Odsťahovanie sa do zahraničia počas sporenia si na penziu v kapitalizačnom dôchodkovom systéme prinesie sporiteľom komplikáciu. Budú sa totiž musieť prispôsobiť sociálnemu systému krajiny, kam odídu. Odpadne im tak povinnosť platiť si odvody na Slovensku, no v takom prípade nebudú môcť v budúcnosti počítať so slovenským dôchodkom v plnej výške.
Dôchodkové systémy v krajinách Európskej únie nie sú harmonizované, takže každá krajina vypočíta výšku dôchodku podľa svojich zákonov a vzorcov. Ak nastávajúci dôchodca pracoval počas produktívneho života v troch krajinách, bude mať nárok na penzie z troch odlišných systémov. Tam, kde pracujúci robil krátko, bude mať relatívne nízky dôchodok, naopak, tam, kde pracoval dlho, bude mať vysoký dôchodok. Celková výška príjmu takého penzistu bude súčtom niekoľkých národných dôchodkov.
Systémy dôchodkového zabezpečenia sú v každej krajine Európskej únie iné. Nie všade prešli reformou ako na Slovensku. Môže sa teda stať, že presťahovaním sa za lepšou prácou do zahraničia vysťahovalec zmení spravodlivejší sporivý dôchodkový pilier za zastaraný priebežný dôchodkový systém.
V západných krajinách únie má kapitalizačný pilier podobu zväčša dobrovoľného sporenia. Tak je to napríklad vo Francúzsku, Nemecku či Česku. Naopak, zreformované systémy dôchodkového zabezpečenia s prvkami sporenia sú vo Švédsku, Estónsku či Poľsku. Práve kapitalizačné systémy dávajú do budúcnosti šancu vyšších dôchodkov.
Odsťahovaním sa za prácou do zahraničia však Slováci nestratia možnosť ďalej si na penzie sporiť v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Budú však už musieť pokračovať dobrovoľne, a teda o to vyššie budú mať celkové odvody. Na druhej strane sa im zvýši aj ich dôchodkový príjem v budúcnosti. Dôchodkové dávky sú krajinami Európskej únie uznávané bez výnimky a dajú sa poberať aj vtedy, ak už vysťahovalec - dôchodca nežije na území členskej krajiny. (tv)
Zamestnanec pracoval v troch roznych krajinách:
* 15 rokov v krajine A,
* 20 rokov v krajine B,
* 5 rokov v krajine C.
Celkovo platil odvody 40 rokov. Každá krajina mu najprv vypočíta, na aký dôchodok by mal nárok, keby v nej odpracovali 40 rokov. Skutočný dôchodok mu následne upraví podľa toho, koľko rokov skutočne do národného sociálneho systému prispieval. Z členskej krajiny A bude teda dostávať 15/40 = 3/8 dôchodku, na ktorý by mal nárok, keby v nej pracoval 40 rokov, z krajiny B bude dostávať 20/40 = 1/2 plného dôchodku a z krajiny C 5/40 = 1/8 plného dôchodku.
(Spracované podľa www.dochodok.gov.sk)