Pomerne drahá prevádzka auta núti vodičov šetriť. Plynový pohon môže byť až o polovicu lacnejší ako jazdenie na benzín či naftu. Napriek tomu, že ide aj o oveľa ekologickejší spôsob, štát prestavbu a registrovanie takýchto áut vodičom neuľahčuje. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Vymeniť v aute benzínovú či naftovú nádrž za pohon na plyn si v dôsledku rastúcich cien ropy nachádza stále viac záujemcov. Slovenská administratíva im však nevychádza v ústrety a úradné predpisy v mnohých prípadoch môžu prestavbu na plyn výrazne predražiť či úplne znemožnia.
Okrem samotných nákladov na technické vybavenie si musí motorista ešte pripočítať rôzne poplatky. Predpis ministerstva dopravy totiž vymedzuje len niekoľko typov áut, pre ktoré nie sú potrebné špeciálne skúšky, sú teda homologizované. Ide o väčšinu typov škodoviek, niektoré druhy Fiatov a značky Daewoo. Pri prestavbe týchto druhov na plynový pohon stačí podstúpiť tri kroky: montáž v servise, zmenu zápisu do veľkého technického preukazu a zmenu malého technického preukazu.
Majitelia všetkých ostatných značiek sa musia pripraviť na to, že prestavba na plyn ich bude stáť oveľa viac času. Ak má ich auto katalyzátor, čo musí spĺňať väčšina áut, po osvedčenie musia cestovať až za hranice Slovenska. Skúšobné úrady merajúce emisie takýchto motorov sú len v Prahe, Pardubiciach alebo v Budapešti.
"Ak si spočítam všetky náklady na poplatky a dopravu, tak sa mi to neoplatí. Samotná montáž splyňovača by ma vyšla na 40- až 60-tisíc korún a pre takýto postupu sa to predraží na takmer dvakrát toľko," hovorí majiteľ Opelu Zafira, ktorý medzi homologizované typy áut nepatrí.
"U nás stoja skúšky 5600 českých korún a trvajú jeden deň. Podľa mojich informácií však v Budapešti zaplatíte minimálne 22-tisíc korún," povedal pracovník Ústavu na výskum motorových vozidiel v Prahe.
Pre skúšky áut bez katalyzátora stačí ísť do Žiliny. Majiteľom takýchto áut sa prestavba na plyn okrem montáže predraží o 12 500 korún. Toľko žiada za skúšky na emisie Skúšobný ústav dopravnej a stavebnej techniky v Žiline.
"Uvažoval som, že si auto nechám prestavať v Čechách, kde je to oveľa jednoduchšie a toľko povolení sa nevyžaduje," priznáva nespokojný majiteľ benzínového Opla. Ak by však takéto auto z Česka doviezol na Slovensko a chcel ho prepísať, čaká ho rovnaký postup. (tc)
Typy áut povolené na hromadnú prestavbu (homologizované)
Škoda - Octavia, Fabia, Felicia, Favorit, Forman, 105, 120, 1203
Daewoo - Forman, Espero, Leganza, Lanos, Nubira, Nubira Wagon
Fiat - Punto, Stilo
Vaz - Lada, Lada Niva
Postup pri homologizovaných typoch
1. Ak váš automobil spadá do kategórie hromadne schválených, dáte si namontovať LPG zariadenie v autorizovanej dielni, kde po prestavbe dostanete potvrdenie o technickej spôsobilosti plynového zariadenia LPG. Prestavba trvá spravidla jeden pracovný deň.
2. Vyplníte na obvodnom úrade žiadosť o zapísanie kombinovaného pohonu benzín+LPG do veľkého technického preukazu. Pripravte si vopred 150-korunový kolok. Pracovník obvodného úradu zapíše zariadenie do veľkého technického preukazu.
3. Požiadate ako majiteľ vozidla o vydanie nového osvedčenia o evidencii motorového vozidla (malého technického preukazu) na krajskom dopravnom inšpektoráte. Nutné je pristaviť vozidlo na obhliadku. Pripravte si vopred 50-korunový kolok.
Postup pri nehomologizovaných typoch
1. Majiteľ vozidla požiada okresný úrad - odbor dopravy a cestného hospodárstva o povolenie na prestavbu motorového vozidla. Týmto povolením sa preukáže v prípade cestnej kontroly alebo na hranici, na ceste s vozidlom do skúšobne, alebo na skúšky emisií.
2. Montáž v oprávnenej montážnej dielni.
3. Majiteľ potrebuje od montážnej dielne potvrdenie o technickej spôsobilosti plynového zariadenia a protokol o technickej kontrole plynového zariadenia a ďalšiu dokumentáciu.
4. Majiteľ vozidla si dohodne kontrolu v poverenej skúšobni Skúšobného ústavu dopravnej a stavebnej techniky v Žiline.
5. Skúšky emisií sa podľa vybavenia vozidla emisným systémom vykonajú nasledovne:
- vozidlá s katalyzátorom sú skúšané v notifikovaných skúšobniach - napr. v Prahe, Pardubiciach alebo Budapešti;
- vozidlá bez tohto systému sú skúšané podľa predpisov platných pre bežnú statickú emisnú kontrolu.
6. Skúšobňa vystaví protokol pred schválením technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla po prestavbe montážou plynového zariadenia pre alternatívnu zmenu druhu paliva benzín - skvapalnený ropný plyn.
7. Okresný úrad - odbor dopravy a cestného hospodárstva zapíše na základe tohto protokolu túto zmenu do technického preukazu vozidla.
Zdroj: www.lpg.szm.sk