Základným znakom európskeho automobilového trhu sú priveľké výrobné kapacity. Odborníci sa domnievajú, že v Európe dosahuje nadmerná kapacita úroveň 350-tisíc automobilov ročne. Týmto je nadbytočných približne 10-tisíc pracovných miest. Časť z nich sa odbúra v nemeckých závodoch Opel, ktoré sú súčasťou skupiny General Motors. FOTO - REUTERS
Americká automobilka General Motors prepustí v nasledujúcich dvoch rokoch vo svojich európskych závodoch až 12-tisíc ľudí, teda asi 20 percent z celku. Vo štvrtok predložilo vedenie európskej pobočky General Motors, zahrnujúcej automobilky Opel, Saab a Vauxhall, ozdravné plány. Najväčší svetový výrobca automobilov chce v Európe do roku 2006 usporiť ročne pol miliardy eur.
Najväčšiu ťarchu ponesú podľa Reuters nemecké fabriky a dodávateľské podniky. Internetový spravodajský portál nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung uvádza, že do roku 2008 sa má v nemeckých fabrikách v Bochume a Rüsselsheime odbúrať približne 10-tisíc pracovných miest. Opel zamestnáva v Nemecku dovedna 33-tisíc pracovníkov.
Šéf General Motors pre Európu Fritz Henderson označil už pred časom pre odborný časopis Automobilwoche situáciu za neprijateľnú. Vo štvrtok v centrále Opelu v nemeckom Rüsselsheime vyhlásil, že dôvodom zamýšľaného ozdravovacieho programu je dlhotrvajúci slabý dopyt na európskom automobilovom trhu, zvyšujúci sa konkurenčný tlak ázijských výrobcov a zostrujúci sa cenový boj medzi jednotlivými automobilkami.
Hendersonov kurz je podľa názoru odborníkov radikálnou zmenou európskej stratégie najväčšej svetovej automobilky. Predstavitelia General Motors totiž dosiaľ kategoricky vylučovali zatváranie fabrík. Hendersonovým cieľom je prispôsobiť výrobnú kapacitu v Európe skutočnému dopytu za každú cenu.
Veľkou neznámou je aj to, ktorá fabrika bude mať od roku 2008 na starosti spoločnú produkciu automobilov strednej triedy Opel Vectra a Saab 9.3. O túto zákazku bojuje nemecký Rüsselsheim a švédsky Trollhättan. Víťaz úporného vnútrokoncernového zápolenia, do ktorého sa zapájajú aj švédska a nemecká vláda, si zachráni približne šesťtisíc pracovných miest. Ten, kto prehrá, musí počítať so zatvorením fabriky. Rozhodnutie manažmentu General Motors v tejto citlivej záležitosti padne podľa informácií v nemeckej tlači v januári 2005.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov