Dizajn ako hra tvarov a spôsob myslenia.

Dizajn nám dýcha na život. Je všade okolo nás a jeho pôsobenie pociťujeme s čoraz väčšou naliehavosťou. Vplyvný nemecký filozof Wolfgang Welsch nazval dizajn umením 21. storočia, francúzska dizajnérska megastar Philippe Starck zase hrou tvarov, pri ktorej


Ferdinand Chrenka: Stomatologické kreslo SK 1.01 radu SMILE



si dobre odpočinie a dá pohár šampanského. Iný by povedal, že dizajn je všetko okolo nás.

Nábytok, auto, príbor, kanvica na kávu, lietadlo i zubná kefka. Ďalší zase, že je to návrhárska činnosť zameraná na tvorbu predmetov, ktoré majú slúžiť svojmu účelu, a zároveň by mali spĺňať estetické kritériá. Skrátka, rozmanitosť dizajnu je taká nedozierna, ako sú kreatívne zákutia ľudskej mysle. I Slovensko pristúpilo na túto kreatívnu hru tvarov. Trhový mechanizmus si žiada zabaliť veci do predávajúceho obalu. Komerčné tlaky sú však len prvotným impulzom, plávajúcim na dizajnovom povrchu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Svetoznámy český dizajnér Bořek Šípek o tom hovorí jednoznačne: „Sú ľudia, ktorých cieľom práce je naplnenie jednoduchej funkcie predmetu. Základnou funkciou stoličky je, aby sa na nej dalo sedieť – prípadne, že ju môžeme v krčme niekomu hodiť o hlavu. Ja sa však snažím pracovať tak, aby funkcia nebola cieľom mojej práce, ale aby bola jej začiatkom. Zo stoličky sa predsa dá urobiť viac ako len objekt na sedenie.“

Okrem iného to tiež znamená, že dizajn je aj spôsob myslenia. Myslenia výsostne aktuálneho, ktorý je zároveň bežcom na dlhé trate. Vstupujeme teda do storočia dizajnu. Ako hovorí „superdizajnér“ z prelomu tisícročí Starck, bude to storočie ľudí a ich predmetov.

„Hoci tieto dve veci majú obrovskú rozmanitosť, tvorcovia sú stále motivovaní tou istou vecou: z chaosu vytvoriť poriadok, zvýšiť kvalitu svojho života i života iných ľudí a vniesť krásu a zmysel do každodenného prostredia,“ hovorí Starck. „A pokiaľ sa dá, zabávajte sa pri tom tak ako ja.“

SkryťVypnúť reklamu

Je príjemné zistenie, že aj slovenský dizajn sa vydal touto cestou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu