
FOTO - ARCHÍV
Aký je z vášho pohľadu hlavný prínos programu Comenius?
„Pre Európu má neskutočnú hodnotu. Ak totiž chceme mať v budúcnosti pokojnú a mierovú Európu, musíme spojiť mladých ľudí a Comenius je na to najlepším nástrojom. Ak sa mladí dobre spoznajú, napríklad cez výmenu v Comenius programe, môžeme dúfať, že ich rozhodnutia budú pre spoluprácu a mier v Európe správne. Program pomáha aj učiteľom pochopiť, ako sa vyučuje na iných školách a tak si vylepšiť spôsob vyučovania.“
Na programe Sokrates sa podieľajú aj kandidátske krajiny. Väčšina už dočasne uzavrela rozhovory v kapitole vzdelávanie. Čo bolo pre kandidátov v tejto kapitole najťažšie?
„Som šťastný, že v rokovaniach o rozšírení bola kapitola vzdelávanie jedna z najľahších. A ešte šťastnejší som, lebo spolupráca kanditátskych krajín a krajín Európskej únie v tejto oblasti je už faktom. Kandidátske krajiny sa už podieľajú na všetkých našich vzdelávacích programoch. Najťažšie pre ne bolo vytvoriť infraštruktúru. Comenius totiž vyžaduje nielen bruselskú centrálu, ale aj národné agentúry.“
V krajinách Európskej únie sú dnes už takmer všetky základné a stredné školy pripojené na internet. U nás to zatiaľ nie je ani polovica. EÚ však vo svojom akčnom pláne elektronického vzdelávania hovorí už o ďalších krokoch. Ktorých?
„Pripojenie na internet postupuje rýchlo, ale stále je veľa vecí, ktoré treba urobiť. Preto sme prijali nový e-learning program, ktorého cieľom je ešte zrýchliť spojenie medzi školami a aj triedami a vyvinúť softvér, ktorý by mal urobiť prácu s internetom a cez internet zaujímavejšou. Školy totiž sú pripojené na internet, ale ten sa nevyužíva dosť efektívne.“
Ako konkrétne sa má zefektívniť využitie internetu?
„Mali by sa vyvinúť didaktické materiály o použití technológií, ale aj mobilizovať priemysel v Európe, aby svoju produkciu čo najviac prispôsobil pre použitie na školách, zjednodušil ju a urobil prístupnejšou a lacnejšou. A je nutné zlepšiť aj znalosti učiteľov, aby mohli so žiakmi využívať nové technológie oveľa aktívnejšie.“
Učiteľstvo ako profesia nie je na Slovensku veľmi populárne. Študenti pedagogiky sa radšej uchytia v iných odboroch, akoby šli učiť, pretože ich to neuživí. Na školách učia často dôchodcovia. Ako je táto profesia oceňovaná v Európskej únii?
„Je to všeobecný problém. Všetci cítime, že pre motivovanie učiteľov musíme urobiť viac. Jeden z našich programov je zameraný aj na to čo robiť, aby sme túto profesiu zatraktívnili. Chceme povzbudiť členské krajiny, aby si viac všimli platy učiteľov. Nie sú dostatočne finančne odmenení. Chceli by sme sa tiež sústrediť na spôsob vyučovania a na nové technológie. Raz mi jeden učiteľ povedal: „Predtým, ako prišli nové technológie, prišiel som každý rok do triedy a povedal vždy rovnakú vec. Teraz im poviem, že to, čo by som im povedal minulý rok, si nájdu v počítači. Chcem, aby ste si to doma prečítali a potom budeme o tom diskutovať.“ Učiteľ už nie je osobou pred tabuľou, ktorá niečo hovorí, ale osobou, ktorá hneď dostane spätnú väzbu na svoju obrazovku, pretože žiak jej ju môže poslať. Učenie sa stáva oveľa zaujímavejšou prácou.“
ANDREA HAJDÚCHOVÁ