ManU si chce zachovať povesť športovej inštitúcie

Americký miliardár Malcolm Glazer, majiteľ rodinnej firmy s majetkom v prepočte okolo 50 miliárd korún, sa napriek nevôli fanúšikov Manchestru United a anglickej verejnosti vôbec nevzdal zámeru získať rozhodujúci vplyv nad najbohatším klubom sveta.

Manchester United oslavuje na barcelonskom Nou Campe v roku 1999 triumf v pamätnom finále Ligy majstrov, v ktorom už v nadstavenom čase obrátil skóre s Bayernom Mníchov z 0:1 na 2:1. FOTO - TASR/EPA

Glazer tretí raz od minulého týždňa zvýšil percentá akcií v ManU už na 28,11. V pondelok sa mu podarilo získať účastiny za 17 miliónov libier (8,2 miliardy korún), včera prihodil ďalších 3,62 libry. Päťdesiatosemročný Američan sa tak dostal na dostrel írskym obchodníkom s dostihovými koňmi Johnovi Magnierovi a J. P. McManusovi, vlastníkom 28,89 percenta akcií. Prax na Londýnskej burze zaručuje držiteľovi 30 percent účastín majoritný vplyv nad podnikom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Glazer chce monopol na United

Pikantériou okolo kúpy najslávnejšieho anglického mužstvo je, že Glazera aj Írov zastupuje firma Cubic Expression, teda trojica dovedna vlastní vyše 50 percent akcií. Zo strany Američana však ide o monopolný vplyv. Íri netaja, že kšeft na dostihoch a majoritný vplyv v United je pre nich to isté. Hoci Magnier a McManus vyhlásili dávnejšie, že s Glazerom prestali rokovať, ich ďalšie nahováračky sú očividné.

Finanční odborníci sa zhodujú, že Glazer vyvinie všetko úsilie, aby získal monopolný vplyv. Za "romantickou" výpoveďou Američana "počul som, že ide o slávny klub, a chcem ho získať pre svojich synov", sa rozhodne skrýva skôr to, čo tvrdí asistent riaditeľa londýnskej investorskej skupiny Singer and Friedlanter: "Glazer chce za každú cenu získať silné meno na britskom trhu, zatiaľ športovom."

SkryťVypnúť reklamu

Manchester odmieta zapadnúť do šoubiznisu

Manchester United považuje futbalový svet za poslednú baštu spoločnosti ako športovej inštitúcie, a nie výkladnej skrine šoubiznisu. "Nekupujú iba mená, ale hráčov, ktorých potrebujú do koncepcie. Tiež si ich sami vychovávajú. Alex Ferguson sedí na trénerskej lavičke už 18 rokov," potvrdil na internetovom serveri idnes.cz Luděk Mikloško, bývalý brankár West Ham United. Anglický veľkoklub pritom ani zďaleka nie je vo finančnej núdzi (jeho majetok sa odhaduje na takmer 750 miliónov libier - 50 miliárd korún s ročným obratom vyše 2 miliardy Sk), ako bolo svojho času napríklad AC Miláno.

Berlusconi zamieril do kresla premiéra cez AC Miláno

Slávny lombardský tím vytrhol v roku 1986 z biedy mediálny magnát Silvio Berlusconi. Na začiatku deväťdesiatych rokov urobil z neho, ako vlastnícka fyzická osoba, nepremožiteľný klub sveta a odštartoval politickú dráhu, ktorá sa skončila v súčasnom premiérskom kresle. Pravdaže, klub už teraz ovláda právnickými osobami, ale stále má naň kľúčový vplyv siahajúci až po kibicovanie trénerom do zostáv.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti je v Berlusconiho pozícii z roku 1986 len vlastník FC Chelsea Roman Abramovič, ktorý sa však drží v ústraní. Upevňuje si pozíciu najbohatšieho človeka pôsobiaceho v Británii. Futbalovú stratégiu necháva na odborníkov.

Obchod s názvom Real Madrid

Zvláštnym prípadom je prvý veľkoklub histórie Real Madrid, ktorý "stvoril" prezident Realu (1943 - 1957) don Santiago Bernabéu. Dal postaviť luxusný štadión, sprvoti pre 130-tisíc divákov, keď ešte fanúšikovia mali miesta na státie (dnes má madridský Estadio Bernabéu kapacitu pre 80-tisíc návštevníkov) a vopred ho vypredal ponukou permanentiek. Dnes je vo veľkých kluboch stále príjem zo vstupného na druhom až treťom mieste (podľa rozsiahlosti marketingovej činnosti) hneď za predajom televíznych práv. Abonentka Realu stojí od 127 do 1469 eur, vstupenka od 35 do 140 eur. Štadión je takmer stále vypredaný.

SkryťVypnúť reklamu

Kráľovský klub sa napriek tomu zadlžil až tak, že musel pred štyrmi rokmi predať tréningové plochy. Vtedy nový prezident klubu Florentino Pérez stavil na nákupy veľkých mien a mohutnú marketingovú stratégiu. Šesťsto výrobkov má ochrannú značku Realu. Keď kúpil Madrid Ronalda, prvá sada jeho dresov s číslom 9 sa vypredala za 10 sekúnd po 75 eur, na ďalšie museli vystaviť v obchodoch časenky. V sezóne 2002/2003 zarobil Real na obchodnej činnosti so suvenírmi 10 miliónov eur.

Vážna vec: hlas futbalového fanúšika

Real si fanúšikov odnepamäti ctí. Vedenie klubu nevolia akcionári, ale všetci členovia klubu (zápisné do Realu je ročne 125 eur). Je ich približne 80-tisíc. Pri tohtoročných voľbách hlasovalo 50 percent členov, Pérezovi verí aj na ďalšie funkčné obdobie 94 percent voličov. Pravda, kandidát na prezidenta v Reale môže byť iba človek, ktorý zloží kauciu 32 miliónov eur. Staronový prezident sľúbil, že do roku 2006 zastreší Estádio Bernabéu. V Madride už začali stavať mesto Real Madrid pre spoločensko-zábavno-športové potreby fanúšikov. Má byť hotové o rok. Klub je síce stále zadlžený, ale jeho činnosť, nehnuteľný majetok a zázemie priaznivcov sú zárukou na ľahké dohody s veľkými bankami o prijateľných splátkových kalendároch.

SkryťVypnúť reklamu

Manchester nemá o nič menšie zázemie ako Real a nemá dlhy. Verejný tlak, aby sa United nedostal do rúk jednotlivca, navyše cudzinca z USA, bude enormný.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 582
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 114
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu