ŠTARTFOFOTO - JAKUB SÚKUP
Takéto združenie profesionálnych klubov má vo svojich rukách organizáciu ligy, výber generálneho reklamného partnera či lukratívny predaj vysielacích práv.
"Bol by som veľmi rád, keby to tak bolo aj u nás a SFZ by bol len partnerom tohto združenia," hovorí generálny sekretár SFZ Dušan Tittel. Zväz by sa tak staral okrem reprezentácií najmä o amatérsky a mládežnícky futbal.
Na Slovensku takéto združenie existuje len formálne. Vzniklo v júni 1999, od roku 2000 je riadne zaregistrované. Podľa nami oslovených klubov však nevyvíja žiadnu činnosť. Zatiaľ sa nenašiel nikto, kto by sa snažil súčasnú situáciu zmeniť, hovorí Ján Kováčik, majiteľ futbalového klubu Dukla Banská Bystrica. "Bol by som rád, keby sa to zmenilo, ale nepočujem, že by po tom niekto volal," povedal.
Podľa neho je 1,7 milióna korún, ktoré dostane jeho klub za vysielacie a marketingové práva od spoločnosti Šport Progress za sezónu "tragicky málo".
Táto spoločnosť je najatá SFZ, aby zabezpečovala predaj vysielacích a marketingových práv na ligu. Vlastníkom vysielacích práv je pritom SFZ. V Šport Progresse má 34-percentný podiel, zvyšok patrí firme Progress Promotion Bratislava. Tú zastupuje Vojtech Miklós. Spoločníkom Progress Promotion je aj akciová spoločnosť MGDS. Predsedom predstavenstva MGDS je opäť Vojtech Miklós. Akcie MGDS majú listinnú podobu a nie sú verejné.
"Nemáme problém zverejniť všetky informácie, čo sa týka fungovania zväzu," hovorí Tittel. Zverejniť sumu, ktorú Šport Progress ročne zaplatí SFZ, však odmieta. "Je obchodným tajomstvom, koľko ročne dostaneme od firmy, ale ako tretinový spolumajiteľ z každej zarobenej koruny máme 33 halierov," informuje Tittel.
Podľa neho sa zmluva s firmou každoročne aktualizuje a jednorazová "tajná" suma, ktorú firma zväzu zaplatí, sa z roka na rok zvyšuje. Tittel hovorí, že počas jeho trojročného pôsobenia na SFZ "sme nedostali lepšiu ponuku na spoluprácu od inej agentúry, ktorá by chcela prevziať celý marketing".
Futbalový zväz nikdy neuskutočnil súťaž na výber marketingového partnera.
Podľa Tittela je však otázka, či je lepšie predať všetky vysielacie práva jednej firme za fixnú sumu, alebo fungovať tak ako doteraz, "keď sme priamo spolumajiteľmi firmy a podieľame sa na jej zisku".
Licenčný manažér, športový právnik Jozef Tokoš sa v tejto súvislosti pýta, či by nebolo lepšie "vypísať medzinárodnú súťaž na marketingového partnera. Samozrejme, že sa nikto nehlási, ak nebola súťaž".
Čo sa týka vysielacích práv na prvú ligu, tie sú v súčasnosti predané STV. Zmluva vyprší skončením sa tohto ročníka. Cena za tieto práva nie je verejná. Miklós však pre denník Pravda minulý rok povedal, že za 2,5 roka príde do futbalu za práva 50 - 70 miliónov korún.
Komentátor športového oddelenia STV Stanislav Ščepán si myslí, že "vzhľadom na úroveň ligy je suma, ktorú zaplatila STV, nadhodnotená".
Peniaze za predaj vysielacích práv sa delia princípom solidarity, rovnomerne medzi všetky kluby, a princípom úspešnosti, zvyšok sa delí podľa umiestnenia v tabuľke, hovorí Tittel.
Televízia Markíza mala takisto svoj futbalový magazín. Po tom, ako ho Šport Progress odmietol spolufinancovať, televízia projekt zastavila.
Dnes sa stretávame na obrazovkách televízií s reklamou na slovenský futbal, ktorá hovorí, že "70 percent registrovaných športovcov na Slovensku, sú futbalisti". Po Slovensku so rozvešané aj bilboardy SFZ: "Futbal je hra pre všetkých."