systému, ktorý prešiel v posledných dňoch novelizáciou. Vstup do tejto dobrovoľnej časti dôchodkového sporenia je na našom rozhodnutí, ale uvážte: kde inde nám bude zamestnávateľ prispievať k tomu, čo si sami našetríme a navyše máme šancu ušetriť niečo na daniach.
Vývoj tretieho piliera
Slovenský parlament prijal v roku 1996 zákon o doplnkovom dôchodkovom poistení zamestnancov. Doplnkové dôchodkové poistenie bolo podľa tohto zákona charakterizované ako dobrovoľná forma dlhodobého sporenia s možnosťou prispievania zamestnávateľa, kde klient uzatvára zmluvu s doplnkovou dôchodkovou poisťovňou a zaväzuje sa pravidelne prispievať na svoj individuálny účet v do-plnkovej dôchodkovej poisťovni. Doplnková dôchodková poisťovňa mala za úlohu zhodnocovať vklady svojich klientov a vyplácať poistencovi doplnkový dôchodok po splnení náležitých podmienok určených v zmluve
a dávkovom pláne.
Celková reforma dôchodkového systému priniesla potrebu pôvodný zákon z roku 1996 novelizovať. Parlament preto v októbri tohto roka schválil nový zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení, ktorým sa dobrovoľné dôchodkové pripoistenie zladilo s povinným systémom sporenia na dôchodok. Povinný systém sporenia na dôchodok sa rozbehne od začiatku budúceho roka. Rovnako aj platnosť nového zákona bude od začiatku roka 2005. Podľa nového zákona sa súčasné doplnkové dôchodkové poisťovne do konca roku 2005 pretransformujú na doplnkové dôchodkové spoločnosti a na doplnkovom dôchodkovom sporení sa môžu zúčastniť nielen zamestnanci, ale každá osoba staršia ako 18 rokov. Doplnkové dôchodkové spoločnosti budú svoju činnosť vykonávať na základe povolenia udeleného Úradom pre finančný trh, ktorý bude ich činnosť aj kontrolovať.
Popri možnosti individuálneho vstupu do systému doplnkového dôchodkového sporenia zostal, tak ako doposiaľ, zachovaný zamestnávateľsko-zamestnanecký princíp a zamestnávatelia majú naďalej povinnosť platiť príspevky za zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené na základe rozhodnutia príslušného orgánu na ochranu zdravia ľudí do kategórie 3 alebo 4 najmenej vo výške dvoch percent z vymeriavacieho základu zamestnanca.
Prísnejšie podmienky
Nový zákon sprísnil podmienky vyplácania doplnkového starobného dôchodku z dobrovoľ-ného dôchodkového piliera. Doplnkový starobný dôchodok budú sporitelia dostávať najskôr od 55 rokov namiesto súčasných 50 rokov a minimálne obdobie doplnkového dôchodkového sporenia sa predĺži z piatich na 10 rokov. Príčinou týchto opatrení je podporiť dlhodobý charakter doplnkového dôchodkového sporenia.
Zároveň klesá daňové zvýhodnenie pre zamestnancov, prípadne samostatne zárobkovo činné osoby. Doposiaľ platilo, že príspevky, ktoré platil poistenec na doplnkové dôchodkové po-istenie, boli položkou znižujúcou základ dane maximálne o 24 000 Sk ročne. Táto suma podľa nového zákona klesá na 12 tisíc Sk ročne.
Rozširujú sa však možnosti sporenia. Okrem platenia príspevkov do doplnkovej dôchodkovej spoločnosti sa môže budúci dôchodca rozhodnúť aj pre životné poistenie a účelové sporenie
v banke alebo poisťovni so sídlom na území Slovenska. Rovnako sa budú daňové úľavy vzťahovať aj na sporiteľov, ktorí investujú prostredníctvom spoločnosti poskytujúcej investičné služby alebo poskytujúcej služby v oblasti kolektívneho investovania.
Doplnková dôchodková spoločnosť, ktorá bude vykonávať doplnkové dôchodkové sporenie, bude vyplácať dočasný do-plnkový starobný dôchodok, dočasný doplnkový výsluhový dôchodok, jednorazové vyrovnanie a odstupné. Spoločnosti vytvoria a budú spravovať najmenej dva doplnkové dôchodkové fondy. (er)