
Okuliare podľa Itamara Arariho. FOTO - REUTERS
Módna prehliadka telavivskej umeleckej školy Ascola ukazuje najnovšie kreácie dvadsiatich dvoch módnych tvorcov z Izraela a Palestíny, ktorí sa - podobne ako západní návrhári - vyrovnávajú s témou military look. Renesancia heliem a maskáčových búnd má však u blízkovýchodných tvorcov o poznanie vážnejší tón.
Mladí dizajnéri reagujú na nový, päť mesiacov trvajúci palestínsko-izraelský konflikt, počas ktorého zomrelo už viac ako štyristodvadsať ľudí. „Tieto práce sú výsledkom kolapsu noriem v spoločenskom a politickom kontexte a sú začiatkom nového vedomia módy, nového štýlu, vyjadrujúceho krízu a útlak,“ hovorí Ronen Raz, riaditeľ módneho odboru školy Ascola. „Celé to má viac spoločného s prekonávaním krízy než s komerciou.“ To je isté. Kto by si chcel ostriť zrak okuliarmi, ktoré majú namiesto skiel ostnaté drôty ako v modeli palestínskeho dizajnéra Itamara Arariho. Izraelský tvorca Ronen Levine zas vytvoril po zem dlhé zvieracie kazajky z tkaniny keffiyeh, tradičnej látky pre palestínske pokrývky hlavy, ktorú skombinoval so židovskou modlitebnou čiapočkou - kipou. Ozdobou tejto multikultúrnej kreácie je čosi, čo si model obkrútil okolo krku - a môže to byť šatka, ale aj povraz pre obesenca. Rovnako z tradičného materiálu keffiyeh. Formulka „dressed to kill“ nadobúda nový význam. „Kipa prechádza do niečoho, čo zošnurúva krk, zvierací kabát zväzuje ruky - to je priamy odkaz na slepotu a intoleranciu,“ komentuje Raz.
Zaujímavé sú aj večerné šaty arabského dizajnéra Kamila Shaheena, ktorý do sukne ušitej z ostnatého drôtu zahalil atrapu bomby. K tejto kreácii ladí kabelka Ophira Raza vyrobená z bezpečnostných röntgenových snímkov pištolí, nožov a ručných granátov.
„Ako módni návrhári sa snažíme tvoriť symboly, ktoré definujú izraelský módny štýl, čosi, čo patrí iba sem,“ hovorí Ronen Raz. Skutočne: kde inde ako v Izraeli by symbolika náboženského fundamentalizmu mohla byť naraz tak smrteľne moderná?
EDWIN GRASSMEIER, Berlín
(Autor je prekladateľ)