Najväčšou prednosťou dôchodkovej reformy je podľa mňa samotný fakt, že sa vôbec začala, že sa našla politická odvaha spustiť niečo tak veľké a významné. Samozrejme, skutočný prínos tejto reformy by mali pocítiť až budúce generácie, pre ktoré sa hlavne táto systémová zmena uskutočňuje. Výslednú podobu reformy, ako je zadefinovaná v zákone, však bude treba zrejme v krátkom čase zmeniť. Hlavne z toho dôvodu, že v novom systéme nie je v rovnováhe princíp solidarity a zásluhovosti medzi prvým a druhým pilierom. Podľa môjho názoru by prvý pilier mal byť postavený výsostne na princípe solidárnosti, kým druhý pilier by mal spĺňať princípy zásluhovosti. A práve to, že nový systém tieto parametre nespĺňa, by som mu vytkol. Okrem toho aj to, že cena za získanie klienta sa neúmerne zvýšila oproti pôvodným odhadom. Dosiahli to hlavne spros-tredkovatelia svojím správaním.
Z môjho pohľadu mala byť aj táto otázka ošetrená zákonom.
l Ako by sa podľa vás mohol vyvíjať tento segment v strednodobom horizonte? Očakávate odchod niektorých dôchodkových správcovských spoločností z trhu?
Vzhľadom na veľkosť slovenského trhu očakávam, že v priebehu niekoľ-kých rokov dôjde ku koncentráciám a na trhu ostane pôsobiť 4 až 5 dôchodkových správcovských spoločností. Nemyslím, že ostatné "zmiznú" z trhu či zbankrotujú - skrátka sa len zlúčia s inými dôchodkovými správcovskými spoločnosťami.
l Prečo ste sa rozhodli založiť dôchodkovú správcovskú spoločnosť?
Pre všetky subjekty pôsobiace na našom trhu je to jedna z posledných príležitostí zapojiť sa do takého veľkého projektu. Bolo by nezodpovedné ju nevyužiť. Považujeme priam za povinnosť byť pri tom. Všetci zakladatelia DSS Sympatia-Pohoda sa zhodli v tom, že majú trhu a potenciálnym klientom čo ponúknuť. Všetci disponujú kapitálom, skúsenosťami a odborným potenciálom, z ktorých vedia spoločne vyťažiť maximum pre tento druh podnikania a budúcich sporiteľov na dôchodky. Nezanedbateľný je aj synergický efekt
z ich vzájomnej spolupráce.
l Mohli by ste nám predstaviť zakladateľov vašej dôchodkovej správcovskej spoločnosti?
K zakladateľom DSS Sympatia-Pohoda patrí 5 subjektov. Je to Prvá slovenská investičná spoločnosť, ktorá má skúsenosti z oblasti kolektívneho investovania. Ďalej Vzájomná životná poisťovňa - partnerská spoločnosť Prvej doplnkovej dôchodkovej poisťovne Tatry Sympatia, ktorá sa považuje za najväčšiu a najdôveryhodnejšiu doplnkovú dôchodkovú poisťovňu u nás. K zakladateľom patrí aj V Brokers, o.c.p., s bohatými skúsenosťami so správou aktív, ale aj Investičná a Dôchodková správcovská spoločnosť, ktorá je najstaršou správcovskou spoločnosťou a spravuje najstarší a najvýnosnejší podielový fond Slnko, o.p.f. V neposlednom rade patrí k zakladateľom DSS Sympatia - Pohoda aj spoločnosť Pro Partners, o.c.p., ktorá vlastní licenciu na obchodovanie na slovenských aj zahraničných finančných a kapitálových trhoch.
l Aké distribučné kanály využijete pri predaji dôchodkového sporenia a aký je cieľový počet sprostredkovateľov?
V prvom rade musím zdôrazniť, že nejde o predaj dôchodkového sporenia. Ide skôr o nábor klientov. DSS Sympatia-Pohoda disponuje dvoma základnými druhmi distribučných kanálov. Jedna je zameraná priamo na občanov - tú tvoria vlastní a externí licencovaní sprostredkovatelia starobného dôchodkového sporenia. Druhou vetvou sú podniky a ich zamestnanci, kde chceme využiť hlavne nadštandardné vzťahy s odborovými zväzmi. Cieľový počet sprostredkovateľov z taktického hľadiska nezverejníme, samozrejme, ide nám o čo najvyšší počet.
l Koľko klientov sa podľa vás zapojí do dôchodkovej reformy a aký po-diel by ste chceli získať na trhu?
Odhadujem, že do druhého piliera vstúpi 1 milión až 1,2 milióna ľudí, podobné sú aj oficiálne odhady. Výsledok bude ovplyvnený aj kampaňou ministerstva práce.
l Čím chcete presvedčiť budúcich dôchodcov, aby sa rozhodli pre vašu spoločnosť?
Zákon všetky dôchodkové správcovské spoločnosti uniformuje, okrem marketingovej komunikácie tu nie je veľa priestoru na odlíšenie sa. V každom prípade ponúkame klientom rovnocennú alternatívu pri ich rozhodovaní. Chceme im dať príležitosť na bezpečnú a profesionálnu správu ich úspor, miestne skúsenosti, keďže poznáme veľmi dobre špecifiká nášho trhu, ale ponúkame aj flexibilitu. Práve flexibilitou v rozhodovaní, ktorú považujeme za svoju silnú stránku, sa chceme odlíšiť. Ale tiež tým, že máme najväčšie skúsenosti s doplnkovým dôchodkovým poistením.
l Klienti budú mať možnosť bezplatne zmeniť raz za 12 mesiacov (resp. raz za 6 mesiacov) dôchodkovú správcovskú spoločnosť. Očakávate vysokú fluktuáciu klientov? Ako chcete zabrániť odchodu klientov z vašej dôchodkovej správcovskej spoločnosti?
Neočakávam vysokú fluktuáciu sporiteľov medzi jednotlivými dôchodkovými správcovskými spoločnosťami. Myslím, že by k nej mohlo dôjsť len v prípade, že sa rozšíri nejaká negatívna fáma, alebo sa v médiách rozpúta mediálna kampaň voči tej-ktorej spoločnosti. Ak bude predsa len dochádzať k presunom klientov, predpokladám, že to bude skôr súvisieť so snahou sprostredkovateľov.
Aby sme si udržali klientov, pripravujeme systematický vernostný program. Neprezradím viac, len toľko, že nebude založený na darčekoch - to zákon nedovoľuje, ale skôr na osvete, pravidelnom kontaktovaní sa s klientmi, poskytovaním pravidelných a flexibilných informácií a pod. Naša snaha sa neskončí získaním klienta. Hlavná náplň našej práce súvisí práve s kvalitnou správou kmeňa a zhodnocovaním peňazí našich klientov.