"Neviete čítať a písať? Nič si z toho nerobte, práve preto sme vynašli televíziu, vitajte vo veku nákupov," vyhlasuje ironicky Jon Rose, ktorý do éry teleshoppingu vstúpil vyzbrojený husľami najrôznejších tvarov a funkcií. FOTO - JONROSEWEB.COM
Jedna z neprehliadnuteľných postáv súčasnej hudobnej scény, extravagantný austrálsky huslista a skladateľ Jon Rose nie je na Slovensku neznámy. Niekoľkokrát tu koncertoval, prsty má v založení múzea dynastie Rosenbergovcov v malej dedinke Violín a dokonca dva jeho albumy nesú značku Made in Sk. Momentálne je v Bratislave, ako špeciálny hosť 15. ročníka festivalu Večery novej hudby.
"Tento ročník festivalu sa nesie v znamení výročí dvoch veľkých osobností hudby dvadsiateho storočia, Arnolda Schönberga a Charlesa Ivesa. Druhému menovanému je venovaná skladba Charlie's Whiskers, ktorú Jon Rose napísal na našu objednávku. V histórii festivalu ide zároveň o prvé dielo pre väčšie nástrojové obsadenie," hovorí hrdo Daniel Matej, riaditeľ Večerov novej hudby, na margo svetovej premiéry v tohtoročnom programe.
Skladbu Charlie's Whiskers uvedie vo štvrtok sám autor so súborom Komorní sólisti Bratislava, ktorých povedie mladý dirigent a skladateľ Marián Lejava. "Rose bude hrať na svoj povestný MIDI sláčik a použije aj vlastný samplovací softvér. Klavírneho partu sa zhostí Ivan Šiller a hlavný husľový part prednesie Hollis Taylorová. Mimochodom, táto Američanka vedie sláčikové kvarteto, v ktorom hrá na violončelo praneter Charlesa Ivesa," vyťahuje zaujímavé detaily štvrtkového koncertu Daniel Matej.
Už o deň skôr, zajtra, sa na rovnakom mieste, v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí v Bratislave, uskutoční ďalšie vystúpenie Jona Rosa. Austrálsky hudobník sa tentoraz predvedie v úlohe exhibicionistického husľového virtuóza. Ako hosť Vapori del Cuore zvedie s touto renomovanou slovenskou formáciou plnokrvný súboj v improvizácii. A do tretice, ďalším dôvodom pobytu Jona Rosa na Slovensku bol aj skladateľský seminár, ktorý sa uskutočnil včera na pôde Vysokej školy múzických umení.
Vystúpenia mága improvizačného a multimediálneho umenia budú organizátori nahrávať. Na otázku, či neplánujú rozšíriť zoznam Rosových nahrávok, Daniel Matej odpovedá, že to nie je vylúčené, ale zatiaľ sa nič konkrétne nedohodlo.
Festival Večery novej hudby sa zavŕši po týždňovej pauze štyrmi koncertmi, ktoré sa uskutočnia v dňoch 22. až 27. novembra. Podrobný program nájdete na www.vecery.info.
Jon Rose hovorí o Charlie's Whiskers
"Skladba, tak ako väčšina mojej hudby, skúma hráčov na sláčikových nástrojoch, techniku hry a do bášt európskej kultúry vnáša odlišné kontexty a konfrontácie. Vzdávam tu hold Charlesovi Ivesovi troma spôsobmi: Po prvé, Ives bol jedným z prvých skladateľov, čo sa odvážili spojiť ľudové piesne, dychové orchestre, ohňostroj a vzdialený zborový spev do vydarenej zvukovej koláže - tak ako sa to deje v reálnom živote. Po druhé, Ives je zrejme prvým industriálnym skladateľom, hoci miloval vidiecky život; v spoločnosti bol azda hanblivý a konzervatívny, no inak to bol hlučný chlap! Páčil sa mu ruch civilizácie a rád improvizoval. Po tretie, inšpiratívnejšieho človeka si ani neviem predstaviť. Mladí avantgardisti ho začali uznávať, až keď prestal komponovať. Ives mal síce zmysel pre humor a iróniu, no vydržať v podmienkach úplného nezáujmu zo strany verejnosti, to si vyžaduje tvrdohlavé presvedčenie, aké nemal ani hluchý Beethoven." (Z festivalového bulletinu)