Zastaviť a ísť

Nebyť ohľadu na spotrebu a ekologické parametre, kto vie v akej sfére by sa pohyboval litrový výkon a objem motorov. Aj ten najúspornejší motor dneška má svoje rezervy, nehovoriac o vodičovi, ktorý spotrebu automobilu ovplyvňuje asi najviac.

Najšetrnejší vodiči narábajú s plynovým pedálom a dosiahnutou rýchlosťou veľmi opatrne. Dokonca sú aj takí, ktorí počas státia v križovatke vypínajú motor. Bežnému autu takéto štartovanie neprospieva, ale cesta vedie aj týmto smerom. Prvé pokusy s motorom, ktorý nepracuje, keď to vodič nepotrebuje, robil VW s Golfom III. Najnovšie sa k tejto myšlienke prihlásil Citroe¨n modelom C3 Stop a Štart. Ešte pred premiérou na Parížskom autosalóne sme systém skúšali v praxi na západnom pobreží Francúzska. Citroe¨n C3 Stop a Štart využíva spojenie dvoch technológií, a to automatizovanej prevodovky Senzodrive a nového reverzného alternátora, ktorý slúži aj ako štartér. Len čo vodič zabrzdí (napríklad pred križovatkou) a rýchlosť auta klesne pod 6 km/h, systém samočinne otvorí spojku a vypne motor. Pokiaľ má vodič nohu na brzdovom pedále, motor stojí. Keď brzdu uvoľní, motor sa naštartuje. Proces štartovania alternátorom cez klinový remeň trvá veľmi krátko a keď je vodičova noha na plyne, agregát už v pohode beží. Výhody systému stop a štart sa prejavia vo veľkých mestách, kde autá často stoja v kolóne a po pár metroch sa posúvajú aj hodinu. Systém je zatiaľ aplikovaný na Citroe¨n C3 s motorom 1,4 16 V 90 k. V budúcnosti by mali Stop a Štart dostať modely C2 a C1. Obsah škodlivín vo výfukových plynoch a spotreba klesli v mestskej premávke o 10 % a mimo mesta o 6 %. Vo veľmi ťažkých dopravných situáciách veľkomiest klesá spotreba až o 17 %. Posádka takto vybaveného vozidla sa môže tešiť na státie v križovatke bez voľnobežných vibrácií motora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Systém Stop a Štart má vlastnú kontrolu a deaktivuje sa, ak je motor studený, ak je slabá batéria, tiež nepracuje pri extrémnych teplotách pod

-10 a nad 30 stupňov Celzia, keď je veľký rozdiel medzi teplotou v in-

teriéri a vonkajšou teplotou, prípadne ak je zapnuté rozmrazovanie okien.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 327
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 860
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 200
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 607
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 450
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 731
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu