- pre niekoho frajerina, pre väčšinu podmienka prežitia v rozpálenom aute v lete. Ale "klíma" v zime, keď je vonku mínus? Prosím vás načo? Lebo okrem toho, že v lete chladí a v zime zohrieva, vysušuje vzduch. A to sa v zime, keď sa začnú zahmlievať všetky okná, náramne hodí. Bezpečnosť je predsa to prvoradé, o čo nám nielen v zime ide, či nie?
LOPATKA
- na prvý pohľad zbytočná vec. No ak sa pohybujete na hranici civilizácie alebo v miestach náhlych zmien počasia, ba dokonca aj len v odľahlejších častiach našej republiky, nezaškodí ju mať. Aj vrecko s pieskom, kúsky starého koberca s pevným špagátom, ktorým ich priviažete o nárazník. Načo to všetko? Keď raz zapadnete, prestanete sa pýtať a budete v zime voziť ešte pár potrebných vecí navyše.
NÁPLŇ DO OSTREKOVAČA
- miňte letné zvyšky čo najskôr, prepláchnite trocha vodou a doplňte nemrznúcu zmes. Na nižšiu teplotu, ako očakávate. Stačí podceniť mráz, nastriekate zmes na okno, neraz podchladené jazdou a stierače vám vytvoria súvislú námrazu. Až potom (ne)vidíte, že ste nemali šetriť a liať viac kvapaliny, ako vody.
OLEJ
- ani olivový, ani slnečnicový, ale motor potrebuje v zime kvalitný motorový. Keď to výrobca odporúča, vymeňte olej radšej pred zimou za syntetický a zároveň čo najviac riedky. Uľahčíte štartovanie motoru. Kým bežný olej 15W-40 umožňuje štartovať do cca - 18
o C, kvalitná syntetika 5W-40 až 0W-30 to dokáže aj pri poriadnej sibírskej zime až -40
o C. Rozdiel, za ktorý sa motor odvďačí menším opotrebovaním a dlhšou životnosťou s lepšou kondíciou. Čo viac si želať?
PNEUMATIKY
- už sme to spomínali - v zime zásadne nejazdite na letných pneumatikách. To radšej nejazdiť, ako sa snažiť pri teplotách pod bodom mrazu niečo vymyslieť na tvrdých gumových obručiach, čo vám tak dobre slúžili počas horúcich dní. Nezaberajú, nevedú, ale najmä a zásadne poriadne nebrzdia už okolo teploty 7 - 8
o C. Na snehu a ľade to navyše "funguje" akoby ste mali namiesto pneumatík kolesá z voza s oceľovým okovaním.
REFLEKTORY
- na prvý pohľad nepodstatná maličkosť - zaschnuté zvyšky hmyzu ešte od leta. Dajte ich čo najskôr preč. Zhoršujú prienik svetla pred vozidlo, rozptyľujú svetlo a oslňujú protiidúcich vodičov. Vždy keď nevidíte cez čelné sklo v miestach, kde nedosiahnu stierače, zastavte a umyte aj sklá reflektorov. Odmenou bude lepšie osvetlenie vozovky. Na kraji môže byť neosvetlený chodec či iná prekážka.
ŠKRABKA
- keď zlyhá všetko ostatné, pomôže najlepšie očistiť výhľad z vozidla. Je to posledná inštancia, alebo pre prípad, keď vás zima prekvapí. Fólia na okne zacviknutá do dverí, rozmrazovač v spreji (mechanickom - kvôli ekológii...) sú dva celkom štandardné postupy, ako zabrániť škrabke škrabkať... Môže totiž okrem užitočnosti aj pošpkriabať. Budete sa potom čudovať, kto mohol urobiť tú ryhu na skle. Preto všetko s mierou, ale nezabudnite škrabku pribaliť do zimnej výbavy.
TESNENIA
- s radosťou primŕzajú práve vtedy, keď sa najviac ponáhľate. Preventívne ošetrenie špeciálnym prípravkom na gumové časti vás zbaví starostí, predĺži životnosť tesniacich gúm a budú aj vláčnejšie. Ak nenájdete technický glycerín, ktorý je asi bez konkurencie, nahradí ho aj pár kvapiek kozmetického. Je to vyskúšané - funguje to a navyše aj trocha vonia...
VOSK
- je ochranou karosérie pred nepriazňou počasia, účinkami posypových materiálov a soli. Ale na to treba myslieť ešte pre príchodom zimy, lebo auto sa ťažko umýva (v umyvárke to ide, ale ...) a ešte horšie voskuje - vyskúšajte, dáte za pravdu. Nezabudnite však na kvalitný tvrdý vosk, ktorý ochráni lak karosérie aj pol roka. Bežný vosk po umytí vydrží dva - tri týždne. V zime možno polovicu. V tomto prípade radíme - nešetriť.
XENÓNY
- výrazné, intenzívne svetlo, ktoré produkujú xenónové výbojky sú dobrou alternatívou osvetlenia v lete rovnako aj v zime. Nie všetci majú autá s touto osvetľovacou technikou. Máme radu aj pre nich. Znie to možno paradoxne, ale na zimu odporúčajú odborníci vymeniť aj žiarovky nielen pneumatiky. Na zimu so žltkastým svetlom, ktoré lepšie preniká cez dážď, hmlu a sneženie a na leto zasa s modrým nádychom - najmä v noci to zvyšuje vzdialenosť, ktorú svetlá dosvietia.
ŽIAROVKY
- svietia dlho, kým sa vypália. Meňte však obe naraz. Rozdiel vo svietivosti je zväčša výrazne viditeľný.Navyše na jesenné hmly a dažde a zimné sneženie je lepšie použiť halogénové žiarovky so žltým zafarbením. Svetlo sa natoľko neodráža od kvapiek vody či snehu a lepšie preniká dopredu. Na leto sú výhodnejšie s bielym až ľahko modrastým nádychom. Už je to tak, spolu s pneumatikami budeme meniť aj žiarovky. Dobre vidieť je rovnako dôležité, ako vedieť zabrzdiť. (jovi)