sa tak podľa hovorcu daňového riaditeľstva zbytočne predražuje. "Úspora by sa mala výraznejšie prejaviť, keď na nový systém prejde 60 percent daňovníkov," povedal Merva.
Veľkých podnikov je príliš málo na to, aby dokázali výraznejšie znížiť administratívne náklady daňovej správy. Daňové riaditeľstvo sa preto rozhodlo sprístupniť aj variant priznávania daní cez internet bez použitia zaručeného podpisu. Klient sa cez unikátne heslo prihlási do svojej osobnej zložky, kde formulár vyplní a uloží. Daňový úrad si ho potom stiahne priamo z tejto zložky. Pri odovzdávaní daňových priznaní za tento rok sa však používať nebude: "Systém sprístupníme pravdepodobne až v marci, ak nie neskôr," povedal Merva.
Priestor na ďalšie služby
Národný bezpečnostný úrad uznal, že použitie drahého zaručeného podpisu je otázkou výkladu zákona. Správne úkony, pri ktorých ho bude treba, sa môžu určiť pre každý úrad osobitne. Pre daňovú správu ich konkretizuje novela zákona o správe daní.
IT Asociácia Slovenska už dlhší čas zastáva názor, že nie všetky dokumenty smerujúce do štátnej správy treba označiť zaručeným podpisom. "Nevyhnutný je len v prípadoch, kde notársky overujeme klasický podpis, ako napríklad pri vkladoch do katastra nehnuteľností," povedal prezident asociácie Juraj Sabaka.
Posun v zmýšľaní Národného bezpečnostného úradu a prijatie novely vítajú aj dve akreditované certifikačné autority, ktoré už zaručené podpisy vydávajú - EVPU a DTCA. Podľa riaditeľa firmy ViaSec, ktorá na akreditáciu ešte čaká, ide o pokus podporiť masívnejšie využívanie elektronickej komunikácie. O svoje investície do technológií vo výške niekoľkých desiatok miliónov sa firmy neboja. "Pre náš biznis je väčšou hrozbou ako daňové priznania bez zaručeného podpisu fakt, že ľudia ho zatiaľ nemajú kde použiť," dodal riaditeľ EVPU Ján Černek.
(dc)
V Česku sú elektronicky dane aj dávky
V Česku je podávanie daní internetom s použitím zaručeného podpisu výhradne záležitosť firiem, pričom záujem podnikateľov z roka na rok rastie. Bežní ľudia zas môžu elektronicky žiadať o sociálne dávky. Nový systém síce funguje už niekoľko rokov, no obľubu verejnosti si zatiaľ nezískal. Predvlani české ministerstvo práce zaznamenalo len deväť a vlani 85 elektronických žiadostí. Podľa internetového servéru lupa.cz spôsobila nezáujem nevhodná cieľová skupina. Medzi ľuďmi žiadajúcimi o sociálnu podporu nie je veľa takých, ktorí vedia, čo to zaručený elektronický podpis je, a vedia ho aj používať.
Očakáva sa, že masívnejšie rozšírenie elektronickej komunikácie prinesú až ďalšie verejné služby. Tie by mali prísť čoskoro. České štátne úrady musia podľa vládneho nariadenia prevádzkovať elektronické podateľne, prijímať elektronické podania, doručovať písomnosti na internetové adresy a v elektronickej podobe vydávať aj rozhodnutia. (dc)