ILUSTRAČNÉ FOTO – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Komunikácia s bankou prostredníctvom elektronických distribučných ciest sa stala dôležitou súčasťou ponuky bánk aj na Slovensku. Platobné karty sú bežným nástrojom na výber peňazí z účtu a na platby v obchodoch. Okrem toho rastie aj význam ďalších elektronických komunikačných kanálov, ako sú internet, telefón alebo mobil.
O nejakom boome sa však nedá hovoriť. „Klienti ešte stále nedôverujú virtuálnemu svetu obchodov a virtuálnemu bankovníctvu,“ povedal Norbert Lazar zo Všeobecnej úverovej banky.
Internet banking je jedným z najviac využívaných elektronických produktov. Aj keď v niektorých bankách majú viac klientov komunikujúcich s bankou cez telefón alebo mobil, obraty uskutočnené prostredníctvom internetu sú vo väčšine prípadov oveľa vyššie.
Konkurovať nemôžu jedine home bankingu, ktorý využíva menej klientov, ale sú to hlavne spoločnosti uskutočňujúce veľký počet transakcií denne. „Aktívne transakcie prostredníctvom internet bankingu predstavujú polovicu z transakcií realizovaných prostredníctvom elektronických distribučných ciest, mimo home bankingu,“ povedal Lazar.
Aj keď počet aktívnych užívateľov internetového bankovníctva postupne rastie, klienti niektorých bánk ho ešte stále využívajú hlavne na zisťovanie stavu a pohybov na účte. Klienti aj napriek lepším cenám transakcií zadaných cez počítač, nemajú dôveru v internet a v obchodovanie cez internet. „V porovnaní s inými krajinami sú klienti u nás viac zvyknutí chodiť do banky a priamo za prepážkou uskutočňovať svoje obchody,“ tvrdia predstavitelia HVB Bank.
Internetové bankovníctvo využívajú hlavne malí podnikatelia, živnostníci a fyzické osoby. Z tých naposledy menovaných sú to hlavne mladší ľudia z miest a s vyšším vzdelaním „požadujúci moderné technológie, pretože sú na ne zvyknutí zo zamestnania,“ povedal Rudolf Gálik z Poľnobanky.
Vzhľadom na pomerne nízke rozšírenie internetu podľa mnohých bankárov najlepšie šance na rozvoj má bankovníctvo prostredníctvom telefónu – pevnej linky alebo mobilu. Klienti využívajúci tieto spôsoby komunikácie však väčšinou len na kontrolu stavu na účte, hoci výnimkou nie sú ani prevody väčších objemov peňazí.
„Zo zlepšujúcou sa počítačovou gramotnosťou obyvateľstva a jeho preferenciami smerom k pohodlným a rýchlym službám bude rast počtu používateľov internet bankingu pokračovať,“ povedal Roman Začka z Tatra banky.
Elektronické formy komunikácie okrem toho, že šetria čas klientov, sú aj lacnejšie ako chodenie do pobočky. „Náklady na elektronické operácie sú nižšie o viac ako 50 percent,“ tvrdí Gálik. Je to dané tým, že táto forma komunikácie je pre banky lacnejšia, a preto chcú motivovať svojich klientov, aby ich využívali čo najviac. „Áno, dá sa povedať, že je to lacnejšie aj z hľadiska klienta aj z hľadiska banky,“ tvrdí Začka.
Rozsah poskytovaných služieb elektronického bankovníctva je na Slovensku porovnateľný s celosvetovým trendom. „Väčšiemu rozmachu však bránia vysoké náklady, otázka bezpečnosti a absencia zákona o elektronickom podpise,“ povedal Lazar. Práve dôvera je jedným z hlavných negatív. „Nedôvera často vyplýva z nedostatočných znalostí systému a neochoty alebo nedostatku času a financií na zmenu svojich zvyklostí,“ dodal Začka.
Čítajte viac v dnešnej TÉME