Ak návrh ministerstva dopravy schváli parlament, najviac od budúceho roka zdražejú ročné diaľničné známky. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Od budúceho roku navrhuje ministerstvo dopravy drahšie diaľničné známky. Ročná známka pre osobné autá by mala stáť 1100 korún.
Jazdenie po našich diaľniciach bude v takom prípade výrazne drahšie ako u susedov, s výnimkou Maďarska. Hovorca ministerstva Tomáš Šarluška zdôvodňuje zdraženie známok potrebami Diaľničnej spoločnosti. Má do nej natiecť 1,5 miliardy, ktorá "je akýmsi garantom pre investorov, aby sa mohla celá diaľničná sieť postaviť do roku 2010 a rýchlostné cesty do roku 2012".
Dnes jazdíme na Slovensku po 313 kilometroch diaľnic a 66 kilometroch rýchlostných ciest. Po dokončení výstavby by tu malo byť 659 kilometrov diaľnic a 874 kilometrov rýchlostných ciest.
Z nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest však vyplýva, že v nasledujúcich štyroch rokoch pribudne len necelých 67 kilometrov nových diaľnic.
Slovenských vodičov čaká v ďalších rokoch platenie mýta. Začne sa najprv nákladnými autami, najneskôr do roku 2012 budú platiť mýto aj osobné.
V Rakúsku, kde sa mýto platí len za nákladné autá, odhadujú príjem z mýta na trojnásobok príjmu z predaja známok.
V Poľsku platia mýto aj osobné autá. Jedna diaľnica má 65 a druhá 47 kilometrov.
Za prejazd obidvoch sa platí mýto 10 zlotých (93 Sk). Jeden kilometer tak vyjde 1,43 Sk, respektíve 1,98 Sk.
Od januára budú aj týždenné a mesačné známky
Ministerstvo dopravy navrhuje zvýšiť ceny všetkých diaľničných známok. Jeho návrh musí najskôr prejsť medzirezortným pripomienkovým konaním, potom ide do vlády a napokon ho musí schváliť parlament.
Ak prejde návrh ministerstva, najviac zdražejú ročné diaľničné známky. Ročná známka pre osobné autá by mala stáť 1100 korún, pre nákladné do 12 ton 7500 korún a nad 12 ton 15-tisíc korún. Známky pre osobné autá tak zdražejú o 47 percent, pre nákladné autá o 50 percent.
Novinkou je aj zavedenie mesačných a týždenných známok. Dnes sa namiesto nich predávajú 10-dňové. Mesačná známka pre osobné auto by mala stáť 300 korún a týždenná 150 korún. Za 10-dňovú tento rok zaplatili vodiči 150 korún. Budúci rok si okrem kamiónov s hmotnosťou nad 12 ton budú môcť jednodňovú známku kúpiť aj nákladné autá ťažšie ako tri tony. Zaplatia za ňu 200 korún. Pre autá nad 12 ton bude stáť o stovku viac. (pcs)
Diaľnice v Európe
Krajina miliónov kilometrov centimetrov
obyvateľov diaľnic diaľnic na obyvateľa
Slovensko 5,4 313 5,8
Česko 10,2 528,6 5,2
Maďarsko 10,1 409 4
Poľsko 38,7 113 0,3
Belgicko 10,2 1682 16
Dánsko 5,3 861 16
Nemecko 82 11427 14
Fínsko 5,1 467 9
Francúzsko 58,6 9303 16
Grécko 10,5 500 5
Írsko 3,7 94 3
Taliansko 57,5 6453 11
Luxembursko 0,44 115 26
Holandsko 15,6 2360 15
Rakúsko 8 1607 20
Portugalsko 9,9 990 10
Švédsko 8,8 1428 16
Švajčiarsko 7,3 1262 17
Španielsko 39,3 8257 21
Veľká Británia 59,6 3421 6
Zdroj: members.a1.net
Porovnanie poplatkov za diaľnice (v Sk)
cena ročnej
diaľ. známky kilometrov
diaľnic cena za 1 km
diaľnice priemerná
mesačná koľko %
percent hrubá
na rok 2005 v roku 2005 hrubá mzda mzda
Slovensko 1100 313 3,51 15 472 7,11
Česko 1138 528,6 2,15 22 520 5,05
Rakúsko 2900 1607 1,8 89 974 3,22
Švajčiarsko 1038 1262 0,82 90 853 1,14
Maďarsko 4943 409 12,09 20 252 24,41
Pozn.: Prepočty sú na všetky diaľnice v danej krajine. Ceny za rok 2005 ešte nie sú schválené.
Cena diaľničných známok na Slovensku (v Sk)
známka hmotnosť automobilu 2004 2005
ročná do 3,5 t 750 1100
3,5 t - 12 t 5000 7500
nad 12 t 10 000 15 000
mesačná do 3,5 t x 300
3,5 t - 12 t x 2000
nad 12 t x 3000
týždenná do 3,5 t *105 150
3,5 t - 12 t *525 800
nad 12 t *1050 1400
denná 3,5 t - 12 t x 200
nad 12 t 250 300
Koľko budeme platiť za použitie diaľnice po zavedení mýtneho?Ministerstvo dopravy zatiaľ nemá prepočty, koľko by mal stáť kilometer diaľnice po zavedení elektronického mýta. Viac však budú platiť tí, ktorí používajú diaľnicu najčastejšie.
Výška poplatkov bude závisieť aj od systému, ktorý sa použije na zabezpečenie výberu mýtneho. Isté je, že mýto sa bude vyberať elektronicky. To znamená, že nebude potrebné stáť pri vjazde na diaľnicu a v hotovosti či kartou platiť za jej použitie.
Ak by sa platilo 1,40 Sk za jeden kilometer, ako je to v Poľsku, vyšla by cesta z Bratislavy do Košíc po diaľnici, približne 700 korún len za diaľničné poplatky. Cesta medzi Trnavou a Bratislavou by stála 63 korún. Ak niekto jazdí každý pracovný deň tam a späť, ročne ho diaľničné poplatky vyjdú na vyše 30-tisíc korún. Ak by poplatok za kilometer diaľnice bol 80 halierov, ročne by zaplatil vyše 17-tisíc korún.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku prichádzajú do úvahy tri možnosti.
Buď sa použije rakúsky systém, kde autá prechádzajú pri vjazde i výjazde z diaľnice cez brány. V aute je špeciálny box, ktorý vďaka bránam zaznamená, kde vošlo auto na diaľnicu a kde zišlo dole. Podľa počtu prejdených kilometrov sa odráta príslušná suma z predplateného kreditu. Ďalšími možnosťami je sledovanie pohybu áut pomocou mobilnej siete GSM alebo pomocou satelitu. Podľa Šarlušku je práve satelitné riešenie najlepšie. Konkrétna technológia sa vyberie až vo výberovom konaní. "Ak by aj uspel iný systém, v budúcnosti by sa určite prešlo na satelitný systém, ktorý je najpresnejší a dá sa využívať aj na iné veci," vraví Šarluška. (pcs)