Povolanie námorníka zvyčajne vyvoláva predstavu, že ide o ťažkú fyzickú prácu vyžadujúcu nasadenie života. Podľa správy publikovanej v austrálskom Sydney sa na tom nič nezmenilo ani vo veku techniky. I dnes desaťtisíce námorníkov pracujú na obchodných a rybárskych lodiach v neľudských podmienkach a navyše sú vystavení zaobchádzaniu, ktoré pripomína doby otrokárstva.
Jednoduchým vysvetlením takejto situácie je strach. Muži, ktorí pracujú na mori, sa nesťažujú, boja sa, že v opačnom prípade ich hodia cez palubu. „Systém zamestnávania v námornej plavbe, kde sa posádka najíma vždy na jednotlivé plavby, plodí neistotu a obavy o zamestnanie… Takto vzniká skrytý scenár strachu…“ píše sa v správe Lode, otroci a konkurencia, ktorá odznela na konferencii Rady pre ekonomickú spoluprácu Ázie a Tichomoria (APEC). Zvlášť neúnosná je situácia na japonských a taiwanských plavidlách, ktoré praktizujú nelegálny rybolov, často porušujú cudzie teritoriálne vody a majú do činenia s organizovaným zločinom. Vôbec žiadne pravidlá nepoznajú ani na lodiach Filipín a Indonézie. Pracovné podmienky sú neúnosné, bezpečnostné opatrenia nulové, pracovná doba neexistuje a mzdy sa nevyplácajú. K tomu sa pridáva hlad a násilie. Takáto konfigurácia funguje na 10 až 15 percentách plavidiel. Keďže filipínskych námorníkov je asi 200-tisíc a indonézskych asi 80-tisíc, týka sa to dosť veľkého počtu ľudí.
Podľa správy rozprávali členovia posádok príbehy o námorníkoch, ktorí zmizli po tom, ako sa sťažovali dôstojníkom, a o čiernych listinách, na ktoré sa dostali, ak hľadali pomoc u odborov, aby im vyplatili meškajúce platy. „Pre tisícky moreplavcov je život na mori moderným otroctvom a ich pracovné miesto otrokárskou loďou,“ tvrdí Peter Morris, autor správy a predseda nezávislej medzinárodnej komisie pre moreplavbu.
Nedostatočne vybavené lode a zlé pracovné podmienky sú výsledkom tlaku majiteľov prepravovaného tovaru, ktorí sa snažia o znižovanie nákladov. „Ako ukončíme vykorisťovanie a neľudské zaobchádzanie s moreplavcami? Jednou z možností je menovať tých, ktorí sú za to zodpovední a odsúdiť ich počínanie…“ navrhuje Morris. Na obchádzaní medzinárodných bezpečnostných noriem sa dá ročne ušetriť až 15 percent prevádzkových nákladov. Ak by sa však podarilo presadiť dodržiavanie týchto noriem, klesli by aj náklady na lodnú dopravu vďaka nižším sadzbám poistného.
(reuters, r)