Plastika Slovenska, upečená z chlebového cesta, poputovala zo súťaže rovno do Múzea chleba v Katowiciach.
O účasti slovenského družstva na prestížnom podujatí rozhodlo víťazstvo na stredoeurópskom semifinále súťaže o Pohár Louisa Lesaffreho, zakladateľa a priekopníka výroby a distribúcie čerstvého pekárenského droždia, koncom minulého mesiaca v poľskej Poznani.
"Poliaci považujú chlieb za svätosť. Cítili sme obrovskú úctu k nášmu remeslu. O to viac si vážime víťazstvo v silnej konkurencii kolegov z Česka, Maďarska, Chorvátska i domáceho Poľska," povedal pre SME vedúci výpravy, predseda predstavenstva Cechu pekárov regiónu západného Slovenska Vojtech Gottschall.
Povinnou časťou súťaže bola výroba národného chleba, jemného pečiva a francúzskych bagiet. Fantáziu mohli pekári uplatniť pri príprave výrobku, ktorý by charakterizoval krajinu.
Medzinárodnej porote chutil svadobný chlieb z Dolniakov i habánsky chlieb upečený podľa receptúry z roku 1 600, ktorý mal svetovú premiéru.
Najväčší obdiv však zožala plastika Slovenska s Tatrami v pozadí, s dominujúcim Kriváňom, s riekou Váh, ktorá rozdeľuje krajinu na malokarpatskú vinársku oblasť a na žírne lány s obilím, vodným mlynom, pltníkmi, vrecami múky.
"Plastika je výlučne z cesta. Predseda poroty, zakladateľ a organizátor majstrovstiev sveta pán Christian Vabret neveril, že sme nepoužili žiadnu konštrukciu. Plastika hneď po súťaži putovala do katowického Múzea chleba," hovorí Gottschall.
Slovenský tím v zložení Štefan Sobonya z pekárne Hapeko z Kolárova, Norbert Czetli z pekárne Czucz zo Šamorína a Marián Košík z pekárne Bageta v Pezinku už myslia na budúcoročné finále.
MIKULÁŠ JESENSKÝ