Buldozér ničí pirátske CD a DVD nosiče s hudbou, filmami a softvérom zhabané pouličným predajcom v Bukurešti začiatkom tohto mesiaca. V Rumunsku je ilegálnych šesť z desiatich predávaných CD a DVD nosičov. FOTO - REUTERS
Európsky trh je doslova zaplavený napodobeniami značkových výrobkov a inými falšovaným tovarmi. Európska komisia preto ich výrobcom a predajcom vyhlásila vojnu. Prijala novú stratégiu na vymáhanie ochranných a autorských práv. Krajinám, ktorých legislatíva dovoľuje vyrábať falošný značkový tovar, už hrozia sankcie od Svetovej obchodnej organizácie.
Podľa odhadov Európskej komisie pirátske tovary tvoria tri až deväť percent svetového obchodu, teda okolo 120 až 370 miliárd eur ročne. Britská organizácia proti falšovaniu Global Anti-Counterfeiting Group odhaduje, že až 12 percent športového tovaru je falšovaných. Pri textile a obuvi tvoria napodobeniny asi 11 percent a do originálu má ďaleko asi desatina toaletných potrieb a parfumov.
"Čierny obchod s falzifikátmi pripravil v poslednom čase o prácu dvestotisíc Európanov," konštatoval európsky komisár pre obchod Pascal Lamy. Známe spoločnosti pritom vynakladajú na boj proti falzifikátom svojich výrobkov obrovské sumy. Výrobca textilu Lacoste, klenotnícka firma Cartier či výrobca širokej škály luxusného tovaru Louis Vuitton na tento účel ročne obetujú jedno percento svojho obratu.
Vyrobené v Číne...
Lacné napodobeniny značkových tovarov na európsky trh prúdia najviac z ázijských krajín. Svetovou jednotkou vo falšovaní je podľa Európskej komisie Čína, kde sa falšuje skutočne všetko - dokonca aj modely osobných áut. Pre čínskych výrobcov nie je problém napodobniť značkovú elektroniku, domáce spotrebiče, hodinky, hračky, cigarety, lieky, ale ani veľké priemyselné stroje či kompletné benzínové pumpy. Odhaduje sa, že pätina všetkých tovarov predaných v Číne sú falzifikáty.
Ďalšími veľmocami vo falšovaní sú Thajsko, Ukrajina, Rusko, Indonézia, Brazília, Turecko a Južná Kórea. Thajsko sa napríklad špecializuje najviac na hudbu, počítačové hry, DVD a CD. Naopak, napodobeniny rôznych značiek cigariet, potravín, hnojív a liekov pochádzajú najmä z Ukrajiny. Indonézia je rajom pre falošné autosúčiastky a takmer tri štvrtiny hudobnej produkcie na tureckom trhu sú vyrobené bez súhlasu vydavateľstiev. Z krajín Európskej únie sú hlavnými zásobovateľmi trhu Taliansko a Španielsko.
Problém s falšovanými tovarmi majú všetky krajiny únie. Medzi rokmi 1998 až 2002 sa množstvo zadržaného tovaru na hraniciach EÚ zvýšilo osemnásobne. Napríklad len minulý rok colníci zhabali 85 miliónov kusov rôznych napodobenín. "Pirátstvo a falšovanie rastie každým rokom viac a viac a stáva sa z neho priemysel," varoval komisár Lamy.
... predané na Slovensku
Invázia čierneho tovaru neobchádza ani Slovensko. "Najväčšie riziko predstavuje tovar, ktorý je označený úspešnými a všeobecne známymi ochrannými známkami, teda luxusný a módny tovar. Súčasné trendy vo falšovaní však smerujú k tomu, že sa na trh dostávajú aj napodobeniny predmetov každodennej spotreby napríklad prášky na pranie či žiletky. Falšovanie je atraktívne nie pre veľkú hodnotu jedného kusu, ale pre veľký obrat," povedala hovorkyňa Colného riaditeľstva Silvia Balázsiková.
Za prvý polrok tohto roku colníci zhabali čierny tovar za takmer 2,7 milióna korún. V minulom roku to bolo za 8,8 milióna a rok predtým za 1,6 milióna korún. Najčastejšie falšovanými značkami športového oblečenia sú Adidas, Fila alebo Nike, častý je tiež výskyt falošnej elektroniky alebo hodiniek.
Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje, že čierne falzifikáty môžu číhať na zákazníka nielen na trhoviskách, ale aj v bežných obchodoch. "Pred dvomi rokmi sme objavili napodobeniny značkového pracieho prášku v sieti drogérií a falošný športový textil Nike sa predával aj v špecializovaných športových predajniach," povedala vedúca oddelenia ochrany spotrebiteľa Slovenskej obchodnej inšpekcie Ľudmila Zátopková. Kontroly robí na podnet majiteľa ochrannej známky.
Po kontrole sa objavia znova
Takou bola aj veľká akcia zameraná na sledovanie napodobenín značky Kofola. Ukázalo sa, že slovenské pohostinstvá a reštaurácie predávali takmer akékoľvek tmavé nealkoholické nápoje pod menom Kofola. Zátopková hovorí, že takéto kontroly pomáhajú len nakrátko. "Na nejaký čas sa trh od falzifikátov vyčistí, objavia sa však znova a väčšinou zdokonalené," tvrdí. Predajcom okrem zhabania tovaru hrozí pokuta do výšky dvoch miliónov korún. Ak polícia preukáže, že išlo o organizovanú skupinu, môžu falšovatelia dostať 10-ročné väzenie.
Zaistený tovar na Slovensku
textil CD športové potreby
počet hodnota počet hodnota počet hodnota
kusov v Sk kusov v Sk kusov v Sk
2004* - 1,27 mil. - 1,2 mil. 616 260 000
2003 23 568 6,45 mil. 28 087 2,36 mil. - -
2002 18 491 1,34 mil. 1 259 259 000 - -
* zahŕňa len obdobie od 1. 1. do 30. 6. 2004
Pozn.: Ide o zaistený tovar pre podozrenie z porušenia zákona o ochrane duševného vlastníctva Colnou správou. Zdroj: Colné riaditeľstvo SR