túre vďačných autorov - obľubujú najmä Heviera, Dušeka či Danu Podrackú. Tie zrelšie sa odvážia siahnuť napríklad po Petrovi Pišťankovi.
Skořepová pracuje s deťmi od ôsmich rokov až po vysokoškolákov a tvrdí, že ich vzťah k literatúre sa vďaka recitovaniu prehlbuje. "Niektoré deti sa nadchnú rýchlejšie, iné ťažšie," hovorí. "Spočiatku si prednes predstavujú ako recitovanie krásnych básničiek, až neskôr, v puberte, si začínajú uvedomovať, že literárny text rieši aj zložité situácie a že jeho uchopením si môžu urobiť poriadky aj vo svojej hlave."
Situácia okolo prednesu na školách je rôzna. Ak deti nenavštevujú základnú umeleckú školu, majú možnosť spolupracovať s učiteľmi slovenčiny na základných školách alebo v centrách voľného času. Po odchode na strednú školu ostáva len ZUŠ-ka.
"Stredoškoláci sa prednesu venujú oveľa menej, hoci práve v tomto veku si všeličo uvedomujú a chcú sa prejaviť. Aj vtedy je dôležité, aby mali skúseného pedagóga, ktorý by ich podporoval a viedol."
Výskum Alexandry Skořepovej o tom, či a aké knihy dnes deti rady čítajú, nepriniesol najlepšie výsledky: v porovnaní s minulosťou deti čítajú málo. "Menší občas prichádzajú s knihami zdedenými po rodičoch alebo s disneyovkami v skrátených verziách, ktoré v súťaži veľa nepovedia," hovorí. "Tí starší majú katastrofálny prehľad vo svetovej literatúre a k slovenskej klasike nemajú vzťah vôbec. Minimálne 80 percent detí ju má znechutenú zo školy."
Pri príprave na recitáciu sa berie do úvahy text, ktorý dieťa osloví. Alexandra Skořepová sa snaží deťom vysvetliť, že literatúra má svoju hĺbku. "Ešte sa mi nestalo, že by si dieťa nedalo odo mňa poradiť," vraví. "Ak sa mi jeho výber nepozdáva, hneď musíme hľadať niečo iné. Snažím sa ponúknuť mu zaujímavé a nie priveľmi otrepané texty. Dieťa si vyberie, čo je mu najbližšie. Nemusí tomu celkom rozumieť, ale text ho musí niečím osloviť. Potom sa o ňom veľa rozprávame, pripravujeme po jazykovej stránke, rozoberáme myšlienky, pomaličky sa ním prehrýzame. Trvá to niekoľko mesiacov. Naša spolupráca je päťdesiat na päťdesiat."