Autobusoví prepravcovia naposledy protestovali proti neriešeniu ich problémov 20. októbra tohto roka súvislým trúbením od 7.00 do 7.05 hodiny. Akcia mala podľa nich upozorniť kompetentných na nevyhnutnosť komplexnej reformy systému verejnej dopravy, ktorému inak hrozia výrazné škrty v spojoch a zľavách. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Klub 500, ktorý združuje slovenských vlastníkov podnikov nad 500 zamestnancov, považuje plánovaný pondelkový protest autobusových dopravcov za určitú formu štrajku. Ako ďalej informoval výkonný riaditeľ klubu Tibor Gregor, takýto protest je nevhodný, pretože postihne len občanov a podniky. "Tisíce zamestnancov sa nedostanú do práce a vzniknú tým rozsiahle škody. Upozorňujeme autobusových dopravcov, že podnikatelia budú tvrdo žiadať náhradu škôd, a to aj súdnou cestou," uviedol Gregor.
Ako ďalej konštatoval, protest môže mať dosah aj na pozície poškodených firiem na trhoch. "Pri sebeckom presadzovaní svojich zámerov poškodzujú prepravcovia ekonomiku slovenských podnikov," dodal Gregor. Podnikatelia preto vyzývajú dopravcov, aby problémy autobusovej dopravy riešili výhradne cestou rokovaní.
Dopravcovia si uvedomujú, že ich protest môže poškodiť niektorých podnikateľov. Prezident Zväzu autobusovej dopravy Ján Vrba pripúšťa, že situácia, ktorá dnes nastala, nie je nijako zmluvne podchytená a je možné, že prinesie aj právne spory.
Osemnásť spoločností Slovenskej autobusovej dopravy naplánovalo na dnes od piatej hodiny ráno spustenie "ilustračnej akcie" zobrazujúcej možný budúci stav dopravy na Slovensku. Ako oznámil splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu George Trabelssie, akcia má spočívať v tom, že autobusy budú jazdiť podľa sobotňajšieho cestovného poriadku. "Z celkového počtu približne päťtisíc autobusov zostanú v pondelok stáť takmer dve tretiny," spresnil. Slovenské dopravné spoločnosti chcú týmto krokom poukázať na súčasnú zlú situáciu v doprave.
Obyvateľom, ktorí môžu namiesto autobusu využiť vlakovú dopravu, vychádza v ústrety Železničná spoločnosť. Tá mieni počas celého dňa dodatočnými vagónmi posilňovať spoje, najmä tie, ktorými cestujú ľudia ráno do práce a do škôl, a ktorými sa popoludní vracajú domov. "Ak si to bude situácia vyžadovať, operatívne zareagujeme a posilníme osobnú železničnú dopravu v úsekoch, kde to bude najviac potrebné," uvádza sa vo vyhlásení firmy.
Autor: R