
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Študovať na vysokej škole dnes nie je najlacnejšie. Ak sa k nákladom od budúceho roku pripojí aj platenie za štúdium, môže mať nemálo študentov finančné problémy. Už dnes mnohí z nich popri škole aj pracujú. Buď sezónne, na brigádach, alebo aj trvalo.
Najviac brigádnikov potrebujú hypermarkety. Práca v nich je najmä manuálna – balia sa reklamné letáky, lepia obálky, sťahuje nábytok.
Domáce firmy nevedia
Pracovných agentúr pre študentov je niekoľko. Najväčšia funguje v Bratislave od roku 1991. Po celom Slovensku pre ňu denne robí 500 až 600 mladých ľudí. Z toho asi dvesto v Bratislave. Pobočky má agentúra aj v Banskej Bystrici, Žiline, Košiciach, Nitre a v Trnave.
Veľký záujem o prácu je najmä cez prázdniny. Agentúra otvára o dvanástej a už o ôsmej pred dverami čakajú zástupy. Riaditeľ Róbert Čvapek hovorí, že záujem závisí od sezóny: „Sú obdobia, keď máme päťkrát viac záujemcov, ako je roboty, a sú obdobia, keď ich je len polovica.“ Kríza vo všetkých agentúrach je pred Vianocami a počas skúšok.
Ak si klient objedná ľudí cez agentúru, sú schopní zabezpečiť mu ich už na druhý deň: „Ak máme viac času, vieme zabezpečiť kvalitnejšieho človeka,“ tvrdí Čvapek. Klient často chce, aby študenti ovládali jazyky, prácu s počítačom alebo, ak ide o hostesky, aby dobre vyzerali. Na to má agentúra vlastnú databázu ľudí, v ktorej sú aj fotografie.
V Bratislave je asi dvetisíc firiem, ktoré hľadajú brigádnikov práve cez najväčšiu agentúru. Firmy sú väčšinou zahraničné: „Vo svete je to už bežná vec. Napríklad pred Vianocami potrebujú dvojnásobok ľudí. Je to pre nich výhodné.“ Mnohé slovenské firmy podľa Čvapeka ani nevedia, že môžu služby študentskej agentúry využiť.
Niektorí nezaplatia
Pláca je rôzna: „Najjednoduchšie je balenie listových zásielok. Nevyžaduje odbornosť, sedí sa pri tom v teplom úrade.“ Asistentka v zahraničnej firme, kde sa od nej vyžadovali jazyky, dostala 120 korún na hodinu. Minimom za hodinu je 43 korún. Štandardom 60 až 70 korún. Z toho, čo reálne vyplatí agentúre zamestnávateľ, ide na mzdy 70 až 80 %. Zvyšok tvoria náklady a odmena agentúre, čo je približne 10 %.
Čvapek sa sťažuje na niekoľkomiliónové dlhy: „Myslíte si, že na Slovensku vám každý zaplatí? My si vopred nemôžeme účtovať nič.“
Študenti sa hlásia skôr starší: „Prváci sú ešte trochu vyplašení a možno sa potrebujú viac učiť.“ Agentúra radšej využíva prácu ľudí, ktorých už pozná. „Pri pohovore človeka hneď neodhadnete.“ Okrem brigád sprostredkúva prácu aj nezamestnaným. Najväčší záujem je o programátorov, správcov sietí. Ekonómovia robia manažérov vo firmách, právnici asistentov advokátov.
Občas brigádnici narobili aj problémy. Telefonovali od zamestnávateľa na erotické linky, pri sťahovaní nábytku na ministerstve zjedli bonboniéru.