Futbalový zväz možno príde o kontrolu nad ligou

BRATISLAVA - Najvyššiu futbalovú ligu na Slovensku riadi Slovenský futbalový zväz (SFZ). V niektorých futbalovo vyspelých európskych krajinách si kluby riadia ligu samé. Je to tak aj v susednom Česku.

ŠTARTFOFOTO - JAKUB SÚKUP

Takéto združenie profesionálnych klubov má vo svojich rukách organizáciu ligy, výber generálneho reklamného partnera či lukratívny predaj vysielacích práv.

"Bol by som veľmi rád, keby to tak bolo aj u nás a SFZ by bol len partnerom tohto združenia," hovorí generálny sekretár SFZ Dušan Tittel. Zväz by sa tak staral okrem reprezentácií najmä o amatérsky a mládežnícky futbal.

Na Slovensku takéto združenie existuje len formálne. Vzniklo v júni 1999, od roku 2000 je riadne zaregistrované. Podľa nami oslovených klubov však nevyvíja žiadnu činnosť. Zatiaľ sa nenašiel nikto, kto by sa snažil súčasnú situáciu zmeniť, hovorí Ján Kováčik, majiteľ futbalového klubu Dukla Banská Bystrica. "Bol by som rád, keby sa to zmenilo, ale nepočujem, že by po tom niekto volal," povedal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho je 1,7 milióna korún, ktoré dostane jeho klub za vysielacie a marketingové práva od spoločnosti Šport Progress za sezónu "tragicky málo".

Táto spoločnosť je najatá SFZ, aby zabezpečovala predaj vysielacích a marketingových práv na ligu. Vlastníkom vysielacích práv je pritom SFZ. V Šport Progresse má 34-percentný podiel, zvyšok patrí firme Progress Promotion Bratislava. Tú zastupuje Vojtech Miklós. Spoločníkom Progress Promotion je aj akciová spoločnosť MGDS. Predsedom predstavenstva MGDS je opäť Vojtech Miklós. Akcie MGDS majú listinnú podobu a nie sú verejné.

"Nemáme problém zverejniť všetky informácie, čo sa týka fungovania zväzu," hovorí Tittel. Zverejniť sumu, ktorú Šport Progress ročne zaplatí SFZ, však odmieta. "Je obchodným tajomstvom, koľko ročne dostaneme od firmy, ale ako tretinový spolumajiteľ z každej zarobenej koruny máme 33 halierov," informuje Tittel.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho sa zmluva s firmou každoročne aktualizuje a jednorazová "tajná" suma, ktorú firma zväzu zaplatí, sa z roka na rok zvyšuje. Tittel hovorí, že počas jeho trojročného pôsobenia na SFZ "sme nedostali lepšiu ponuku na spoluprácu od inej agentúry, ktorá by chcela prevziať celý marketing".

Futbalový zväz nikdy neuskutočnil súťaž na výber marketingového partnera.

Podľa Tittela je však otázka, či je lepšie predať všetky vysielacie práva jednej firme za fixnú sumu, alebo fungovať tak ako doteraz, "keď sme priamo spolumajiteľmi firmy a podieľame sa na jej zisku".

Licenčný manažér, športový právnik Jozef Tokoš sa v tejto súvislosti pýta, či by nebolo lepšie "vypísať medzinárodnú súťaž na marketingového partnera. Samozrejme, že sa nikto nehlási, ak nebola súťaž".

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa týka vysielacích práv na prvú ligu, tie sú v súčasnosti predané STV. Zmluva vyprší skončením sa tohto ročníka. Cena za tieto práva nie je verejná. Miklós však pre denník Pravda minulý rok povedal, že za 2,5 roka príde do futbalu za práva 50 - 70 miliónov korún.

Komentátor športového oddelenia STV Stanislav Ščepán si myslí, že "vzhľadom na úroveň ligy je suma, ktorú zaplatila STV, nadhodnotená".

Peniaze za predaj vysielacích práv sa delia princípom solidarity, rovnomerne medzi všetky kluby, a princípom úspešnosti, zvyšok sa delí podľa umiestnenia v tabuľke, hovorí Tittel.

Televízia Markíza mala takisto svoj futbalový magazín. Po tom, ako ho Šport Progress odmietol spolufinancovať, televízia projekt zastavila.

Dnes sa stretávame na obrazovkách televízií s reklamou na slovenský futbal, ktorá hovorí, že "70 percent registrovaných športovcov na Slovensku, sú futbalisti". Po Slovensku so rozvešané aj bilboardy SFZ: "Futbal je hra pre všetkých."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu