Študenti vedia, že na našich školách prevažuje teória nad praktickou prípravou. Aj preto sa mnohí snažia získať prax inde, často aj na stážach v zahraničí. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
ť s priemyselnými firmami.
Iné školy si zase zisťujú uplatnenosť absolventov v praxi. Snažia sa tiež zistiť, aké vedomosti sa im v práci najviac zišli a ktoré, naopak, nepotrebovali. Napríklad na Katedre regionálneho rozvoja Fakulty ekonómie a manažmentu na Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre v rámci takéhoto prieskumu zistili, že do troch mesiacov po ukončení vysokoškolského štúdia sa v praxi uplatnilo 20 percent oslovených, do roka 13,3 percenta a nájsť zodpovedajúce zamestnanie trvalo viac ako rok 26,7 percenta respondentom.
"Negatívnym zistením bolo, že len 40 percent respondentov sa hneď uplatnilo v zodpovedajúcom zamestnaní, a naopak, 60 percent prijalo pracovné miesto s nezodpovedajúcim pracovným zaradením alebo v absolútne inom odbore," hovorí Jana Jarábková z katedry. Ako však škola neskôr zistila, tento stav sa s pribúdajúcimi rokmi praxe diametrálne zmenil a vo svojom odbore našlo uplatnenie až 60 percent absolventov.
Katedra tiež v prieskume zistila, že o prijatí respondentov do zamestnania rozhodli najmä odborné vedomosti, potom praktické schopnosti a v niektorých prípadoch intervencia príbuzných alebo známych.
Aj Drevárska fakulta Technickej univerzity vo Zvolene sa snaží zistiť, ako na tom sú ich absolventi s uplatnením. V rámci zlepšenia možností fakulty vlani vypracovali víziu fakulty na najbližšie roky. V nej sú presne popísané silné a slabé stránky fakulty, a tiež riziká, ktoré by ju mohli zaskočiť. "Fakulta by mala využiť svoje najlepšie príležitosti, ako aj svoje najsilnejšie stránky, a mala by sa pripraviť na veľké riziká (vymenované) a postupné odstraňovanie svojich najslabších stránok," píše sa v správe. (sr)