Slovensko konkuruje zahraničiu

V ankete sme oslovili nositeľov Národných cien za dizajn 2001.

1. Ako vnímate kvalitatívnu úroveň slovenského dizajnu aj v porovnaní s medzinárodným kontextom?

2. Do akej miery sa vám darí presadzovať vaše dizajnérske návrhy do výroby? Na akej úrovni funguje vzťah dizajnér – priemyselná výroba – klient?

ANTON BENDIS (1965) – cenu získal s Bjornom Kierulfom

1. Je to náročné porovnanie, pretože sa dá ťažko porovnať kvantitatívna úroveň finálnej produkcie. Tej je u nás, žiaľ, veľmi málo. Z našich skúseností však vyplýva, že u nás je možné vyrábať produkty, ktoré sú schopné konkurovať zahraničným svojím dizajnom. Z tohto pohľadu porovnanie s medzinárodným kontextom výchadza vcelku dobre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

2. Nie som si istý, či by mal práve dizajnér presadzovať svoje návrhy vo výrobe. Záujem na tom by mal mať výrobca. Čo sa týka vzťahu dizajnér – priemyselná výroba – klient, ten musí u nás budovať často dizajnér. Niekde vzťah funguje na dobrej úrovni, niekde nie. V každom prípade to však nie je v poriadku. Už zámer vôbec niečo vyrábať – a predávať – by mal byť zdôvodnený premysleným marketingom, a to je to,§ čo mi chýba. Ani nie tak v predloženej otázke – tá zodpovedá realite – ako v realite samotnej.

RICHARD ČISÁRIK (1972) – cenu získal s Milanom Mravčákom

1. Úroveň dizajnu na Slovensku považujem za primeranú dobe, spoločnosti, trhu a samotných ľudí – nás spotrebiteľov a užívateľov. Nie vinou dizajnérov sa nedá za desať rokov dobehnúť to, čo nám chýbalo 40-50 rokov. Jednoducho, iba odzrkadľuje: možnosti, ľudí, vzťahy, prostriedky, úroveň a kvalitu života.

SkryťVypnúť reklamu

2. Možnosti presadzovania našich myšlienok a dizajnu sú úmerné veľkosti dôvery klientov, ktorú získate a výsledkov, ktoré ste dosiahli profesionálnou prácou. Dôveru a schopnosti musíte premeniť na zisk, ktorý klient dosiahne aj vďaka dobrému a originálnemu dizajnu – priemyselného a grafického.

FERDINAND CHRENKA (1956)

1. Dizajn narodený v našej priemyselnej realite má štandardnú úroveň. Výrobcovia, ktorí sú schopní financovať výskum a vývoj, v ktorom by vznikali odvážnejšie štúdie a experiment oslovujúci srdcia „fajnšmekrov“ dizajnu u nás skoro neexistujú. Intelektuálna sloboda, ktorá nie je brzdená realistickými starosťami výrobcov, pomáha viac slovenskému dizajnérskemu školstvu, i keď v skromných podmienkach presadzovať sa aj v medzinárodnom kontexte.

SkryťVypnúť reklamu

2. Dizajn na objednávku je dostatočný dôvod, aby zúčastnení partneri našli spoločnú reč. V tomto spoločenstve vývoj, výroba, obchod sa mi darí komunikovať, lebo v presadzovaní svojich návrhov do praxe nemám zásadné starosti.

MARIÁN LUKÁČ (1976)

1. Kvalitatívna úroveň slovenského dizajnu ide ruka v ruke s kvantitatívnou úrovňou slovenského dizajnu. Očividne to platí aj v porovnaní s medzinárodným kontextom.

2. Nevidím dôvod na sťažovanie si. Darí sa mi to do takej miery, do akej v projekte zohľadním možnosti výroby. Vždy ich zohľadňujem.

Kompetentne sa môžem vyjadriť len ku vzťahu dizajnér – priemyselná výroba, ktorý môže byť veľmi plodný, pokiaľ konštruktér, s ktorým spolupracujem, netrpí dizajnérskymi ambíciami. Je to veľmi rozšírený neduh, pozostatok nedávno minulej doby, v ktorej konštruktéri zvykli suplovať funkciu dizajnéra. Vzťah priemyselná výroba – klient: v mojom prípade býva klientom priamo výrobca a neprináleží mi vyjadrovať sa k jeho vnútropodnikovým vzťahom. Ak je pojmom „klient“ mienený konečný užívateľ (konzument), je to otázka pre marketingového odborníka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu