"Vždy o mne hovorili, že som zvrhlík. Na dekadentnosť mám pozitívny názor, tak ako napríklad Thomas Mann. Som nasiaknutý takouto dekadenciou. Mann je súčasťou dekadencie nemeckej kultúry, ja zas talianskej. Pozorovanie chorej spoločnosti ma vždy zaujímalo najviac," povedal kedysi taliansky režisér Luchino Visconti.
Nemeckého spisovateľa považoval za svoju spriaznenú dušu, nikdy neskrýval svoj obdiv k nemu. Starostlivo si pripravoval sfilmovanie Mannovho románu Smrť v Benátkach - v roku 1971 na festivale v Cannes, kde bol jeho film ocenený, povedal, že ho mal v hlave niekoľko rokov. Rozmýšľal aj nad adaptáciou Čarovného vrchu, ale z jeho nakrútenia napokon nebolo nič.
Visconti vedel o úpadku buržoázie rozprávať z vlastných skúseností. Sám z nej pochádzal, ovládal aj jej jazyk. Veľmi si dal záležať aj na výtvarnom vyznení filmu - použil v ňom pravé dekorácie zo začiatku minulého storočia, dobové šaty, bádal po dobovom živote v uliciach. Pristúpil k svojej úlohe s takou mániou, že film naozaj vyzeral, ako keby bol nakrútený v roku 1911, teda v čase, do ktorého je román situovaný. "Visconti bol mužom veľkej mágie. Volal som ho Cisárom kinematografie," povedal Dirk Bogarde, ktorý hrá vo filme úlohu skladateľa Gustava von Aschenbacha.
Visconti chcel vytvoriť dokonalý obraz Aschenbachovho poblúznenia. Prešiel štyri krajiny, aby našiel objekt jeho túžby, herca, ktorý by mohol hrať mladého Tadzia. Tým, že sa Visconti vyhýbal slovám a polopatistickému vysvetľovaniu, kritika viedla spory o tom, či Aschenbachovu vášeň ponechal v duchovnej rovine, alebo jej prisúdil aj fyzickú, sexuálnu túžbu. Bogarde tvrdil, že šlo len o platonickú víziu krásy.
Smrť v Benátkach sa stala jedným z najlepších a najúspešnejších Viscontiho filmov. V pomalom tempe sa mu do niekoľkých minút podarilo vtesnať všetky veľké ľudské drámy. (kk)
"Knihy sú nádoby ducha." Thomas Mann
"Pochvala je odporná potrava. Chutí síce dobre, ale človek sa jej rýchlo preje." Thomas Mann
"Kto vie, akú cenu má láska? Iba ten, kto miluje, a ten, koho nikto nemiluje." Thomas Mann
"Jeden z najznámejších a najčítanejších textov v modernej svetovej literatúre." New York Review of Books
"Luchino Visconti má v histórii svetového filmu jedinečné miesto. Za svoj hlavný vzor ho považovali tak rôzni režiséri ako Bertolucci, Scorsese či Coppola." Ruth McCormick, The Encyclopedia of Film
"Film o tom, ako starý buzík prišiel skapať do Benátok." Monty Pythons