Mondial de l'Automobile Paris 2004 - Autosalón Paríž

Napätú atmosféru očakávania z toho, ako budú vyzerať automobilové novinky a aké budú mať parametre aj tento rok prekazili mnohí automobiloví výrobcovia. Ešte pred parížskym autosalónom zverejnili fotografie aj s niekoľkými technickými informáciami. ...

Napätú atmosféru očakávania z toho, ako budú vyzerať automobilové novinky a aké budú mať parametre aj tento rok prekazili mnohí automobiloví výrobcovia. Ešte pred parížskym autosalónom zverejnili fotografie aj s niekoľkými technickými informáciami. Napriek pokazenej radosti z prekvapenia sa oplatí novinky vidieť zblízka a v Paríži sa bolo na čo pozerať. Veď Parížsky má niekoľko "naj", keď v roku 2002 zaznamenal rekordný počet 1 500 000 návštevníkov a 10 600 novinárov. Októbrový Mondial de l'Automobile pripravil 60 výstavných premiér, 474 vystavovateľov z 26 krajín sveta a výstavnú plochu 180 000 m2. Rozhodujúce novinky z Paríža uvidíme aj na autosalóne v Nitre, a tie ostatné v našej reportáži. Ford Focus - interiérViditeľná zmena nastala v stvárnení interiéru a batožinového priestoru. Tvorcovia novej generácie sa väčšmi sústredili na dostatok odkladacích poličiek a boxov. Napriek dodržaniu požiadaviek na pohodlie celej posádky Focus zostane aj naďalej autom pre vodiča, ktorému vyhovuje "Focus DNA". Materiály použité v inte-riéri boli vyberané veľmi opatrne, aby nepôsobili lacno a nerušili dojem z kvality. Medzi bežnými prvkami vybavenia ponúka Focus natáčacie predné svetlomety s halogénovými a xenónovými výbojkami, Hands Free sadu pre mobilné telefóny na princípe Blue Tooth, ovládanie autorádia, prípadne klimatizácie hlasom (systém Voice Control), bezkľúčové štartovanie a ochranu proti solárnemu prehrievaniu interiéru Solar Reflect Windshield. Ford FocusFord Focus sa stal za šesť rokov svojej pôsobnosti na trhu jedným z najúspešnejších vozi-diel svojej triedy s počtom predaných a vyrobených kusov 4 milióny. Jeho nasledovník bude mať veľmi ťažkú úlohu poraziť súčasnú generáciu. Výrobca sľubuje opäť takú úroveň techniky, že Focus bude meradlom svojej triedy. Dizajnové zmeny v porovnaní s predchodcom nie sú markantné, ale na prvý pohľad je jasné, že elegancia Focusu nechýba. Na začiatku predaja bude k dispozícii troj- a päť-dverový hatchback a kombi označené Wagon. Sedan príde do výroby v priebehu roka 2005. Kombi bude v porovnaní s hatchbackom

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

o 13 cm dlhšie. Objem batožinového priestoru

5-dverového Focusa patrí na vrchol triedy (385 l) a kombi má objem 475 l.Zadné piate dvere majú šikmejšiu vrchnú časť a športovejší vzhľad. Okrem verzie Ghia si bude možné priplatiť za športový podvozok s nižšou svetlosťou (vpredu o 10 mm a vzadu o 8 mm) a torznou vzperou karosérie. Ford Focus bude mať benzínové motory s objemom 1,4 l Duratec 58 kW (80 k), 1,6 Duratec 73 kW (100k), 1,6 Duratec Ti 85 kW (115k) a 2,0 Duratec 106 kW (145k). Naftová ponuka pre Focus zahŕňa agregáty 1,6 TDCi s výkonom 80 kW (109 k) a 2,0 Duratorq TDCi 100 kW (136 k). Spotreba naftových motorov sa pohybuje od 4,8 do 5,6 l a všetky plnia emisnú normu Euro III a pokiaľ budú vybavené časticovým filtrom, tak aj Euro IV. Typ použitého posilňovača riadenia bude závisieť od typu motora, pretože k benzínovým motorom 1,4 a 1,6 výrobca dodáva hydraulický posilňovač a k benzínovému dvojlitru a naftovým agregátom zase elektrohydraulický posilňovač.Škoda Octavia CombiŠkoda si na jeseň načasovala premiéru Škody Octavie Combi (uvidíme v Nitre), ktorá vhodne doplňa na jar predstavenú Octaviu hatchback. Dizajn vychádza z úspešných tvarov predchádzajúceho kombi. Nová Octavia Combi je elegantnejšia, vyzerá robustnejšie, má veľké zadné svetlá, priestrannejší interiér a väčší batožinový priestor.

SkryťVypnúť reklamu

Nová Octavia Combi ponúka obrovský objem batožinového priestoru (580 l/ 1620 l) vo svojej triede zatiaľ neprekonaný. Pri prehliadke batožinového priestoru sme si všimli bočné odkladacie boxy, výklopné háčiky na tašky s nákupmi, dvanásť úchytov na upevnenie predmetov, rovné dno a boky čalúnenia. Verzia s deliacou sieťou medzi kufrom a priestorom pre posádku bude zrejme slúžiť pre verzie z odpočtom DPH.

Spolu s uvedením modelu kombi sa v ponuke objavuje aj Škoda Octavia Combi 4x4 s pohonom všetkých kolies. Model 4x4 bude samostatný a nebudú sa naň vzťahovať vybavenia a označenia pre Octaviu a Octaviu Combi. Vybavenie Octavie Combi 4x4 je zostavené samostatne a okrem pohonu všetkých kolies bude mať väčšiu palivovú nádrž, ale nezmenený objem batožinového priestoru. Kým do Octavie Combi sa budú dodávať tie isté motory ako do Octavie, pre model Octavia Combi 4x4 sú určené dva motory 1,9 TDI PD 77 kW (105 k) a 2,0 FSI 110 kW (150k).

SkryťVypnúť reklamu

Prvé reakcie verejnosti po osobnom stretnutí s Octaviou Combi ju pasujú za krajšiu sestru Octavie, a to sa v prípade kombíkov často nestáva. V modelovom rade Octavia môžeme očakávať ešte jeden prírastok v podobe športovej Škoda Octavia RS, ale to najskôr na jeseň vo Frankfurte.

Citroen C4Absolútnou novinkou medzi sériovými osobnými automobilmi je volant s pevným stredom, kde sa otáča iba veniec. Vodič má na strednom paneli ovládanie všetkých dôležitých i menej dôležitých súčastí vozidla. Vzhľadom na bezpečnosť posádky to má niekoľko výhod. Ak je nutné točiť volantom pod väčším uhlom, vodič nebude mať snahu ovládať autorádio, prípadne tempomat, pretože vtedy sa má venovať riadeniu vozidla. Na rovnej ceste, prípadne v menších zákrutách môže pohodlne nastaviť všetko potrebné. V prípade, že zaparkuje s vytočenými kolesami, stred volantu je rovno a v najlepšej polohe na ovládanie. Výskumom sa tiež prišlo na to, že pri dopravných nehodách v momente zrážky má vodič vytočený volant (snaží sa zrážke zabrániť) a vtedy nie je poloha aktivovaného airbagu ideálna. Takto je airbag v takej polohe ako bol navrhnutý a jeho účinnosť by mala byť najlepšia. Stred volantu vďaka tomuto riešeniu má oveľa viac ovládacích prvkov ako bolo možné umiestniť na klasický volant. Nová koncepcia má korene v modeloch Citroen z polovice osemdesiatych rokov.Citroen vo veľkom štýle predviedol návrat k úspešnému a výnimočnému dizajnu svojich automobilov. Nasledovník Xsary má novú masku chladiča so zvýrazneným emblémom a vzhľad, ktorý sa ani v naj-menšom nepodobá na predchodcu. Podobný kúsok sa v kompaktnej triede podaril snáď iba Opel Astre. Citroen C4 bude mať odlišné tvary zadnej partie medzi troj- a päťdverovou karosériou. Dizajnérom Citroenu sa podaril husársky kúsok aj v oblasti aerodynamiky, pretože C4 coupé má najnižší odpor vzduchu cx - 0,28. Karoséria C4 Saloon (hatchback) dosahuje koeficient odporu vzduchu 0,29. Nové tvary a nový nápad je pre zákazníka rozhodujúci, samo-zrejme, s prihliadnutím na úžitkovú hodnotu vozidla. Pokiaľ ide o objem batožinového priestoru, päťdverová verzia ponúkne 352 l a "trojdverák" 342 l. Dno batožinového priestoru môže byť rozdelené a zakryté systémom známym z modelu C3.Opel Astra GTCAstra GTC preberie od svojej päť-dverovej sestry všetky technické lahôdky ako interaktívny adaptívny podvozok IDSPlus, ktorý mení charakteristiku nastavenia tlmičov podľa povrchu cesty, štýlu jazdy alebo vôle vodiča systémom CDC (Continuous Damping Control). Chýbať nebudú ani natáčacie svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) spojené s riadením, ktoré omnoho lepšie osvetľujú vozovku najmä v prudkých zákrutách.Peugeot 1007Význam parížskeho autosalóna pre automobilku Peugeot netreba zvlášť zdôrazňovať. Okrem premiéry kombi modelu 407 SW Peugeot predstavil sériovú podobu miniauta do mesta s posuvnými dverami označeného Peugeot 1007. Nové mini sa bude vyrábať aj v českom závode PSA v Kolíne. Pohľadný interiér prináša miesto pre štyroch cestujúcich pri celkovej dĺžke 3,73 m. Niektoré časti prístrojovky naznačujú príbuznosť s Citroenom C1, ktorý uvidíme možno na jar v Ženeve. Vydarený dizajn pútal pozornosť každého návštevníka. Pod kapotou sa objavia dva benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 l a jeden naftový motor 1,4 HDi. Okrem 5-stupňových manuálnych prevodoviek príde na trh špecialita v podobe automatiky 2 Tronic. Možnosti doplnkového vybavenia sú veľmi veľké a ponuka zahŕňa 15- a 16-palcové kolesá, prípadne ESP. Systémy ako ABS a ASR, prípadne čelné a bočné airbagy sú pre 1007 samo-zrejmosťou.Astra GTCModelovému radu Astra doposiaľ chýbal trojdverový model, ktorý sme naživo videli práve v Paríži. Vyvrcholením športového stylingu novej Astry GTC je panoramatické strešné okno siahajúce až na úroveň B-stĺpikov karosérie. Okrem sériovej podoby Astry GTC Opel predstavil Astru GTC High Performance Concept s výkonom 176 kW (240 k). Opel High Performance Concept dosahuje maximálnu rýchlosť 240 km/h a naznačuje, aké možnosti ladenia vzhľadu a motorov prináša nová Astra GTC. Výkonová škála motorov sa začína na konzumnom výkone 90 k a končí sa v oblasti rýdzo športových 200 k. Športovému autu sa dnes nevyhnú ani naftové motory, v Astre GTC sa teda objavia moderné turbodiesle 1.9 CDTI s výkonmi 120 k a 150 k. K naftovým motorom sa bude dodávať bezúdržbový časticový filter DPF (Diesel Particulate Filter).BMW HydroBMW prinieslo do Paríža tri unikátne motory: 535 d (272k), M5 V10 (507 k) a hybridný motor na spaľujúci vodík. V stánku sme zazreli aj špeciál - najrýchlejšie auto na svete s motorom spaľujúcim vodík a vypúšťajúcim do ovzdušia vodnú paru. Tesne pred autosalónom 19. 9. 2004 o 13:32 vytvorilo rýchlostný rekord 302,4 km/h na testovacom okruhu BMW v Miramas.

SkryťVypnúť reklamu

Mercedes Vision RMercedes priniesol do Paríža jednu víziu a dva automobily športovo - rodinného typu Grand Sports Tourer "Vision R" (na obrázku) a Compact Sports Tourer "Vision B", ktoré reprezentujú novú vlastnú triedu automobilov. Nová vízia automobilu kombinuje výhody rodinného auta, športovej limuzíny, kombíka, vanu a SUV (športovo-úžitkové vozidlo). Ideovo príbuzné vozidlá Vision R a Vision B majú rozdielny podvozok, motor, rázvor náprav, vonkajšie rozmery a usporiadanie interiéru.Lada KalinaRuská Lada po rokoch tápania prináša svetu nový model B triedy so štvor- a päťdverovou karosériou nazvaný Kalina. Nový model sa v Európe začne predávať 18. novembra 2004 s dvoma benzínovými motormi s objemom 1,6 litra. Starší a slabší motor s dvoma ventilmi na valec dosahuje výkon 60 kW (81k) a priemernú spotrebu 8,8 l/100 km. Silnejší motor dostal do vienka štvorventilovú techniku a pri rovnakej spotrebe ponúka výkon 66 kW (90k). Okrem príplatkového systému ABS stojí za zmienku skutočnosť, že motory spĺňajú emisnú normu Euro IV. Po zavedení modelu Kalina plánuje ruská automobilka predávať 750 000 automobilov ročne.Peugeot 907Peugeot 907 demonštruje víziu športového auta budúcnosti so zameraním na komfort posádky. Dvojdverový automobil má nízku a širokú karosériu, silný motor a výkonné brzdy. Na pohon slúži nový benzínový dvanásťvalcový motor s objemom šesť litrov a výkonom 367 kW (500 k). Predná kapota má priehľadný výrez urobený tak, aby bolo vidieť lievikovité nasávacie potrubie a hlavu valcov. Koncept Peugeot 907 má šesťstupňovú manuálnu prevodovku so sekvenčným radením.BMW M5Vrcholné potešenie z jazdy na automobile BMW zabezpečuje športová limuzína M5 s benzínovým motorom V10 výkonu 373 kW (507k) a krútiacim momentom 520 Nm. Parametre motora sa šplhajú k hodnotám atmosferických (bez turba) motorov Ferrari, pretože desaťvalec BMW dosahuje litrový výkon 101k. Pre väčšie potešenie z jazdy je k motoru pripojená sedem-stupňová prevodovka SMG s extrémne rýchlym sekvenčným radením. Sympatická limuzína zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 4,7 s, magickú dvestovku dosiahne za 15 s a maximálna rýchlosť je už tradične obmedzená na 250 km/h.Citroen C4 WRCProporcie trojdverového modelu sa zhodujú so športovým konceptom Citroen C4 WRC, ktorý nahradí v Majstrovstvách sveta rallye úspešnú Xsaru WRC. Citroen C4 znamená aj technickú revolúciu v rade, lebo zavádza niekoľko pozoruhodných noviniek, vrátane systému kontroly neželaného opustenia jazdného pruhu AFIL. Benzínová časť motorovej ponuky pozostáva z motorov 1,4 (60 kW), 1,6 (80 kW), 2,0 (100 kW) a športovej verzie C4 2,0i 16V VTS s výkonom 130 kW (cca 180 k). Najrýchlejší Citroen C4 VTS zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,3 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 227 km/h. Výrobca očakáva veľký záujem o naftové motory: 1,6 HDi (66 kW), 1,6 Hdi 80 kW (110 k) a 2,0 HDi 100 kW (136 k). Priemerná spotreba naftových motorov sa pohybuje od 4,7 do 5,4 l/100km.Peugeot 1007Bočné posuvné dvere sa otvárajú elektromechanicky, teda stačí ich otvoriť kľučkou a ostatný pohyb urobí automatika. Dokonca pri zatváraní dvere automaticky pritiahne. Nastupovanie do malého vozidla je veľmi pohodlné aj pre pasažierov vzadu. Miesto nad hlavou nechýba (výška auta 1,61 m) akurát sedenie vzadu je pre štíhlejšie postavy. Ani neveľké vonkajšie rozmery neubrali interiéru na modularite a priestore. Sedadlo vodiča je posúvateľné v rozmedzí 23 cm. Posúvateľné zadné sedadlá umožňujú meniť objem batožinového priestoru od 178 l až po 364 l (podľa metodiky VDA). Sedadlo spolujazdca môže vodič použiť namiesto stolíka dokonca aj na prácu s notebookom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 331
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 866
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 198
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 556
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 503
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 728
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu