Šéf Slovenskej správy ciest Dušan Faktor (v strede) si myslí, že priame porovnávanie ceny kilometra diaľnic na Slovensku nie je objektívne. Budovanie diaľničnej siete predražujú mestá a obce, ktoré sa v Európe na financovaní stavieb naopak finančne spolupodieľajú. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Ceny diaľnic na Slovensku zvyšujú mestá a obce svojimi požiadavkami, ktoré vyvolávajú dodatočné investície. Diaľnice sa tak predražujú o 20 až 40 percent. Hoci s diaľnicou nesúvisia, zvyšujú celkové náklady a tým aj porovnávanú cenu za kilometer, ktorá je podľa ministerstva financií privysoká.
Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Faktor pripustil, že ceny diaľnic by mohli byť v niektorých prípadoch vyššie ako inde v Európe. "Cena diaľnic je problém, ktorý nás trápi už dlhšie a problematiku analyzujeme," povedal. Priame porovnanie však podľa neho nie je úplne objektívne. Lokálna samospráva totiž často podmieňuje vydanie stavebného povolenia napríklad preložením cesty, úpravou koryta rieky či lesa.
Ako konkrétny príklad použil Považskú Bystricu, kde vyvolané investície predstavujú približne 30 percent nákladov stavby. "Pri výstavbe úseku Ladce - Sverepec sme zasa museli preložiť futbalové ihrisko, inak obec nechcela vydať stavebné povolenie," dodáva.
Šéf slovenskej správy ciest sa nazdáva sa, že obce a mestá si takto vynucujú peniaze, ktoré nedostanú od štátu. Regióny v Európskej únii to podľa neho nerobia. "Naopak napríklad v Taliansku alebo vo Francúzsku sa samospráva na financovaní výstavby spolupodieľa," povedal Faktor.
Kritiku na adresu ministerstva dopravy nedávno vznieslo ministerstvo financií. Vyčítalo mu, že kilometer výstavby diaľnic stojí na Slovensku v niektorých prípadoch až o pätinu viac ako inde. "Pre ministerstvo financií pripravíme detailnú analýzu problematiky," podotkol Faktor.
Podpredseda predstavenstva Doprastavu Dušan Mráz si myslí, že kritika príliš vysokých cien stavebných prác nemá opodstatnenie "Podobným obvineniam sme museli čeliť už v minulosti," hovorí Mráz. Odvoláva sa pritom na päť rokov starú analýzu, z ktorej vyplýva, že diaľnice v Európe nie sú po odčítaní vynútených investícií lacnejšie ako na Slovensku. Napríklad v Nemecku boli pred piatimi rokmi 1,8- až 1,9-násobne a vo Švajčiarsku dokonca 3,2-násobne drahšie.
Slovenské stavebné firmy majú pritom podľa Mráza takmer rovnaké náklady ako európske. Jedinou položkou, kde vychádzajú približne o tretinu lacnejšie, je pracovná sila. "Tvorí len 7,5 percenta celkových nákladov a iba o túto cenu môžeme byť lacnejší," tvrdí Mráz.
Naopak, nazdáva sa, že štát by mal podporovať domáce stavebné firmy. Záujem zahraničných dodávateľov o slovenský stavebný trh, ktorý Mráz odhadol na 80 miliárd korún, rastie. Ako príklad uviedol Česko, kde domáce firmy mali pri štátnych zákazkách 10- až 15-percentné zvýhodnenie. (dc)