Sochár dizajnérom
Jednou z osobností, ktorej sa podarilo získať uznanie odbornej verejnosti u nás aj vo svete je Vojtech Ďuriš. Z magistra umenia, ktorý má vo vien-
ku konštrukčné myslenie a schopnosť rýchle si osvojiť nové informácie a technológie sa stal skvelý dizajnér motocyklov (superšportov) s nepre-hliadnuteľným štýlom. Navrhol odvážnu monokokovú konštrukciu t. j. zjednotenie tvaru nádrže a sedadlovej časti do jedného celku, sedadlo spolujazdca, do ktorého je umiestnená koncovka výfuku medzi koncovými svetlami, čím navodzuje dojem stíhačky. Zaujať a dostať sa na špičku, nespreneveriť sa vlastným zásadám tvorby aj napriek silným tlakom výrobcov, to si vyžaduje nielen talent a pevné presvedčenie, ale aj dlhé obdobie príprav. Jeho doterajšie modely Acra a Crea I a II, vyrobené pod hlavičkou českej firmy Innotech, nemohli zostať nepovšimnuté motocyklovou verejnosťou u nás aj vo svete.
Vojtech Ďuriš začal tvoriť ako klasický umelec, absolvent strednej umeleckopriemyslovej školy, odbor sochárska tvorba a pokračoval na VŠVU v triede dopravného dizajnu u prof. Kleina. "Sochárina" mu bola najlepšou školou na ceste k tvorbe a úprave motocyklov, pre ktoré mal odjakživa slabosť.
V. Ďuriš tvrdí že, pri tvorbe motocyklov sa počítač príliš nevyužíva. Celý proces sa začína množstvom náčrtov, kresieb, pričom konečné vznikajú tesne pred modelovaním. Veľa záleží na tom, či vieme dopredu na aký motor a rám tvoríme. Ak je kresba odsúhlasená, pripravená v mierke 1:1, nalepuje sa na ňu páska, ktorá vytvára obraz línií a profilov a umožňuje aj ich rých-lu zmenu. Dôležitá je sochárska tvorba modelárov a zladenie ich predstáv s predstavami jazdca. Tento tvorivý postup sa dodržiava v dizajnérskych centrách všade vo svete. Je závislý na človeku a jeho fantázii. Aj preto sa na výrobkoch z rôznych kútov sveta premieta myslenie a cítenie, mentalita národa odkiaľ ich tvorca pochádza. Preto sú japonské stroje perfekcionalistické, talianske emotívne, nemecké honosné a dominantné a americké zase hýria prepychom.
Kozmické materiály
Neustále súperenie medzi motocyklovými výrobcami tlačí vývoj na využívanie nových mate-
riálov. Modernizujú sa plastové vlákna, tkaniny, pričom rôzne pevnosti vlákien ich predurčujú na rôzne použitie. Majitelia firiem, ktoré sa venujú úprave, sú často motocykloví nadšenci ochotní rozvíjať originálne nápady.
"Medzi výrobcami materiálov a dielcov pre
ideálny stroj by podľa mňa vyhrala talianska firma Bimota - hoci dnes už neexistuje, ktorá ako prvá zaradila do sériovej výroby využitie uhlíkových súčiastok a tzv. karbónového monokoku za dostupnú cenu. Motocykle tohto výrobcu hýrili vždy originalitou, pretože dokázali spojiť najmodernejšie technológie s netradičnými tvarmi. Škoda, že na svoju ľudskú cenovú politiku, doplatila krachom, " mieni V. Ďuriš.
Taliani sú najlepší
"Talianske superšporty ako MV Agusta, Ducati alebo Benelli boli pre mňa vždy synonymom vrcholu dizajnu. Aj skúsenosti ukázali, že ani ich vyššia cena nedokáže potenciálnych zákazníkov odradiť. Za každým novým modelom sa skrýva úplne nová myšlienka, aj keď pojem rýdzo športového motocykla si každý výrobca vysvet-ľuje inak. Taliani sú prepracovaní do poslednej skrutky, pri japonských novinkách ide skôr iba o jednoduché komerčne príťažlivé úpravy," hovorí o svojich vzoroch V. Ďuriš.
Made in Duris
Je zrejmé, že so značkou Duris bude hŕstka vyznavačov slobodného štýlu môcť rátať. Svoju záľubu rozvíja v súčasnosti vo vlastnom štúdiu na Slovensku, kde sa aj vyrába asi 60 percent všetkých potrebných súčiastok z najmodernejších materiálov. On sám hovorí o doživotnej záruke svojich strojov. Nie div - dobrých slovenských dizajnérov, ktorí sú schopní držať krok so svetovým dizajnom, je u nás poskromne. A Vojtech Ďuriš je už jedným z nich. n