BRATISLAVA - Včerajší protest osemnástich autobusových dopravcov dokázal, že hromadná doprava má na Slovensku svoje opodstatnenie. Myslia si to zástupcovia Zväzu autobusovej dopravy, podľa ktorých akcia splnila svoj cieľ. Koľko liniek bude jazdiť od januára, určia až objednávky vyšších územných celkov.
Dopravcovia sú presvedčení, že kľúčovým problémom je nevyhovujúci systém dotovania verejnej dopravy. Konkrétne autobusové linky v regióne si totiž objednáva príslušný samosprávny kraj. Ceny mestských a prímestských spojov určuje ministerstvo financií, ktoré zároveň dopravcom zo štátnej kasy dopláca predpokladané straty. Výška dotácií sa teda určuje na každý rok vopred, v zákone o štátnom rozpočte.
V priebehu roku 2004 zdražela nafta a ministerstvo dopravy spoplatnilo cesty prvej triedy. Dopravcom, ktorí nesmú prekročiť maximálne ceny, tak narástli prevádzkové náklady. Keďže zatiaľ od štátu, ani od samosprávnych krajov žiadne ďalšie dotácie nedostali, vykazujú dnes celkovú stratu vyše 320 miliónov korún.
Od rezortu financií zatiaľ nikto peniaze nechcel. "Ministerstvo financií nedostalo žiaden podnet na zvýšenie prostriedkov na financovanie výkonov vo verejnom záujme v prímestskej doprave, ani od podnikov autobusovej dopravy, ani z ministerstva dopravy," informoval poradca ministra Peter Papanek.
Podľa neho má na takéto úpravy možnosti ministerstvo dopravy. So šéfom rezortu dopravy Pavlom Prokopovičom by zástupcovia autobusových dopravcov mali rokovať po valnom zhromaždení zväzu plánovanom na koniec mesiaca.
Splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu George Trabelssie vidí riešenie v systémovej reforme dopravy. "Celoročne by podniky autobusovej dopravy dostávali financie paušálne, v januári by na základe skutočných požiadaviek predchádzajúceho roka dostali zvyšok potrebných prostriedkov," vysvetlil Trabelssie.
Od januára už budú verejnú dopravu dotovať vyššie územné celky zo svojich príjmov, teda z podielových daní. Samosprávne kraje si teda v roku 2004 u dopravcov objednajú len toľko spojov, koľko im ich finančné možnosti dovolia. "Na udržanie súčasnej úrovne však s najväčšou pravdepodobnosťou nebudeme mať dosť peňazí," povedal vedúci odboru dopravy Nitrianskeho samosprávneho kraja Viliam László. Zväz autobusovej dopravy sa chce o definitívnej verzii grafikonov dohodnúť s predsedami samosprávnych krajov ešte tento týždeň. (dc, sita)
Čo tvrdia dopravcovia
Podniky autobusovej dopravy nechcú pre pokles pasažierov zvyšovať cestovné, požadujú viac peňazí od štátu.
Za 1,025 miliardy korún avizovaných na budúci rok sú dopravcovia schopní zabezpečiť len 70 percent súčasných spojov.
Súčasný systém dotovania vraj môže zredukovať verejnú dopravu až na tretinu, autobusy by jazdili ako počas pondelkového protestu.