FOTO - GALÉRIA MEDIUM
Prednedávnom sa konala prehliadka slovenského videoartu v bratislavskej galérii Duna, na Týždni slovenskej kultúry v Krakove sa domáce umenie predstavilo aj výstavou z oblasti videa a galéria Medium pri VŠVU v Bratislave hostí umenie videa najmladšej generácie. Tri výstavy, ktoré sa udiali takmer v rovnakom čase, poukazujú na to, že táto forma umenia sa možno konečne stala samozrejmou súčasťou našej umeleckej scény.
Videoart ako súčasť kategórie umenia tzv. nových médií spadá vo svetovom kontexte do prvej polovice 60. rokov. Svoj najväčší boom zažil v polovici 90. rokov. Na slovenskej pôde si tento typ umenia, ktorý používa najnovšie výdobytky z oblasti techniky - videokamery, televízne obrazovky, dataprojektory, aj po páde železnej opony nachádzal cestu veľmi ťažko. Nebolo to iba nedostatkom financií umelca, väčší problém bol s jeho prezentáciou v galériách, ktoré základné vybavenie postupne získavajú až posledné roky. Ako jednu z najprogresívnejších inštitúcií možno uviesť Považskú galériu umenia v Žiline, ktorá už od prvej polovice 90. rokov organizovala výstavy zamerané práve na videotvorbu.
Vysoká škola výtvarných umení získala minulý rok Japonský kultúrny grant, ktorý poskytol škole špičkovú techniku. Vďaka tomu sa pravidelné študentské bienále Istroart zameralo práve na túto, pre mnohých stále experimentálnu oblasť vizuálneho umenia. Galériu Medium zaplnilo desať televíznych obrazoviek, dataprojektory, videoprehrávače, reproduktory, walkmany a slúchadlá. Výstava je tak prechádzkou svetom pohyblivého obrazu a zvuku.
Na šiesty ročník prijali pozvanie profesori Stephen Albert Desmond z Veľkej Británie, Christine Kubish z Berlína, Aneta Mona Chisa z Českej republiky a umelecká dvojica Muda Mathis a Sus Zwick zo Švajčiarska.
Stephen Desmond sa venuje dokumentárnemu experimentálnemu videu, dôležitá je pre neho manipulácia so strihom v obraze. "Preto aj študenti pracovali so zložitými postupmi ako simultánnosť, prelínačky v rámci jedného obrazu," hovorí hlavná organizátorka tohtoročného bienále Anna Daučíková. Živým vstupom bol workshop švajčiarskych performeriek, ktoré slovenskému publiku nie sú neznáme. Muda Mathis a Sus Zwick sú zároveň muzikantky. "Ich koncerty sú performanciami a performancie koncertmi," dodáva Daučíková, "tu pracovali so študentkami, ktoré nemali s performancom žiadnu skúsenosť. A vyšli z toho svieže práce s veľkou dávkou vtipu."
Okrem obrazu vo forme videa sa na worshope pracovalo aj so zvukom pod vedením nemeckej umelkyne Christine Kubish. "Každé miesto má svoju vlastnú akustiku, atmosféru a históriu," hovorí Kubisch. Na báze tejto definície na workshope vznikla magická zvuková inštalácia, ktorá zaberá jeden z troch výstavných priestorov galérie.
Výsledky prác Istroartu 2004 sú v galérii Medium vystavené do nedele.
ANDREA KOPERNICKÁ