a opotrebovávaniu pri štarte studeného motora. To, aký olej majiteľ vozidla použije, záleží nielen na ňom samom, ale dobré je použiť olej odporúčaný výrobcom auta. Túto informáciu a pokyny v akých intervaloch treba olej vymieňať nájde každý v tzv. technickej príručke auta. Experimentovanie sa nevypláca. Nedodržanie intervalu výmeny oleja môže spôsobiť vysoké škody na motore. Kto bude olej v aute vymieňať je v podstate na našom rozhodnutí. Je to jednoduchý úkon a ak máme správne náradie, zaberie približne hodinu času.
Na vlastnú výmenu budeme
potrebovať:
* Motorový olej - podľa príručky 4 až 5 litrov.
* Nový olejový filter.
* Ochranné okuliare a rukavice.
* Plastovú nádobu a lievik.
* Zdvihák.
* Kľúč na odskrutkovanie vypúšťacej zátky.
* Papierové obrúsky a handru.
Výmena oleja je však určite výhodnejšia v servise aj s ohľadom na životné prostredie, keď použitý olej je vysoko toxický a preto ho nemožno likvidovať v domácnosti ako odpad do kanalizácie, hovorí technický manažér spoločnosti Castrol Marián Kompánek. Ak odovzdáte v servise starý olej pri vlastnej výmene, zaplatíte za jeho likvidáciu od 40 do 100 Sk. Naopak, pri výmene v servise máte likvidáciu v cene výmeny a stojí od 300 Sk pri benzínových a do 500 Sk pri dieselových motoroch.
Interval výmeny sa dnes ustálil na 30 000 km pri benzínových motoroch a pri 50 000 km pri naftových. Dnešné motorové oleje sú celoročne použiteľné, takže vymieňať ho pred zimou nie je potrebné. Motoristi majú predsudky, že olej treba vymieňať na jar, keď sa očakáva väčšia prevádzka vozidla. Je to prekonaný názor a jediným kritériom výmeny zostáva v súčasnosti počet najazdených kilometrov, prízvukuje Marián Kompánek. Ani výrobcovia olejov zatiaľ nerozlišujú výmenné intervaly podľa typu jazdy napr. u vodičov v meste, ktorí musia častejšie štartovať.
Je však potrebné pravidelne kontrolovať hladinu oleja ponorným meradlom.
Hladina by mala byť v strede medzi značkou maxima a minima. Nesmie presiahnuť značku maxima. Keď hladina klesne pod túto úroveň, je dobré si prekontrolovať počet ubehnutých kilometrov od poslednej výmeny a olej doliať. Ak ste prešli menej ako 4000 km a hladina je nízka, mali by ste navštíviť najbližší servis.
Výber oleja
Pri výbere oleja je dôležité si všímať údaje o viskóznej triede. Značí sa písmenami SAE a príslušná kategória, napríklad 15W 40. Čím sú číslice nižšie olej má nižšiu viskozitu, tým je vhodnejší na zimnú prevádzku. Ďalší dôležitý údaj API rozdeľuje oleje podľa písmen na S- pre benzínové a C- pre naftové motory. Napríklad API SL/CD je veľmi kvalitný olej pre benzínové motory a API SG/CF zase používajú autá s naftovými motormi. Tie najkvalitnejšie sú označované API SL/CF a sú to univerzálne oleje pre benzínové aj naftové motory. Špecifikácia podľa ACEA delí oleje pre osobné autá do dvoch
skupín:
A - benzínové motory
B - naftové motory, pričom číslo za písmenom odstupňováva kvalitu oleja.
Naftový motor je náročnejší na olej ako benzínový, aj keď jeho podiel emisií sa v poslednom čase výrazne znížil. Prevádzka benzínových motorov je v princípe čistejšia. Podľa Mariána Kom-pánka zo spoločnosti Castrol moderné oleje sú vyvinuté tak, aby mohli byť použité pre obidva typy motorov, napr. označenie ACEA A3/B3/B4 znamená, že tento olej je vhodný na použitie pre všetky typy benzínových a naftových motorov, vrátane turbomotorov a priameho vstrekovania.