je však doprava po vode iba okrajovou záležitosťou.
Namiesto vody cesty a koľaje
Podľa Výskumného ústavu dopravy v Žiline sa vlani na území Slovenska prepravilo 237,9 milióna ton tovaru. Len pol percenta z tohto objemu prepravili lode. Tri štvrtiny pripadli na kamióny a ďalších 21 percent cestovalo železnicou.
Podľa obchodnej riaditeľky spoločnosti Slovenská plavba a prístavy Kataríny Mihalovičovej zaznamenal dominantný lodný prepravca vlani medziročný pokles v preprave tovaru o 12,5 percenta na 1,29 milióna ton. Na tento rok však firma odhaduje, že so svojou flotilou prepraví viac, 1,45 milióna ton produktov.
Najväčšou výhodou vodnej dopravy je možnosť prepraviť veľké množstvo tovaru naraz. Hlavným konkurentom lodí, na ktorých sa vozí napríklad uhlie, železná ruda, tekuté tovary, kusové zásielky, je železnica. Jedine tá dokáže vodnej doprave konkurovať v množstve prepraveného tovaru.
"Hlavnou konkurenčnou výhodou železnice a kamiónov je, že sú bližšie k zákazníkovi," povedal pre SME Jozef Mička z odboru lodnej dopravy ministerstva dopravy. "Vodná doprava je obmedzená možnosťami vodných ciest," dodala Mihalovičová. Kým sa tovar dostane na vodu, musí sa železnicou alebo kamiónmi dopraviť do prístavu. V cieli sa potom opäť naloží na vlak či kamióny. Nevýhodou riečnej dopravy je jej citlivosť na výkyvy počasia. Lodiam prekáža príliš nízka, aj privysoká hladina riek.
Zlaté časy sú preč
Doprava na Dunaji, najmä na jeho dolnom toku sa v súčasnosti spamätáva z recesie, ktorú spôsobil zdĺhavý balkánsky konflikt a hospodárske embargo uvalené v uplynulom desaťročí na štáty bývalej Juhoslávie. Zlaté časy z 80. rokov minulého storočia nedosiahne tak ľahko, ak niekedy vôbec. Podľa predstaviteľov srbského ministerstva zahraničného obchodu sa pred konfliktom ročne po rieke prepravilo až 80 miliónov ton tovaru. Vlani sa po celej dĺžke Dunaja prepravilo len 10 miliónov ton tovaru, čo podľa Belehradu znamená, že prepravné kapacity sú využité len na 10 percent.
Nezáujem o vodnú dopravu nie je len vecou slovenských vodných dopravcov. Európsky rozvojový plán počíta do roku 2005 s prenosom pätiny transportu z ciest na rieky. Doprava loďou je totiž podľa Mičku najlacnejšia a spomedzi konkurentov najviac šetrí životné prostredie.
Čísla ukazujú, že na Slovensku, ale ani napríklad v Srbsku, kde 70 percent prepravy tovaru pripadá na cestnú dopravu, sa robí málo pre podporu lodnej dopravy. Práve táto téma bude dominovať na Stretnutí podunajských krajín, ktoré sa začína dnes v Belehrade.