Vyberte si zo štyroch druhov pohonu kolies

Jazda na šmykľavom povrchu (snehu) má svoje špecifiká v závislosti od toho, ktorú nápravu má vozidlo poháňanú. Existujú štyri základné rozdelenia automobilov podľa poháňanej nápravy

Prípad prvý: motor vpredu a poháňaná predná náprava

Najpoužívanejšiu koncepciu moderného automobilu zvládne aj začiatočník, pokiaľ dodrží isté zásady a pamätá na nevýhody auta s poháňanou prednou nápravou. Prvou nevýhodou je fakt, že predné kolesá, ktoré určujú smer jazdy, musia okrem odstredivej sily prenášať aj hnaciu silu. Inak povedané, pokiaľ to na snehu preženiete s pridávaním plynu (kolesá začnú prešmykovať), zhoršuje sa možnosť ovládať automobil. Bezpečná jazda spočíva v jemnom narábaní s plynovým pedálom. Prudké pridanie plynu v zákrute spôsobuje vybočenie prednej časti smerom von zo zákruty (nedotáčavý šmyk). Naopak prudké zatočenie a ubratie plynu vyvoláva pretáčavý šmyk, kedy sa tlačí von zo zákruty zadná časť auta. Na vznik nedotáčavého a pretáčavého šmyku na snehu a pri vyššej rýchlosti stačí aj mierna zákruta. Aby sme predišli prípadnému šmyku, mali by sme:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* pred zákrutou včas (ešte v priamom smere) plynulo ubrať plyn, prípadne dobrzdiť na nižšiu rýchlosť ako si myslíme, že je potrebné (úvodná časť zákruty býva viac vyšmýkaná ako záverečná)

* spomalené auto smerovať do zákruty plynulým natočením volantu

* s opätovným pridávaním plynu začať v druhej polovici zákruty

* skúsenejší vodič môže pridať viac, aby sa kolesá mierne pretočili - predná časť auta má snahu ťahať za sebou zvyšok auta von zo zákruty, čím sa dá predísť nečakaným hodinám v druhej fáze zákruty

Reakcie na šmyk auta s prednou poháňanou nápravou

Pri náhlom pretáčavom šmyku (vybočení zadnej časti z vopred zvoleného smeru) treba rýchlo a krátko pootočiť volantom na opačnú stranu - "kontrovať" a pritom rýchlo pridať plyn, čo je trochu paradoxné na vzniknutú situáciu. Pridanie plynu potiahne auto dopredu a tým pádom sa začne samo vyrovnávať v smere zrýchlenia. Pozor! Volant v tzv. kontre držíme iba do chvíle, kým sa šmýkanie zadnej časti nezastaví, potom ho musíme okamžite vyrovnať, prípadne "hodiť" jemnú kontru na druhú stranu. Príliš dlhé natočenie kolies môže vyvolať odstrelenie zadnej časti auta na opačnú stranu, a to sa vyrovnáva veľmi ťažko.

SkryťVypnúť reklamu

V nedotáčavom šmyku stačí natočením volantu sledovať smer zákruty a ubrať plyn do takej miery, aby motor kolesá nebrzdil a ani nezrýchľoval, prípadne vytlačiť spojku. Natočenie volantu nemá byť veľké ani malé. Ak ide vozidlo rovno a vodič drží volant vytočený viac ako je nutné, po chvíli sa síce nedotáčavý šmyk začne strácať, ale kolesá zaberú presne tak ako sú natočené. Z nedotáčavého šmyku sa razom stane pretáčavý a situácia je ešte komplikovanejšia.

Prípad druhý: motor vpredu a poháňaná zadná náprava

Klasickú koncepciu usporiadania motora a zadnej poháňanej nápravy nájdeme vo vozidlách BMW a Mercedes, prípadne okrajových značiek ako Aston Martin a Rolls Roys. Nové vozidlá spomenutých značiek majú v štandarde elektronické stabilizačné systémy a jazda s nimi si nevyžaduje špeciálnu pozornosť. Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vyžaduje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Predné nepoháňané kolesá majú ideálne podmienky na to, aby držali zvolený smer, pokiaľ im nekomplikuje život "ťažká noha" na plyne a pretáčajúce sa zadné kolesá. Nie vždy platí, že auto so zadným pohonom je pretáčavé. Skoré pridanie plynu v zákrute môže spôsobiť nedotáčavý šmyk. Zásady bezpečného prechádzania zákruty s poháňanou zadnou nápravou:

* včas a plynulo ubrať plyn (ešte v priamom smere) a začať brzdiť

* prudké ubranie plynu na aute so silným motorom spôsobí zabrzdenie kolies vplyvom brzdnej sily motora, môže tak vzniknúť pretáčavý šmyk

* auto smerujeme do zákruty tak, aby hnané kolesá ani nebrzdili a ani neakcelerovali

* zrýchľovať vtedy, keď je automobil nasmerovaný v smere von zo zákruty

* pretáčavý šmyk hrozí väčšinou v strednej časti zákruty a nedotáčavý šmyk v jej úvode

SkryťVypnúť reklamu

reakcie na šmyk so zadnou poháňanou nápravou

V pretáčavom šmyku (zadná časť auta nečakane vybočí) nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať "kontru". Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho.

V nedotáčavom šmyku stačí jemne ubrať plyn a volantom sledovať požadovaný smer. Jemná práca s plynom má v prípade zadného pohonu cenu zlata. Na rozdiel od prednej poháňanej nápravy pridávanie plynu nepomáha.

Prípad tretí : motor vzadu a poháňaná zadná náprava

Okrem starých Škodoviek túto koncepciu ponúka Porsche, Lamborghini, Ferrari a superšportové automobily. Správanie sa škodoviek na snehu možno iba ťažko predvídať, pretože to závisí od pneumatík, nastavenia geometrie náprav a váhy batožiny v prednom batožinovom priestore. Majiteľom škodoviek možno odporučiť aspoň zimné protektory a opatrnú jazdu. Kráľovské športové auta s viac ako 300 koňmi pod kapotou by mali v zime odpočívať. Ak nie, ich majiteľom teória nepomôže, ale iba prax. Kto zakúsil jazdu šmykom s Porsche, a horúce chvíle, keď sa Carrera vymkne spod kontroly to potvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Prípad štvrtý: motor vpredu a poháňané obe nápravy

Pohon všetkých štyroch kolies umožňuje využívať v zime automobil aj v ťažších podmienkach a v horských oblastiach. Hnacia sila rozdelená na všetky kolesá poskytuje nesporné výhody pri rozbiehaní a jazde do kopca. Zrýchlenie na snehu robí predchádzanie oveľa bezpečnejším. Pre prejazd zákrutou platia tie isté zásady ako pri prednej poháňanej náprave. Pozor! Zrýchlenie vozidla 4x4 na snehu vyvoláva dojem oveľa lepšej priľnavosti k ceste v porovnaní s jednou poháňanou nápravou. Vozidlo s pohonom všetkých kolies však brzdí rovnako ako ostatné automobily a na ceste drží stopu tiež tak isto.

Reakcie na šmyk s vozidlom 4x4

Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá. Inak sa správa Audi Quattro, VW Golf 4 Motion, Mercdes 4Matic, Suzuki Ignis 4x4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie blízke pretekárskym vozidlám má zase Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo VIII.

SkryťVypnúť reklamu

V pretáčavom šmyku so "štvorkolkou" treba tak ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany. Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu. Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu.

Teória a prax

Ani tá najlepšie odprezentovaná teória nenahradí prax. Za ideálnych podmienok by si mal každý vodič vyskúšať svoje auto na zasneženej veľkej ploche a nacvičiť základné úkony. Reálne je však možné akurát zbierať skúsenosti priamo na bojisku, teda v premávke. Aby sa zbieranie skúseností nestalo tragédiou treba byť opatrný a po napadnutí prvého snehu alebo na prvej poľadovici spomaliť oveľa viac ako si myslíme, že je potrebné. Až postupom času môžeme začať zrýchľovať a nadobúdať istotu.

SkryťVypnúť reklamu

Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 580
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 298
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 711
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 107
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 331
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 920
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 403
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu