V POSLEDNOM ČASE AKOBY SA VRECE ROZTRHLO S TRAGICKÝMI NEŠŤASTIAMI PRI STRETOCH ÁUT A CHODCOV ZA TMY ALEBO RANNÉHO BRIEŽDENIA. KONŠTRUKTÉRI AUTOMOBILKY HONDA DOKONČILI VÝVOJ "INTELIGENTNÉHO SYSTÉMU NOČNÉHO VIDENIA" (INVS), KTORÝ UMOŽŇUJE VIDIEŤ ČLOVEKA V TME. PRINCÍP JE POMERNE JEDNODUCHÝ: NA SPODNEJ ČASTI NÁRAZNÍKU SÚ DVE KAMERY NA INFRAČERVENÉ ŽIARENIE, KTORÉ SLEDUJÚ POHYB OBJEKTOV VYLUČUJÚCICH TEPLO.
PODĽA TVAROV OBJEKTOV A ICH ZAMERANÍ, SYSTÉM INDIKUJE NEBEZPEČENSTVO ZRÁŽKY A INFORMUJE O ŇOM VODIČA. PRVOU LASTOVIČKOU S INVS MEDZI AUTOMOBILMI SA STANE NOVÁ GENERÁCIA HONDY LEGEND.
Nové technológie tvoria nové skratky
Pri čítaní technických údajov na niektorých autách narazíte na nové skratky, ktorým nie všetci rozumieme. Jednou z nich môže byť aj ARS a DRIVE BY WIRE.
Á ARS (Advanced Restraint System) túto skratku môžeme vidieť pri nápisoch AIR BAG a znamená pokročilý zadržiavací systém. Zahŕňa inteligentné ovládanie spúšťania airbagov na základe informácií o obsadenosti sedadiel, hmotnosti cestujúcich a polohe sedadiel. Tomu prispôsobuje objem nafúknutia airbagov v aktuálnej situácii, ovládanie napínačov pásov a iné.
Á DRIVE BY WIRE možno preložiť do slovenčiny ako "riadenie po drôte". Je to náhrada mechanického ovládania elektronickým. Volant, brzdový a plynový pedál nahrádza joystick, teda pákový ovládač. Z neho sa informácie elektronicky prenášajú do riadiacej jednotky ovládajúcej mechanické prvky ako je prevodovka, brzdy a ovládanie motora.
S alkoholom opatrne
S blížiacimi sa vianočnými sviatkami a Silvestrom prichádza aj čas bujarých osláv. Počas nich výrazne stúpne spotreba alkoholu. Čo však, keď budete musieť šoférovať? Samozrejme, nie je nič zlé na tom, ak posledný deň v roku spotrebujete trochu viac alkoholu. Ale len dovtedy, kým si nesadnete za volant. Existuje množstvo takzvaných zaručených rád ako si urýchliť odbúranie alkoholu z krvi. Niekto radí vypiť kávu, mlieko, horúcu polievku či šťavu z uhoriek. Pravda je taká, že spoliehať sa na rady neoplatí. Účinky alkoholu sa nedajú zmierniť žiadnou tekutinou, ani potravou. Väčším množstvom tekutín sa jeho koncentrácia v krvi zníži, ale v konečnom dôsledku sa alkohol tak či onak nevylúči. Spravidla najbezpečnejšia časová hranica po výdatnejšou potúžení je 24 hodín. Odbúravanie alkoholu je veľmi individuálne, pretože každý človek je iný. Inak sa prejavuje u žien, mužov, inak u športovcov, obéznych a rozhoduje aj momentálna dispozícia. Na rýchlosť odbúrania vplýva aj frekvencia pitia. Podľa tabuliek muži s hmotnosťou 75 kg odbúravajú alkohol z 0,5l dvanásťstupňového piva 2 hodiny a 3 minúty. Ženy s hmotnosťou 60 kg 3 hodiny. Štyri 0,5l piva muži odbúravajú 8 hodín a 13 minút a ženy 12 hodín a 5 minút. Ľudia s vyššou hmotnosťou spracúvajú alkohol rýchlejšie, deti, mládež a ľudia s určitými ochoreniami liečení určitými liekmi môžu odbúravať alkohol oveľa pomalšie.
Takže, ak sa chystáte vyraziť na dovolenku či za športom po cestách nášho krásneho Slovenska mali by ste sa ako vodič jednoznačne pitia zdržať. V niektorých krajinách EÚ je síce povolená hladina 0,5 promile, je však tendencia túto hranicu znižovať. Všetkým je známe, že aj u nás nulovú hranicu mnohí nedodržiavajú, dokonca samotná polícia má vo svojich radoch týchto netrpezlivých konzumentov alkoholu. Možno by sa skôr ako sa stane niečo zlé, mal každý opýtať sám seba, čo je správne a prioritné. Vypiť si s mierou a dopriať organizmu dostatočný čas na regeneráciu, alebo nepiť ak sa chystáte sadnúť za volant. Ale pozor, aj keď je hladina alkoholu v krvi už nenamerateľná, zostáva "opica", ktorá naďalej ovplyvňuje správanie vodiča.
Účinky alkoholu v závislosti na vypitom množstve.
Koncentrácia Účinky
(v promile)
0,5 Stredná intoxikácia, pocit tepla, sčervenanie kože, ovplyvnený odhad, znížené zábrany.
1 Miznú zábrany, znížený odhad, spomalenie reflexov, zhoršenie koncentrácie, ovládanie svalov.
1,5 Kolísavá chôdza a iné poruchy ovládania svalov, zhoršená artikulácia a zdvojené videnie, narušenie chápavosti a pamäti.
2,5 Znížená odozva na podnety, neschopnosť stáť, zvracanie, spánok.
3,5 Bezvedomie, minimálna odozva na podnety, pokles teploty tela, poruchy dýchania.
5 Pravdepodobná smrť.
Slovenské (zlo)zvyky
Každý vodič má nejaký ten nesprávny návyk. Ťažko by sme hľadali dokonalého, bezchybne jazdiaceho človeka. Medzi drobné zlozvyky patrí šoférovanie jednou rukou, alebo počúvanie príliš hlasitej hudby hlavne u mladých vodičov. Nad tým sa dá veľkoryso mávnuť rukou. Ako absolútni hazardéri ohrozujúci bezpečnosť premávky nielen tohto konkrétneho vodiča, ale všetkých sú tí, ktorí nevedia používať smerovky. Niekedy to vyzerá, že vodiči a vodičky v danom okamžiku nevedia, čo chcú urobiť, ktorým smerom sa vydať. Preto zrejme o tom nemôžu informovať ostatných okolitých vodičov, ale ani chodcov. A predsa tie malé svetielka sú na to, aby ostatným oznamovali naše úmysly a sprostredkovávali informácie medzi účastníkmi premávky. Je tu však aj druhý extrém, to sú vodiči, ktorí smerové svetlá nevedia používať správne. Ten, kto nebliká vôbec alebo bliká nesprávnym spôsobom, dokáže vniesť do premávky zmätok a nervozitu. Svojím nepredvídateľným manévrom môže zaviniť aj vážnu dopravnú nehodu.
Ako sa teda naučiť blikať. Tým že sa naučíme potlačiť svoj pocit absolútneho suveréna a budeme myslieť aj za druhých. Komunikujme s okolím. Pamä-tajme, že zmeniť smer jazdy alebo jazdný pruh môžeme len vtedy, ak neohrozíme iných a ak dáme včas najavo, čo sa chystáme urobiť. To znamená na diaľnici najmenej desať metrov a na ceste najmenej päť až osem metrov. Ak ideme cez mesto informáciu podávame tri až päť sekúnd pred začatím manévru. Pokiaľ nedáte znamenie včas, ostatní si budú oprávnene myslieť, že idete ďalej doterajším smerom. To isté platí pri zaradovaní a zmene jazdných pruhov. Pri ich zmene rovnako ako pri predbiehaní, blikajte, ale iba pred a v priebehu vybočenia. Pri vjazde do kruhového objazdu neblikajte, až pri výjazde alebo zmene pruhu.
Auto roka 2005Do finále európskej ankety Car of the Year 2005 sa na základe výberu odbornej poroty z 32 nominovaných vozidiel dostalo týchto sedem automobilov: BMW 1, Citroën C4, Ford Focus, Opel/Vauxhall Astra, Peugeot 407, Renault Modus a Toyota Prius. Z nich 58 členov poroty vyberie to najlepšie, ktoré dostane prestížny titul Auto roka 2005. V minulom roku prekvapujúco zvíťazil Fiat Panda, keď sa do finále nedostal ani jeden francúzsky automobil. Tohtoročné výsledky budú známe v polovici novembra.
Ktoré auto to bude?
Nedajte na radu: Ešte môžeš.....
Poznáte ten vtip, v ktorom manželka hovorí manželovi cúvaj, ešte môžeš, ešte mô-žeš... no a teraz sa poď pozrieť, čo si urobil. Ak sa vám niečo podobné prihodilo, v budúcnosti sa tomu môžete vyhnúť. Nie, že by ste sa museli tak zdokonaliť pri cúvaní, ale je tu možnosť, ako získať výhľad dozadu. Všetci dobre poznáme známe cúvacie senzory alebo cúvaciu kameru. Tú možno umiestniť prakticky do ktoréhokoľvek auta. Samo-zrejme, podobnú možnosť využijú predovšetkým vodiči nákladných a dodávkových automobilov, prípadne vanov. Výrobok Multimedia Rear-View Mirror má tri hlavné časti: farebnú CCD kameru, elektronické zrkadielko a kabeláž. Samotná kamera môže byť väčšia 1/3 palcová alebo menšia 1/4 palcová s hmotnosťou 650 alebo 220 gramov. Obidve najlepšie pracujú pri teplotnom rozmedzí -10°C do +50°C Farebný uhol, ktorý zaberie menšia kamera je 107° a väčšia dokonca 154°. Tým získa vodič prehľad o tom, čo sa deje za vozidlom a nehrozí nebezpečenstvo, že zacúva napr. do stĺpika. Zrkadlo sa zmenilo na aktívny LCD panel a prenáša obraz zachytený kamerou do zdanlivo bežne vyzerajúceho zrkadla, ktoré sa zaradením spiatočky mení na TFT-LCD monitor. Cena tejto zaujímavej pomôcky je asi 18 000 Sk.
Elegantný aj v zime
Rozhodnutie meniť na zimu celé kolesá šetrí čas aj peniaze. Tí, ktorí pochopili túto zákonitosť sa rozhodli obstarať si dve sady kolies. Stále však prevládajú obavy z použitia diskov z ľahkých zliatin v zimnom období, pretože posypové materiály pôsobia príliš agresívne a kolesá z ľahkých zliatin zničia. Väčšinou sa rozhodnú kúpiť si kolesá oceľové. To však už dávno neplatí. Vývoj priniesol nové
zliatiny porovnateľne odolné voči soli a ďalším zimným nástrahám ako oceľové. To isté platí pre povrchovú úpravu, takže väčšine kolies tohto typu chemický posyp neprekáža. Mimochodom, zliatinové kolesá určené na zimné použitie majú vhodný tvar na to, aby sa dali ľahšie umývať a udržovať v čistote. Preto hlavne majitelia vozidiel vyššej triedy bežne nasa-dzujú zliatinové kolesá aj so zimnými gumami.
Akčná cena zliatinových kolies na zimu je veľmi výhodná a často sa blíži cene oceľového disku s originálnym značkovým krytom. A pretože na trhu je množstvo dizajnových typov a ešte viac rozmerov v rôznych cenových relá-ciách, nie je dôvod prečo si zliatinové zimné koleso nedopriať.