FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA - Na zmenu povinného zmluvného poistenia zostáva už len 14 dní. Mnohé poisťovne i napriek tomu nechávajú motoristov v napätí, pretože zatiaľ nezverejnili budúcoročné cenníky. Z ôsmich poisťovní svoje ceny doteraz zverejnili iba dve a ostatné to plánujú spraviť v priebehu budúceho týždňa. Klientom tak na porovnanie jednotlivých ponúk zostane len jeden týždeň.
Rovnako poisťovne postupovali aj vlani. "Nasvedčuje to tomu, že ostatné poisťovne nové sadzby nezverejňujú, aby klient ani netušil, že sa nejaká zmena môže udiať. Skrátka, aby nerozmýšľal o iných poisťovniach," hovorí analytik spoločnosti Symsite Research Vladimír Dohnal. Výsledkom tejto politiky je, že takmer všetci klienti zostávajú vo svojich pôvodných poisťovniach. V roku 2003 stratila Allianz - Slovenská poisťovňa zo svojho trhového podielu tri a pol percenta. Kooperativa, naopak, dve percentá získala. U ostatných poisťovní zmena nepredstavovala ani jedno celé percento.
Dve najväčšie poisťovne Allianz-Slovenská poisťovňa i Kooperativa svoje poistky už verejne propagujú, hoci sadzby zatiaľ nezverejnili. Allianz pritom v reklame prezentuje svoje poistenie ako "najvýhodnejšie" a Kooperativa ponúka 30-percentné zľavy. Známe sú iba ceny ČSOB Poisťovne a poisťovne Wüstenrot.
Poisťovne sa obhajujú tvrdením, že výpočet poistného je veľmi zložitý a vyžaduje veľa času. "Pre objektívne zhodnotenie doterajšieho vývoja povinného zmluvného poistenia sme vykonávali analýzu údajov za čo možno najdlhšie obdobie. Vzájomnou kombináciou známych údajov a porovnaním vplyvu na poistný trh sa potom stanovujú adekvátne poistné sadzby, čo, samozrejme, vyžaduje určitý čas prípravy a implementácie," povedala hovorkyňa Allianz-Slovenskej poisťovne Lucia Muthová.
Poisťovne si nemyslia, že klienti majú na rozmyslenie málo času. "Motoristická verejnosť bude oboznámená s cenami na rok 2005 v dostatočnom predstihu, tvrdí riaditeľ Kooperativy Vladimír Bakeš. "Ak je klient spokojný, nemá dôvod meniť poisťovňu. Kto je bez havárie, získava vyšší bonus, a teda tiež nemá dôvod meniť poisťovňu. A kto vyhľadáva len nízke ceny, bez ohľadu na jednotlivé služby a ich hodnotu, ten mení poisťovňu bez ohľadu na kalendárny rok," vraví člen predstavenstva poisťovne Generali Miloš Kmety.
Dohnal je presvedčený, že štát by mal zasiahnuť, aby sa ľudia výšku poistného dozvedeli dostatočne vopred. "Toto poistenie je zo zákona povinné, takže nejaký zásah štátu na ochranu spotrebiteľa by mal byť. A je asi hlúpe, že to zanedbal. Je pravda, že takéto správanie znemožňuje efektívne využiť klientovi jeho práva." Úrad pre finančný trh, ktorý vykonáva dozor nad poisťovňami, hovorí, že zákon mu nedáva právomoc prinútiť poisťovne zverejniť poistné sadzby skôr.
Klienti, ktorí sú so svojou poisťovňou nespokojní, môžu listom poslať výpoveď zo zmluvy už skôr. Novú zmluvu im stačí potom uzavrieť do konca roka. Hovorca úradu Marek Kačmár tvrdí, že ak to nestihnú do 18. novembra, stačí, ak nezaplatia, a poisťovňa im sama vypovie zmluvu.
PETER CSERNÁK
2002 2003
Allianz - Slovenská poisťovňa 69,71 66,09
Česká poisťovňa - Slovensko 3,81 3,86
ERGO poisťovňa 0,6 0,85
Generali Poisťovňa 0,79 1,08
Komunálna poisťovňa 1,61 2,48
KOOPERATIVA poisťovňa 22,56 24,58
UNIQA poisťovňa 0,92 1,06